Xplane op windows of mac

Algemene discussieplek voor alles betreffende X-Plane

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik Veerman
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 mar 2017, 16:54
Locatie: Alkmaar

Xplane op windows of mac

Bericht door Erik Veerman »

Hallo allemaal,

Ik ben in de markt voor een nieuwe pc en misschien ook wel flightsim.
Ik heb nu een sterk verouderde windows machine met fsx steam.
Helaas komen de framerates niet meer boven de 15 uit.

Ik wil eigenlijk overstappen naar een 27” mac 2019.
Daarop overstappen naar Xplane laatste versie.

Nu komt natuurlijk de vraag die iedereen stelt, welke uitvoering zou dan een goed resultaat geven.
Processor, intern geheugen, videokaart.
Ik weet wel iets van computers maar zeker niet genoeg om een verstandige keuze te maken.
Omdat Mac maar beperkt zelf samen te stellen is vindt ik het lastig om een juiste keuze te maken.
Of is het toch beter om het geld voor een dure mac weer in een windows machine te steken.
Als iemand ervaringen of suggesties heeft houd ik mij aanbevolen
Ps ik heb recent de MFG crosswind pendalen aangeschaft, een echte aanrader, werken deze ook op een mac omdat er geen calibratiesoftware voor mac is?
X plane 11
Intel I9 9900 KS
waterkoeling
32 GB RAM
RTX 2080 8 GB
2 x 1TB ssd 970Evo M1
1 4T SSD Seagate
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Xplane op windows of mac

Bericht door greencan »

Het loopt nog niet storm met de reacties...
Toch zijn er hier genoeg X-planers die vast wel een antwoord weten op je vragen.
Nog even geduld dus.
Afbeelding
Gebruikersavatar
CordeBruin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 791
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:37
Locatie: Brasschaat, Belgium
Contacteer:

Re: Xplane op windows of mac

Bericht door CordeBruin »

Goedemorgen,

Ik heb wat Mac mannen in onze VA zitten en dat lijkt aardig te werken. Wel is vliegen online alleen mogelijk
bij VATSIM of een VA met een eigen server door Swift te gebruiken (https://datastore.swift-project.org/page/about.php)

Ook zullen een aantal tools die worden aangeboden niet werken op een MAC of moeten nog met een MAC versie uitkomen zoals
bv SimToolKit Pro (https://simtoolkitpro.co.uk)

Om een beetje een idee te geven m.b.t. de framerates heb ik dit gevonden https://barefeats.com/imacpro_vs_pt9.html

Hoop dat dit je een een beetje verder helpt.

Groeten,

Cor
Join V-Bird VA. Look at vbirdva.com
Gebruikersavatar
Erik Veerman
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 mar 2017, 16:54
Locatie: Alkmaar

Re: Xplane op windows of mac

Bericht door Erik Veerman »

Hartelijk dank voor je reactie,
Heb ik weer even wat om in te lezen :)
X plane 11
Intel I9 9900 KS
waterkoeling
32 GB RAM
RTX 2080 8 GB
2 x 1TB ssd 970Evo M1
1 4T SSD Seagate
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Xplane op windows of mac

Bericht door FlipS »

Ik heb geen Mac en ook geen X-Plane zodat ik je nauwelijks kan helpen. Gezien het feit dat weinig flight simmers gebruik maken van Mac, vraag ik mij af of het een goede keuze is; niet alleen wat betreft performance maar ook wat betreft ondersteuning.
X-Plane is wel compatible met Mac; P3D voor zover ik weet niet. X-Plane is vooral een goede simulator voor GA en ik neem aan dat militaire vliegtuigen het in X-Plane ook goed doen. Zou je meer willen, dan zou ik die keuze nog eens overwegen. Zou je met airliners willen vliegen, dan zou je beter P3D v4 + PMDG aanschaffen en dan kom je dus toch weer bij Windows terecht.
Zo begint je keuze dus met de keuze voor een flight simulator. Gezien de kosten van een fs programma kun je ook overwegen zowel X-Plane als P3D te installeren.

Ik denk dat je voor een heel goede Windows pc moet rekenen op een kostprijs van € 1800,-. Minder kan ook, maar dan zal je al snel weer een te lage frame rate hebben want de add-ons worden steeds zwaarder zodat je, zelfs als je bij hetzelfde fs programma blijft, na verloop van tijd toch weer te weinig frames hebt. De frame rate wordt voor een belangrijk deel bepaald door de add-ons; zowel scenery als airplanes. Daarnaast of je wel of geen AI-verkeer wilt.

Het lijkt me geen probleem om de MFG Crosswind rudder pedals te gebruiken in combinatie met Mac; deze pedalen hebben magnetische sensoren en hoeven waarschijnlijk nooit gekalibreerd te worden.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Leendejager
Executive Poster
Executive Poster
Berichten: 3455
Lid geworden op: 06 jan 2007, 09:41
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Xplane op windows of mac

Bericht door Leendejager »

Net terug van vakantie even een korte reactie.

Hoewel X-Plane van huis uit gemaakt is voor MAC gaat het gebruik van Windows voor X-Plane steeds verder toenemen.
Nog steeds draait XP op MAC, Windows en Linux en ik verwacht dat dat nog wel een tijd zo zal blijven.
Tegelijkertijd zie je dat XP binnen Windows meer kan dan binnen de andere platformen.
Met name plug-ins e.d. , er zijn gewoon dingen te koop voor XP die alleen op een Windows machine ( optimaal) werken.

Toen ik een paar jaar geleden een nieuwe sim-doos ging aanschaffen heb ik serieus een MAC in overweging gehad.
Na veel gesprekken met XP-MAC gebruikers heb ik toch besloten weer een Windows machine te laten samenstellen.

Ik ben bang dat een machine van 1800 euro wellicht toch een beetje onder-bemeten kan zijn voor XP
Kalibratie van besturing kan binnen XP.
Afbeelding
"Non licet omnibus volare cum aquilis" (Azzurro)
Gebruikersavatar
Erik Veerman
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 mar 2017, 16:54
Locatie: Alkmaar

Re: Xplane op windows of mac

Bericht door Erik Veerman »

Hartelijk dank voor alle reacties.
ik ben i.d.d. afgestapt van een MAC pc.
te duur en niet genoeg naar wens aan te passen.
Ik denk dat het slimmer is een knappe windows pc aan te schaffen.
Deze wordt ook niet goedkoop, maar dan heb je ook een beest van een machine
ik denk aan:
Intel® Core™ i9 9900X - 10 Cores
Asus TUF X299 Mark 2 moederbord
ValueRAM 64GB DDR4-2133
NVIDIA RTX 2080 Ti 11GB videokaart
2 x SSD 1000GB Samsung 860 QVO harde schijf
28" iiyama GB2888UHSU 4K monitor
X plane 11
Intel I9 9900 KS
waterkoeling
32 GB RAM
RTX 2080 8 GB
2 x 1TB ssd 970Evo M1
1 4T SSD Seagate
Plaats reactie