Out of memory

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator FSX

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
777
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 jan 2019, 20:30

Out of memory

Bericht door 777 »

Hallo ,

Vorig jaar een nieuw systeem gekocht eigenlijk speciaal voor fsx.
Een behoorlijk bedrag voor neergeteld zelfs. Meestal loopt t goed maar het verouderde fsx is geen modern systeem waard volgens mij.

Het komt voor dat ie af en toe gewoon afsluit en dan de melding "out of memory " toont ..Heeeeel frustrerend.
Ik heb 32 gig Ram...
Misschien is het eenvoudig te veel bij elkaar ?

Met de captain sim 757, Orbx, global, vector, germany souht, en Rex skyforce ?

Systeem is Intel core i7-8700
Nvidia GeForce GTX 1070 Ti ( 4095 mb )

Ik zie regelmatig erg vette filmpjes van simmers met een eenvoudiger systeem...
Ik heb overigens de steam versie.
Kom zelden boven de 25 Fps..

Alle tips zijn welkom.
Groeten René
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: Out of memory

Bericht door PW053 »

Dat is toch een stevige bak, die pc :shock:
:idea: Even een paar dingen die me gelijk te binnen schieten; (dus schiet me aub niet lek als er iets doms tussenstaat :roll: )
Heb je misschien de tweaks gebruikt welke voor FSX bedacht zijn? Dat is namelijk niet nodig bij de SE versie.
Defragmenteren?
Schijfopruiming?
Scenery cash geheugen uitgevinkt? (dan gaat het starten wat langzamer)
Ccleaner (of iets dergelijks)?
Advanced System Care? (herstelt schijffouten en het register automaties, geeft een aanmerkelijke verbetering in performance van je systeem**)
Virtueel geheugen zo groot mogelijk instellen,
Je schrijft 32 gig ram, terwijl FSX daar maximaal 4 van gebruikt.
Wat op mijn systeem (2 Velociraptor schijven) een behoorlijke verbetering gaf was het toevoegen van Readyboost, met 1flash kaartje en 2 usb sticks van ieder 32 gig. Bij gebruik van SSD werkt Readyboost niet.

**Wat je met ASC beter NIET kunt doen is drivers automaties bijwerken :evil: ((uit eigen ervaring :tap: )

Mocht ik me nog meer bedenken zal ik dat nog toevoegen.

Edit) Nvidea kaarten hebben de mogelijkheid dat je kunt kiezen tussen CPU en PhysX processor, waar bij de laatste de CPU ontlast word plus een aanmerkelijk beter weergave biedt.

Mvg, Frank
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
777
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 jan 2019, 20:30

Re: Out of memory

Bericht door 777 »

Bedankt voor je reactie !

Ik kom zsm met een uitgebreidere reactie. :dup:
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Out of memory

Bericht door FlipS »

Zoals Frank al schrijft:
Je schrijft 32 gig ram, terwijl FSX daar maximaal 4 van gebruikt.
Wij hebben een apart bericht over Out of Memory errors (OOM's) in The Grand Archive: viewtopic.php?f=4&t=18438. Daar staat nog dat FSX default maar 2 GB RAM gebruikt. Ik denk dat FSX SE wel het maximum gebruikt, en dat zal ongeveer 3,6 GB zijn. En dat is gewoon te weinig voor hedendaagse add-ons. Toen ik mijn vorige pc net gekocht had, had ik een prima frame rate en OOM's traden niet op. Maar elk jaar kwam er een update van NL2000 waardoor de frame rate weer wat zakte en ik kocht af en toe nieuwe vliegtuigen waarbij de frame rate nog meer zakte. Toen kwamen er OOM's en dat werden er steeds meer.
Wat toen een prima pc was, is met de hedendaagse add-ons eigenlijk al niet meer bruikbaar. En mooier dan FSX met de nieuwste add-ons nu is, kan ook niet want dan kun je echt geen vlucht meer maken zonder OOM.

In het bericht in The Grand Archive wordt een patch genoemd. Ik heb de indruk dat FSX SE al zo is aangepast dat het 3,6 GB RAM kan gebruiken zodat de patch waarschijnlijk geen verbetering geeft. Voordeel is dat het geen kwaad kan om de patch te installeren en hij is gratis.
(Preview) DX10 zou iets economischer gebruik maken van RAM. Of dat echt zo is, heb ik nooit met zekerheid kunnen vaststellen; misschien dat je met Preview DX10 net iets minder snel OOM's krijgt. Je krijgt er zeker niet meer. Belangrijkste voordeel van Preview DX10 (indien ook de Shader Release van Steve Parsons is geïnstalleerd, of op zijn minst het freeware deel) is dat je meer schaduwen krijgt, onder andere in de VC. Als al je add-ons DX10 compatible zijn, zou ik Preview DX10 zeker activeren.

Echt een goede oplossing om met een 32-bits toepassing OOM's te vermijden, is er niet. De eenvoudigste oplossing is het verlagen van de settings. Dat is natuurlijk nogal teleurstellend als je zo'n duur systeem gekocht hebt, maar veel anders zit er niet op. Waarschijnlijk zal vooral het verminderen van autogen scenery tot een lager RAM-gebruik leiden. Verlagen van Texture_Max_Load heeft bij mij nauwelijks effect zodat ik dat op de hoogste (=mooiste) stand houd (4096). Verlagen van de detaillering van de scenery zal ook wel wat ruimte geven, maar zal niet mooi zijn.

Maar de goede omstandigheid is dat jij een prima systeem hebt. De beste oplossing is daarom het installeren van een 64-bits flight simulator. Ik heb in mijn nieuwe pc FSX SE en Prepar3D v4. Ik heb FSX weer geïnstalleerd omdat ik voor honderden dollars add-ons heb die uitsluitend geschikt zijn voor FSX. Maar in FSX een eindje vliegen boven NL2000 eindigt gegarandeerd met een OOM. Boven ORBX FTX Pacific Fjords of ORBX FTX Noorwegen gaat het goed. Het zijn vooral gebouwen die veel RAM vragen (en rekenkracht) en die zijn er niet zoveel in British Columbia en het noorden van Noorwegen. Boven ORBX FTX England krijg ik wel OOM's, zeker als ik over London vlieg.

Om ook eens een lange vlucht boven Nederland te kunnen maken, heb ik dus P3D v4 geïnstalleerd. Dat is 64-bits (evenals X-Plane 11 en Aerofly FS2) en daarin heeft de pc boven dezelfde scenery als in FSX al gauw 6 GB RAM in gebruik. P3D v4 is in principe een stuk zwaarder dan FSX SE. Contrasten, reflecties en andere grafische effecten zijn in P3D v4 mooier dan in FSX SE, en dat kost rekenkracht. Maar FSX SE maakt erg slecht gebruik van een cpu met meer dan 4 cores, terwijl P3D daar wel vrij goed gebruik van maakt. Met FSX SE heb je dus een mooie dure cpu, die misschien voor 20% benut wordt … Waarschijnlijk zul je met jouw pc met P3D v4 een bijna even hoge frame rate halen als met FSX SE. Ik schat dat ik met P3D v4 10% minder fps heb dan met FSX SE met dezelfde add-ons. Jij hebt niet het zwaarste systeem dat te koop is, maar het haalt de aanbevolen eisen voor P3D v4 behalve misschien de kloksnelheid. Heb je een i7 8700 of een i7 8700K?

Misschien wel handig om tevoren even uit te zoeken welke add-ons zowel in FSX als in P3D v4 geïnstalleerd kunnen worden. Veel add-ons (onder andere ORBX) hebben een installer die vraagt in welk programma geïnstalleerd moet worden en dan is de kans groot dat dat ook in P3D v4 kan. Van andere add-ons kun je verschillende versies downloaden en dan kun je vaak voor zowel FSX als voor P3D een versie downloaden. Bij mij zijn het alleen de add-ons van A2A Simulations die ik allemaal opnieuw moet kopen. Heel veel freeware (onder andere de prachtige C-47 van Manfred Jahn) functioneert gewoon prima in P3D v4. Hoe eenvoudiger de add-on, hoe groter de kans dat die probleemloos in P3D v4 gebruikt kan worden.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: Out of memory

Bericht door PW053 »

Er is nog een mogelijkheid "fatsoenlijk" te vliegen met zware scenery en dat is de weergave snelheid op R 1/2 te zetten. Zo kun je bv redelijk van London City airport (standaard scenery) vliegen, of vanaf EHAM (zowel NL2000 als Aerosoft) .
Ik vertik het namelijk de settings lager te zetten om de eenvoudige reden dat alles er buiten deze zware addons (REX is ook behoorlijk zwaar) ook een beetje fatsoenlijk moet uitzien 8) Er is trouwens ook fraaie freeware scenery (los van NL2000) te vinden die alleen airports er beter uit laat zien welke ook een aanslag vormen op performance, en laadtijd. Bijvoorbeeld SAL, St Maarten en Mauritius.
Enig alternatief is die mooie scenery eraf te kukkelen.... iets dat je niet wilt voor sighteseeing.
Gaat erom een balans te vinden tussen een en ander.
Persoonlijk vind ik het niet erg als er eens wat "stottert"of niet helemaal soepel loopt, dat is eigen keuze.
Sinds FSX-SE is (behoudens door eigen schuld :tap: ) het systeem niet meer vastgelopen. Het gebeurt wel soms dat het beeld "bevriest"om na een paar seconden vrolijk verder te marcheren :dup:

Mvg, Frank
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
777
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 jan 2019, 20:30

Re: Out of memory

Bericht door 777 »

Bedankt voor de uitgebreide reacties !
Ik sim inmiddels 13 jaar en het blijft knutselen met settings inderdaad. En tja, jammer dat fsx maar 4 g ram benut.

Ik heb eerlijk gezegd heel zelden een OOM, maar Germany south van Orbx in combinatie met Rex Sky force en slecht weer ter plaatse was ff te veel van het goede. Boven andere gebieden gaat het meestal goed. Alleen af en toe minder fps.

Het investeren in een andere sim zie ik nog niet zo zitten vanwege de kosten en dat ik ook voor honderden euri aan addons heb besteed voor fsx.Maar misschien wel het overwegen waard, aangezien sommige addons ook in andere sims te gebruiken zijn.
De zware aerosoft addons gebruik ik uberhaupt niet meer.

Ik heb overigens de i7-8700 ( zonder K )
En heb fsx se op een SSD geinstalleerd.

Frank, ik gebruik Ccleaner, dan is advanced system care niet meer nodig neem ik aan ?
Dat scenery cash geheugen, vink je dat binnen fsx settings ergens uit ?
De nvidia setting Cpu/ PhysX staat al op physx zag ik net.


Flips, Xplane zit ik wel eens over te denken, maar dat zal wennen zijn denk ik, of zijn de key commands/ besturing gelijk aan fsx ?

Steve Parsons' Shader release klinkt interessant omdat het ook de overdaad aan zonlicht in de vc aanpakt lees ik. Alleen registreren/ inloggen op Avsim wil nog niet lukken...is het misschien ergens anders te downloaden ?

Mijn enige addons zijn de iFly 737, captain sim 757 en qua scenery Orbx en Rex SF. Zal eens kijken hoe dat zit qua preview DX10.
Bedankt nogmaals !
Groeten René
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: Out of memory

Bericht door PW053 »

777 schreef: 18 okt 2019, 15:25 1) De zware aerosoft addons gebruik ik uberhaupt niet meer.
2) En heb fsx se op een SSD geinstalleerd.
3) ik gebruik Ccleaner, dan is advanced system care niet meer nodig neem ik aan ?
4) Dat scenery cash geheugen, vink je dat binnen fsx settings ergens uit ?
5) De nvidia setting Cpu/ PhysX staat al op physx zag ik net.
6) Xplane zit ik wel eens over te denken, maar dat zal wennen zijn denk ik,
7) Zal eens kijken hoe dat zit qua preview DX10.
1) NL2000 is vrijwel net zo zwaar, in mijn beleving. (probeer maar eens EHAM van beide.....In fs2004 hakt het er ook flink in)
2) Dan helpt Readyboost niet, de werking hiervan berust nl op hele kleine bestandjes voor heeeeel even weg te schrijven op bv een flashcart
flashcart en ssd zijn beide solid-state.
3) ASC werkt anders dan CCleaner, geeft duidelijke systeem performance verbetering. Heeft ook een "turbo-boost"optie. Je kunt het uitproberen en als het je niet bevalt uninstall. Wel voor eigen risico! Wat bij mij werkt hoeft bij een ander niet zo te zijn...
4) Ja, klik op settings dan op scenery je krijgt dan een lijst te zien met scenery, rechtsonder staat dat vakje.
5) Keertje uitschakelen en je zult verrast zijn!! Kan gewoon tijdens het vliegen. let er op dat als er een video kaart update is geweest dat het nog
ingeschakeld is. Bij mij moet ik dat iig steeds handmatig doen.
6) Daar is een trial versie van, met 1 vliegveld. Kun je mooi uitproberen!
7) Heb ik nooit goed aan de praat gekregen (vind het lelijk zelfs), bovendien werkt dan mijn hulpscherm niet meer (ivm full screen)

Hoop dat je hier wat aan hebt, Mvg, Frank
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
777
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 jan 2019, 20:30

Re: Out of memory

Bericht door 777 »

Als ik je nog even wat mag vragen,
Dat scenery cache uitvinken, waar zorgt dat eigenlijk voor? Of liever gezegd, als ie aangevinkt is, wat gebeurt er dan wat dus misschien niet nodig is?

En de Nvidia instelling cpu of physx, uit je eerste reactie
Concludeerde ik dat ie het beste op physx kan staan toch? En dat staat ie dus.

Gr René
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: Out of memory

Bericht door PW053 »

777 schreef: 18 okt 2019, 17:26
Dat scenery cache uitvinken, waar zorgt dat eigenlijk voor?
En de Nvidia instelling cpu of physx, uit je eerste reactie
Concludeerde ik dat ie het beste op physx kan staan toch? En dat staat ie dus.

Gr René
Gewoon uitproberen, kost wat tijd maar je ziet het vanzelf..... :M:

Er schiet me nog wat te binnen.... heb je al eens gekeken naar de airflow in je computer?
Bij een fabrieks- systeem word nl doorgaans een "boxed-cooler"op de processor geplaatst.
En die dingen zijn funest voor een goede koeling omdat de ventilator de lucht op het moederboard blaast :down: , zeker als je gaat overklokken zal dat een negatief effect hebben.
Er is een belangrijke performance verbetering te halen door die koeler te vervangen door iets wat beter werkt.


Mvg, Frank
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
777
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 jan 2019, 20:30

Re: Out of memory

Bericht door 777 »

Ok, bedankt voor alle tips! :dup:
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Out of memory

Bericht door FlipS »

Frank schreef:
7) Heb ik nooit goed aan de praat gekregen (vind het lelijk zelfs), bovendien werkt dan mijn hulpscherm niet meer (ivm full screen)
Tsja, smaken verschillen … Ik vind preview DX10 dus wel een verbetering, al is die, behalve schaduwen in de VC, niet sensationeel.
Maar op je hulpscherm mag preview DX10 helemaal niets uitmaken; staat daar volkomen los van. Wel heb ik tot mijn schade ondervonden dat Nvidia en AMD verschillend met meerdere beeldschermen omgaan. Kan daar jouw probleem zitten?

Verder zie ik dat er al veel nuttigs geschreven is. Het blijft teleurstellend dat FSX SE (dat evenals de boxed version, evenals alle versies van P3D en waarschijnlijk evenals sommige andere flight simulators, cpu based is) de cpu nauwelijks benut, het RAM nauwelijks benut en de videokaart nauwelijks benut. Dan koop je een prachtig systeem en dan is het nog niks. Zou FSX SE alle onderdelen van je pc goed gebruiken, dan had je een frame rate om duizelig van te worden. Bijvoorbeeld bij Aerofly FS2 kun je de frame rate instellen op 120 fps, 240 fps of onbeperkt … En als je met Aerofly FS2 geen gekke dingen doet, dan zit je dus ook altijd boven 120 fps. Kennelijk maakt dat programma goed gebruik van de hele pc. Jammer dat er erg weinig add-ons voor Aerofly FS2 te krijgen/te koop zijn. Wat dat betreft zit je het beste bij FSX (SE) en op de tweede plaats P3D.

X-Plane is nog zwaarder dan P3D v4 zodat ik vermoed dat ook dat programma slecht gebruik maakt van de pc.
Ik ben heel benieuwd naar FS11 dat volgend jaar verschijnt. Maar dat is een andere discussie.

René: De menu's en keyboard commando's van X-Plane zijn allemaal anders dan in FSX/P3D. Je kunt FSX (SE) en P3D zonder problemen in dezelfde pc installeren en X-Plane en FSX/P3D in één pc is dus ook helemaal geen probleem (afgezien van de ruimte die het op de SSD/HDD inneemt).
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
777
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 jan 2019, 20:30

Re: Out of memory

Bericht door 777 »

Ok, dank je.
En ja, fs 11, daar ben ik ook heel benieuwd naar. Dat wordt waarschijnlijk investeren in een rete goeie internet verbinding... :mrgreen:
Japio
Instructor
Instructor
Berichten: 487
Lid geworden op: 29 jan 2008, 22:01

Re: Out of memory

Bericht door Japio »

FS 11, bedoel je daar MSFS 2020 mee, en zo ja, waarom investeren in wat jij noemt, een rete goeie internetverbinding ? :G:
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Out of memory

Bericht door greencan »

https://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=37&t=21177
In dit topic wordt duidelijk gemaakt dat Fs de scenery van de Microsoft servers zal gaan halen.
Afbeelding
777
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 jan 2019, 20:30

Re: Out of memory

Bericht door 777 »

Inderdaad, dat dus :wink:
En ja, msfs 2020.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Out of memory

Bericht door FlipS »

We hebben een apart lijntje voor de nieuwe flight simulator van Microsoft: https://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=37&t=21177
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Plaats reactie