PC12 / FSX SE/ W10

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator FSX

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

PC12 / FSX SE/ W10

Bericht door PW053 »

Na de (Flight 1) PC12 een (heel) poosje niet gebruikt te hebben, blijkt deze problemen te hebben gekregen sinds een upgrade naar W10.
Zodra ik het toestel selecteer begint FSX SE te hikken.
Het laden duurt lang en tijdens het vliegen blijft FSX hikken (overigens zonder vast te lopen) zodra ik dan ook maar ergens op klik.
Eenmaal op koers blijft het wel min of meer "normaal" vliegen totdat er een of andere actie word ondernomen.
Als ik FSX wil afsluiten gaat dat alleen met Ctrl/alt/Delete in taakbeheer.
Opnieuw installeren (de PC12) geeft hetzelfde resultaat :?

Onder W7 en de oude versie van FSX nooit problemen gehad. Ook niet onder W7 en FSX SE.

Als ik FSX opnieuw start en een willekeurige vlucht selecteer (Geen PC12 natuurlijk) is er niets aan de hand.

Komt iemand dit misschien bekent voor?

Edit: tekst aangepast.

Mvg, Frank.
Laatst gewijzigd door PW053 op 17 nov 2019, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: PC12 / FSX SE/ W10

Bericht door PW053 »

Op het Flight 1 support forum vond ik een recent draadje over hetzelfde verschijnsel.
Het word veroorzaakt door dat de addon gemaakt is voor Windows XP - Vista.
Onder W7 heeft het toch behoorlijk gewerkt: https://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic. ... 21&t=14942
De comptabiliteit uitvoeren als "XP" etc. maakt geen verschil.

Iemand een idee om er iets aan te doen?

Mvg, Frank
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: PC12 / FSX SE/ W10

Bericht door FlipS »

Het enige wat ik kan bedenken is om eens te kijken naar de versies van Microsoft Visual C++ Redistributable. Het is een oude add-on die wellicht gemaakt is met Visual C++ en daar zou je dan de juiste oude versie van moeten hebben. Waarschijnlijk heeft FSX de versies van 2005 al geïnstalleerd; dat kan je controleren (Instellingen > Apps). Als er geen versies van 2008 zijn, zou ik die zeker ook installeren. Een enkele keer heb ik wel add-ons aan de praat gekregen door meerdere versies van Visual C++ te installeren. Het is nooit duidelijk welke je moet hebben. Ik heb er nu een stuk of vijftien. Veel zijn te vinden op de site van Microsoft, voor andere moet je even Googelen. Je moet in elk geval de 32-bits (x86) versies hebben maar ik zou ook de 64-bits versies installeren.

Op internet las ik dat problemen veroorzaakt kunnen zijn door beschadigde DLL-bestanden en daar is een oplossing voor.

Van andere compatibiliteitsproblemen zou ik niet weten of en hoe je die kunt oplossen.

EDIT: niet echt een oplossing, maar Carenado heeft een hoop oude meuk in de aanbieding en daar zit ook een PC12 bij.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: PC12 / FSX SE/ W10

Bericht door PW053 »

FlipS schreef: 17 nov 2019, 19:40 EDIT: niet echt een oplossing, maar Carenado heeft een hoop oude meuk in de aanbieding en daar zit ook een PC12 bij.
Hartelijk dank voor je reactie, FlipS,


Die heb ik me het afgelopen weekend aangeschaft, in de gedachte van "mogelijk doet deze het ook goed". Redelijke teleurstelling (zelfs voor 20 dollar) , deze haalt het namelijk niet bij de Flight 1 versie.
Vermoedelijk (maar dat is slechts mijn idee, dus schiet me aub niet af..)is dit model gelanceerd met de gedachte hun (Flight 1) "Flight1 GTN 750 and Reality XP GNS530" te promoten.... ipv een upgrade van de originele release.


(Off topic mode ON)
Wel vond ik tussen de "oude meuk" voor een soort habbekrats een Cessna C208B (plus cargo versie) welke ik al eerder in de virtuele hangar had willen hebben, die het wel goed (lees: heel veel beter dan de default FSX versie) doet :M:
(Off topic mode OFF)

Mvg, Frank.
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: PC12 / FSX SE/ W10

Bericht door FlipS »

Wat is het verschil tussen de Flight1 versie en die van Carenado? Zou je een compilatie kunnen maken die wel goed is? Carenado bouwt meestal mooie vliegtuigen met matige flight dynamics. Ik vermoed dat het probleem van de Flight1 PC12 zit in toepassingsuitbreidingen; die zitten vaak in een cabinet file in de panel-map. Als je die nodig hebt, zal een compilatie dezelfde storingen geven. Maar dat ligt er dus net aan wat er goed en slecht is aan beide versies.

En dan ook maar even off topic: misschien schaf ik mij die C208 ook aan. Twijfel al een poosje omdat het een vrij oude add-on is. Vaak hebben die een nogal teleurstellende VC en vaak ook te weinig polygonen zodat je een nogal hoekig model hebt. Ben je daarover ook tevreden?
Er wordt gezegd dat het rekenmodel in FSX achter turboprops niet erg goed is. Ik heb daar geen kennis van. Als dat zo is, betreft dat alleen de turbo engine want de rest komt overeen met propellervliegtuigen met zuigermotor. Hoe is jouw ervaring daarmee?
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: PC12 / FSX SE/ W10

Bericht door PW053 »

""Wat is het verschil tussen de Flight1 versie en die van Carenado?""

Na er wat mee gevlogen te hebben:

F1PC12
plus: flightdynamics, frame rates (uitschakelbare instrumenten co pilot), pilot's guide, cargo model incl, vc verlichting, airspeed bug
(die in het origineel niet aawezig is, maar wel uitschakelbaar), popups van de belangrijkste instrumenten
(hoef je niet steeds in te zoomen), totaal geluid vooral motor geluid en call outs

min: werkt niet goed in moderne windows versie, geen weer radar aanwezig terwijl de ontvanger wel aan de rechtervleugel zichtbaar is.

Carenado PC12
plus: VC graphics!!(**) , VC met meer werkende functies, weerradar

min: flight dynamics, frame rates, "flood" verlichting VC, geluid algemeen, ontbreken van pilot's guide, geen cargo model,
(**) wel inzoomen tot 1.00 om de gps af te kunnen lezen wat eigenlijk een nadeel is. Tenzij je trackir gebruikt oid, zodat je je handen vrij houd.
Er zijn 2 piloten in dit model terwijl het toestel gecertificeerd is voor 1 piloot.

Voor beiden maakt mi exterieur weinig/geen verschil, bij de Carenado is de buiten verlichting stukken beter,
wat flightdynamics betreft is lastig vast te stellen welke echt "beter" is omdat je niet weet hoe die in real life zijn.
:idea: In een tutorial betreft het landen van een PMDG737 merkt de maker (een ervaren 737 piloot) op dat het landen in FSX lastiger is dan in het echt..... Simpelweg omdat je de "feel" niet hebt.

Kortom: De F1 gaat het museum in, word vervangen door de Carenado versie. De "eye-candy" wint het :wink:

"" misschien schaf ik mij die C208 ook aan""
De VC is idd niet zo fraai in vergelijking met de Pilatus. Heeft een werkende weer-radar, die niet als popup te voorschijn is te toveren.
Iets van "hoekig" is niet mijn ervaring.
Mijn eerste addon was de Carenado Cessna Stationair C206, gemaakt voor FS9. Middels een patch ook in FSX te gebruiken.
Bij deze zijn de "ronde" metertjes niet mooi rond, maar iets hoekig.
(bij de nieuwe versie zijn ze keurig rond)
Behalve dat de tekst op de knopjes van de autopiloot niet te lezen is (moest aanvankelijk steeds de handleiding erbij houden...) werkt het nog steeds goed. Vliegt nog niet zo gemakkelijk, vlak na het opstijgen en voor de landing lukt me het vrijwel nooit een vloeiende lijn te volgen. Tijdens de touch down is het me vrijwel onmogelijk op de achterwielen terecht te komen. Ik moet hier wel bij vermelden dat ik alle "realiteit-schuiven" op max heb staan.

"" het rekenmodel in FSX achter turboprops niet erg goed is. Ik heb daar geen kennis van""

Ik ook niet ><

Mvg, Frank, ik hoop dat je iets aan bovenstaande bevindingen hebt :dup:
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: PC12 / FSX SE/ W10

Bericht door FlipS »

Welke flight dynamics het beste zijn, weet ik ook niet omdat ook ik de echte niet ken (zou ik hier op het vliegveld kunnen vragen, maar ik heb nog geen contact met de piloten van de skydivers). Maar Carenado staat bekend om weinig realistische fd zodat de kans het grootst is dat die van Flight1 beter zijn.
Wat je zou kunnen proberen is het model + textures van de Carenado combineren met de flight dynamics en de geluiden van de Flight1.

Om de flight dynamics om te ruilen neem je het Aircraft.cfg van de Flight1 en vervangt de textures (dus de tekstblokken [fltsim.x] door die van Carenado.
Vervolgens vervang je het Aircraft.cfg van de Carenado door het aldus bewerkte bestand (verander de naam van het eerste bestand in 'originalAircrft.cfg; dan heb je een back-up).
Zet het .air-bestand van Flight1 in de map van Carenado (waarschijnlijk hebben de .air-bestanden een verschillende naam, zodat ze elkaar niet bijten).

In de tekstblokjes [fltsim.x] in het aircraft.cfg staan enkele verwijzingen:
sim=xxxx
model=
panel=
sound=
Na 'sim=' zet je de naam van het .air-bestand van Flight1 (zonder de extensie).
De andere blijven zoals ze zijn.

Dan moet je in de aircraft.cfg's even kijken naar reference_datum_position= en empty_weight_CG_position=. Vaak zijn beide gekozen als 0, 0, 0. Als dat zo is, ben je klaar. Is er een verschil, dan kun je het beste kijken naar het verschil tussen empty_weight_CG_position en reference_datum_position van de Flight1 en dat verschil breng je aan in het aircraft.cfg van de Flight1 (dat je voor de Carenado gaat gebruiken). Reference_datum_position kun je beter niet veranderen.

Verder vervang je de complete Sound-map van de Carenado door die van Flight1. Kijk even of er in de sound-map van de Carenado geluiden zitten die niet in die van Flight1 zitten. Die kun je kopiëren maar soms moet je het sound.cfg-bestand dan ook aanpassen.

Nu heb je de Carenado met de fd en het geluid van Flight1. Andere eigenschappen blijven zoals ze zijn.
Is de pilot's guide oproepbaar via een toetscombinatie (meestal Shift + n)? Als de guide ook bruikbaar zou zijn voor de Carenado, kun je de guide daarin ook oproepbaar maken. Dat gaat via het panel.cfg. (Mocht je daar niet uitkomen, dan leg ik dat wel uit).
Als de guide een los document is (meestal pdf) haal je dat uit de map van Flight1. Ik heb de meeste manuals' in een aparte map opgeslagen zodat ik ze bij elkaar heb.

Dank voor de info over de C208! Ik heb nog een paar dagen om een besluit te nemen. Grootste twijfel is de komst van FS2020; op dit moment wil ik eigenlijk geen add-ons kopen. Maar de huidige aanbiedingsprijs is niet hoog.
Als een vliegtuig bij touch down niet op de achterwielen terechtkomt, zit dat meestal in het .air-bestand. Via het aircraft.cfg is dat niet aan te passen. Misschien wordt het iets beter door empty_weight_CG_position naar voren te plaatsen (= een hogere positieve waarde van de eerste waarde, dus bijvoorbeeld 2, 0, 0 in plaats van 0, 0, 0) maar je hebt kans dat take off dan moeilijker wordt en dat je teveel moet trimmen tijdens cruise.
Andere oplossing is misschien de fd vervangen door die van de default C208; werkwijze als boven. Maar ik weet niet hoe die landt; nooit geprobeerd.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: PC12 / FSX SE/ W10

Bericht door PW053 »

Hartelijk dank voor het "huiswerk" **, hier ben ik wel eventjes zoet mee :o

** Je schetst mogelijkheden, die ik me niet kon voorstellen :ap: Ik kom er nog op terug :dup:

Mvg, Frank [vlieg]
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
mgr
Controller
Controller
Berichten: 79
Lid geworden op: 29 jul 2011, 16:08

Re: PC12 / FSX SE/ W10

Bericht door mgr »

Hoi,

Wat betreft de floodlights in het Carenado model, heb ik een aanpassing gedaan, deze is te downloaden via AVSIM:
https://library.avsim.net/esearch.php?C ... LID=208786

Afbeelding

Daarnaast ook een groot aantal aanpassingen gedaan aan de EADI en EHSI om die stuk realistischer te maken.

Changelog:

Feb 2019:
=========
- EADI: Green of the text adjusted to get inline with EHSI
- EHSI: Colour NAV Pointer1 changed to white colour, like the real-one
- EHSI: Shape of NAV Pointer 2 adjusted, like the real-one
- EHSI: Green of text and pointers adjusted
- EHSI: GPS-mode, colour changed to CYAN, like the real-one
- EHSI: ETA added (works above 25 KTS GS), give hours and minuts only.
- EHSI: NM text always visible, red "---" show when there is no station tuned
- EHSI: NM info VOR1 and VOR2 pointers also available in GPS-mode
- EHSI: Static plane symbol changed to orange

Afbeelding

Nov 2017:
=========
- EADI: DH marker, background made black
- EADI: IAS and VS can not be displayed at the same time now
- EADI: Fast/Slow pointer modified according real-life
- EADI: Roll pointer/scale redrawn for more sharpness
- Altimeter: Changed colour (more orange) FEET, pHa en IN MB changed to real text, remove the texture.
- Altimeter: When below 100 ft and 1000 ft, leading Zero('s) removed. Added real-life marks for altitudes below 10.000 ft.

Afbeelding

May/July 2017:
==============
- Most of the autopilot-mode readouts locations are tweaked.Colour changed, armed mode = WHITE, captured mode = GREEN;
- DH readout colour changed to green;
- RA range extend to 2500 ft, when out of range "---" is shown;
- RA below 500 ft, will show 5 ft in/decrements instead of 10 ft;
- Compass_strip, added: N, E, W en S;
- Added ILS/APP mode, the sky/ground "square" will be reduced to give the Speed pointer, Glideslope and slip-indicator a black background to provide more contrast.

Afbeelding

Distributie verloopt via AVSIM forum, user Bert Pieke (naast mijn werk bevat het ook het nodig andere verbetering van de hand van Bert).

Marcel
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: PC12 / FSX SE/ W10

Bericht door PW053 »

Dat draadje bij AVSIM had ik ondertussen ook gevonden, Marcel. Dank voor de download link.
Die modificaties heb ik getest, met als resultaat dat de "flood" repaint wel werkt, maar de vernieuwde metertjes niet...
Vooralsnog is de beste optie de "flood" niet te gebruiken.

Een update:
Met nog wat (lees flink wat) vlieguurtjes gemaakt te hebben ontdekte ik dat de weerradar niet werkt. Ergens las ik dat die het niet zou doen met een addon weermachine, maar alleen met de default van FSX. Dus: REX uitgeschakeld,opnieuw opstarten.... slecht weer selecteren etc. De Carenado weerradar doet het nog steeds niet.

De werking van de altitude selector is niet gelijk aan de F1, maar ook niet aan die van C208B (ook van Carenado)

Van de radio's werkt COM1 en COM2 apart van elkaar wel, de selector COM1&2 BOTH niet.

De klikspots van de ADF selector zitten heel dicht bij elkaar, op zo,n manier dat het vrijwel onmogelijk is op die manier een frequentie in te stellen.
Nu kan dat met PlanG door rechtsklikken op een baken, en dan "frequentie in ADF" te klikken ook. En ook dmv een zelfgebouwde radio selector mbv Link2fs + Arduino.

Wat betreft de flight dynamic's is het moeilijk vast te stellen welke de beste zijn (voor mijn gevoel die van de F1 versie) dus denk ik beter daar geen energie in te steken.

Het geluid van de F1 PC12 komt beslist het meeste overeen met de echte. Een speurtocht in de betreffende file's leerde dat de opbouw van het samengesteld (of mix) geluid bij beide PC12"s erg verschillend is, waardoor ik me afvraag of het de moeite loont te proberen het geluid van de F1 te verplaatsen naar de Carenado.
Bij default toestellen is het geen probleem audio onderling te verwisselen, net als bij bepaalde freeware addons.

Mvg, Frank :? .
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
mgr
Controller
Controller
Berichten: 79
Lid geworden op: 29 jul 2011, 16:08

Re: PC12 / FSX SE/ W10

Bericht door mgr »

Hoi Frank,
PW053 schreef: 24 nov 2019, 14:51 Dat draadje bij AVSIM had ik ondertussen ook gevonden, Marcel. Dank voor de download link.
Die modificaties heb ik getest, met als resultaat dat de "flood" repaint wel werkt, maar de vernieuwde metertjes niet...
Vooralsnog is de beste optie de "flood" niet te gebruiken.
De floodlite mod is 1 ding (download bij www.avsim.com)

Alle overige mod's lopen via het PC-12 forum, als je Bert Pike en PM (privat message) stuurt, krijg je de laatste versie.
Zie ook topic: https://www.avsim.com/forums/topic/549853-ehsi-update/

Marcel
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: PC12 / FSX SE/ W10

Bericht door FlipS »

Een speurtocht in de betreffende file's leerde dat de opbouw van het samengesteld (of mix) geluid bij beide PC12"s erg verschillend is
Gewoon proberen. De opbouw van het geluid zit in sound.cfg zodat de kans groot is dat alles werkt als je de complete map inclusief sound.cfg van de Flight1 gebruikt. Je kunt de complete sound-map kopiëren maar ik doe het anders:
Als beide versies nog geïnstalleerd zijn, wijzig je de naam van het sound.cfg-bestand in de map van Carenado, bijvoorbeeld Carenado_sound.cfg.
Vervolgens open je het kladblok en daarin noteer je:

[Fltsim]
alias=[naam van de map van de Flight1 PC12]\sound

Dit bestandje sla je in de sound-map van de Carenado op als sound.cfg (dus bij opslaan 'Alle bestanden' want anders wordt het een txt-bestand). Op deze manier zou de Carenado PC12 niet meer de bestanden in de eigen sound-map mogen gebruiken, maar die van Flight1.

Je kunt afzonderlijke wav-bestanden uitwisselen maar bij motorgeluiden gaat dat niet altijd goed omdat die op elkaar moeten aansluiten en die aansluitingen zijn in het sound.cfg-bestand geconfigureerd. Maar bijvoorbeeld geluiden van flaps en gear kun je uitwisselen; wel moet je dan de naam wijzigen in de naam die deze bestanden hebben in de map die je gebruikt (en de oude wijzigen in 'Original_... etc.' zodat je ze desgewenst kunt terughalen)
Zouden in de map van Carenado geluiden zitten die niet in die van Flight1 zitten, dan kun je die toevoegen maar dan moeten ze ook toegevoegd worden in het sound.cfg.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: PC12 / FSX SE/ W10

Bericht door PW053 »

Beide methoden geprobeert, bij de Carenado's PC12 (sound van de F1) en de C208B (sound van default caravan) en dat werkt goed, FlipS :dup: !
Tegelijk nog auto piloot onduidelijkheden gevonden... >< . Eerst maar eens wat vluchtjes maken.

Mvg, Frank.
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
Plaats reactie