In het forum van A2A Simulations stond een vraag of de A2A vliegtuigen snel geschikt gemaakt konden worden voor MSFS2020. De vraagsteller had het gerucht vernomen dat vliegtuigen uit FSX geïmporteerd konden worden in MSFS2020. Het antwoord van Scott Gentile was dat het team bezig was met inventariseren wat van hun vliegtuigen wel goed werkt in MSFS2020 en wat niet. Vergelijk met het importeren van FSX vliegtuigen in P3D: simpele FSX vliegtuigen kunnen zonder meer in P3D (alle versies) geïmporteerd worden, maar vliegtuigen met extra software zoals die van A2A, werken dan maar gedeeltelijk. Als je kunt testen, dan betekent dat dat het importeren relatief eenvoudig is.
Als het .air-bestand in MSFS2020 niet meer gebruikt wordt, moet er een alternatief zijn. De gegevens in het .air-bestand zijn absoluut noodzakelijk. Voor een aantal gegevens kiezen FSX en P3D een default waarde, maar er blijven gegevens waarvoor geen default waarde mogelijk is. Tenzij je het niet erg vindt als een 737 hetzelfde vliegt als een Cessna 172. Ik kan mij dus verschillende mogelijkheden voorstellen:
importeren gaat zonder meer
- maar de flight dynamics van de geïmporteerde vliegtuigen hebben nog minder overeenkomst met de werkelijkheid dan in FSX/P3D, of
- MSFS2020 kan het .air-bestand lezen (het .air-bestand is in de loop van FS1 tot FSX vaak gewijzigd maar steeds konden de nieuwe simulatoren de oude .air-bestanden lezen en dat zou in MSFS2020 ook zo kunnen zijn), of
- omdat er een automatische conversie van het .air-bestand wordt uitgevoerd (is dus bijna hetzelfde als de vorige mogelijkheid).
Ik hoop dat we dit snel weten want het zou voor de meeste flight simmers heel welkom zijn om hun add-on vliegtuigen in MSFS2020 te kunnen gebruiken. Eventueel met kleine tekortkomingen; zo konden veel FS2004 vliegtuigen geïmporteerd worden in FSX maar dan konden bepaalde grafische eigenschappen niet benut worden. Juist het gemis van mijn meest geliefde vliegtuigen maakt dat ik de kat nog even uit de boom kijk.
Dat brengt me op de grafische eigenschappen: als importeren mogelijk zou zijn zoals het gerucht wil, dan zouden de vliegtuigen in MSFS2020 grafisch grotendeels hetzelfde moeten zijn als in FSX/P3D. P3D v4.4. en hoger hebben Physics Based Rendering (PBR). Gezien de trailers van Microsoft hebben de vliegtuigen in MSFS2020 ook PBR. Als dat zo is, dan zouden native P3D v4.4 en hoger vliegtuigen grafisch zonder meer in MSFS2020 bruikbaar zijn. Oudere vliegtuigen zijn in P3D v4.4 en hoger bruikbaar (ik heb bijvoorbeeld een aantal default FSX vliegtuigen geïmporteerd in P3D v4.5) maar die missen dan PBR. Ze zien er dan net zo goed uit als in FSX of P3D t/m v4.3 maar niet zo goed als de native vliegtuigen. Het zou dus best kunnen dat dat in MSFS2020 precies hetzelfde is.
Kortom: dat Scott Gentile niet zegt dat het importeren van FSX/P3D vliegtuigen in MSFS2020 onmogelijk is, maar dat het A2A team aan het inventariseren is wat werkt, geeft mij goede hoop dat snel veel add-on vliegtuigen beschikbaar komen voor MSFS2020.
En ik krijg al een paar keer per week bericht van ORBX dat zij weer één of meerdere vliegvelden hebben omgebouwd naar MSFS2020. Dat lijkt dus ook niet zo moeilijk te zijn.
Zou ergens ook logisch zijn, want Microsoft heeft met de FS steeds zoveel mogelijk voortgeborduurd op hetzelfde stramien. Vooral de flight dynamics lieten wel te wensen over (hoewel RealAir heeft laten zien dat je zelfs zonder Accu-Sim zoals A2A, toch heel ver kunt komen met realisme) en de flight dynamics voor MSFS2020 zijn daarom wezenlijk uitgebreid. Maar die uitbreiding zou geheel in het programma zelf kunnen zitten; in het oude .air-bestand en het aircraft.cfg zitten naar mijn idee voldoende data om met uitgebreidere algoritmen realistischer gedrag uit te kunnen rekenen.
Afwachten dus ...