Computer flight simulator 2020

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator 2020

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Senna
Observer
Observer
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 dec 2020, 16:02

Computer flight simulator 2020

Bericht door Senna »

Hallo,

Ik als vader heb een vraag als volkomen leek op alles wat met vliegen te maken heeft, mijn zoon wilt
flightsimulator gaan spelen met een 4k televisie, wat raden jullie aan om goed met de spel te kunnen
spelen zodat hij ook iets kan leren over vliegen.

Ik heb me laten vertellen dat een laptop niet goed genoeg is, een pc beter is met een video kaart RTX 3090
kostprijs ± €.3.500,00

Wat is jullie ervaring hiermee en welke knuppels zijn het beste om te gebruiken, hij is met zijn vliegopleiding
begonnen, maar nu met corona wilt hij thuis wat doen omdat hij niet kan vliegen.

Ik hoor graag of jullie ervaring hiermee hebben?

Gr Janto.
Double
Controller
Controller
Berichten: 68
Lid geworden op: 24 jun 2020, 22:52

Re: Computer flight simulator 2020

Bericht door Double »

Beste Janto, als je zoon al is begonnen aan een vliegopleiding PPL met als doel later een B3 opleiding te gaan volgen en je bulkt van de euro's dan zou ik het meest dure pc systeem kopen wat heden voorhanden is.

Dure systemen hebben het voordeel dat de framerate (beeldverversing) hoog blijft en het landschap (scenery) mooi wordt weergegeven. Een RTX 3090 hoeft niet sneller te zijn dan een RTX 3080 ti. Iedere kaart heeft zijn eigen karakter. Maar een kaart met 12 Gb of meer is aan te bevelen in combinatie met een I9 11900, 32 Gb ram en 1 Tb ssd. Kassa.
Ik draai mijn fs2020 op een I7 10700, 32 Gb ram en een RTX 2060 super over 4 schermen Iiyama prolite 24 inch en de meeste instellingen op Ultra.

Hotas. Een joystick of stuurtje met aparte gashendels en voetenstuur is persoonlijk. Volg je een opleiding in bijvoorbeeld een Cessna dan is een voetenstuur een mooi hulpmiddel om de coordinatie van bochten maken te trainen. Ik gebruik een Logitech 3d joystick die wat lastig verkrijgbaar is. Van Saitek 2 modules zoals radio en multipanel.

Er zijn genoeg winkels en websites die een ruime keuze hebben. Hoe duurder hoe mooier.
Kijk eens bij de Pilotshop in Lelystad.

Succes en laat ons weten wat je keuze is geworden, Double
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Computer flight simulator 2020

Bericht door FlipS »

Welkom op dit forum, Janto!

De antwoorden op je vraag zijn vrij uitgebreid maar in eerste instantie zal ik proberen het kort en overzichtelijk te houden.

De eerste vraag is: wat voor vliegopleiding volgt je zoon? Leert hij voor verkeersvlieger of wil hij een PPL halen? Luchtmacht? Er zijn namelijk meerdere flight simulatoren voor pc maar die bieden niet allemaal hetzelfde. In principe is de nieuwste (Microsoft Flight Simulator 2020) de beste maar die heeft een beperkt aantal vliegtuigen; bovendien blijkt uit vragen op dit forum dat die simulator een aantal aanloopproblemen heeft. Als je zoon leert voor verkeersvlieger, dan biedt FS2020 nog niet wat het beste is.

Alle flight simulatoren voor pc bieden slechts een basispakket waar wel vliegtuigen en vliegvelden in zitten, maar die je aan je persoonlijke wensen moet aanpassen door het aanschaffen van toevoegingen (add-ons). Voor het trainen van het vliegen met verkeersvliegtuigen zijn enkele uitstekende add-ons: namelijk een 737 en een 777 van PMDG. Op dit moment zijn die er nog niet voor FS2020; wel voor de oude flight simulator van Microsoft (FSX, sinds vele jaren uitgegeven door Dovetail Games onder de naam FSX Steam Edition) en voor Prepar3D, uitgegeven door vliegtuigbouwer Lockheed-Martin. Prepar3D (P3D) is een doorontwikkeling van FSX.
De bediening van de 737 en 777 van PMDG komt geheel overeen met de werkelijkheid, inclusief de Flight Management Computer.

FSX en P3D hebben een beperkt model voor de aerodynamische eigenschappen (flight dynamics). Alle krachten worden vanuit één punt berekend. FS2020 berekent de krachten vanuit zeer veel punten. Als je een nette vlucht maakt van vliegveld A naar vliegveld B, dan is een berekening van de flight dynamics vanuit één punt voldoende. Zoek je de randen op van wat veilig is (in vakjargon 'de randen van de envelop') dan schiet die berekening tekort. We praten dan over luchtacrobatiek, spin, stall en recovery.
Als je leert voor PPL zul je niet direct de randen van de envelop zoeken, maar toch lijkt een flight simulator met een uitgebreid model voor de berekening van de flight dynamics me dan aan te raden. Ik ken X-Plane niet; de enige keer dat ik daar mee een vlucht maakte, viel dat me nogal tegen. De flight dynamics van X-Plane zouden realistischer zijn dan die van FSX en P3D. Ik kan dat niet bevestigen, noch ontkennen.
Ook voor het leren voor PPL zijn goede add-ons, namelijk de General Aircraft (GA) van A2A Simulations (alleen verkrijgbaar voor FSX/FSX SE en P3D). Hoewel de aerodynamische krachten ook bij de vliegtuigen van A2A Simulations vanuit één punt berekend worden, vliegen die veel realistischer dan andere vliegtuigen voor FSX en P3D.

Moderne straalvliegtuigen worden (evenals verkeersvliegtuigen) niet door de piloot maar door een computer bestuurd ('fly by wire'). De piloot geeft wel aan waar hij naartoe wil; de computer berekent hoe dat moet gebeuren. De piloot merkt daardoor weinig van de flight dynamics. In vliegtuigen die niet door een computer bestuurd worden, zijn de berekeningen van de flight dynamics heel belangrijk. Dan zou FS2020 aanbevolen zijn, mits je daarin een goed vliegtuig kunt kiezen. Voor het leren vliegen van een straaljager, denk ik dat FS2020 de beste keuze is.
In P3D zit een uitstekende F-35. Die kan in vereenvoudigde vorm gratis gedownload worden voor FSX/FSX SE.

Samenvattend: leren voor verkeersvlieger: FSX Steam Edition of Prepar3D + PMDG; leren voor PPL FSX SE of P3D + A2A Simulations. Luchtmacht: waarschijnlijk het beste FS2020.
Maar: in de (wellicht nabije) toekomst zullen de vliegtuigen van PMDG en A2A Simulations ook voor FS2020 beschikbaar komen en dan heb je 'het neusje van de zalm'. Als je nu FSX SE of P3D koopt + PMDG of A2A Simulations, dan zul je die add-ons opnieuw moeten kopen voor FS2020.
Als geld niet de grootste belemmering is, dan zou ik nu P3D v5 kopen + PMDG of A2A, en dan overstappen naar FS2020 zodra die add-ons voor dat programma beschikbaar zijn.

Voor de pc geldt helaas: hoe duurder, hoe beter. Voor FSX SE met PMDG of A2A is een pc van € 1.000,- nog net toereikend maar voor P3D v5 en voor FS2020 heb je een veel duurdere pc nodig. Denk aan minimaal € 2.000,-; maar een pc voor het bedrag dat je noemt, is niet verkeerd. Voor FS2020 heb je bovendien een snelle internetverbinding nodig; ideaal is 50 kb/sec. of meer.
Met een minder krachtige pc en een minder snelle internetverbinding kan het ook, maar dan moeten grafische instellingen op een lager niveau gezet worden.
Er zijn laptops die voldoende krachtig zijn voor flight simulation maar vanwege de warmteontwikkeling tijdens het vliegen zou ik toch een tower pc adviseren.

Dan de spelbesturingen. Als je serieus wilt vliegen, heb je minimaal een knuppel of yoke, een voetenstuur, een throttle quadrant en een trimwiel nodig. Je kunt dit uitbreiden met diverse panelen zoals instrumenten en radio's.
Ik heb zelf een 4K scherm en ik vlieg in de VC (virtuele cockpit) zodat ik de instrumenten en radio's op het scherm zie; ik heb geen extra panelen.

Spelbesturingen zijn er in vele prijsklassen. Ik zou een stuurknuppel (joystick) adviseren die niet met potentiometers maar met hall sensoren werkt. Die zijn veel nauwkeuriger en slijten niet. De goedkoopste joystick met hall sensoren is van Logitech (voorheen Saitek). Thrustmaster maakt een uitstekende, vrijwel geheel metalen joystick met hall sensoren (Hotas Warthog) die veel degelijker aanvoelt dan die van Logitech maar die een stuk duurder is. Die van Logitech is gecombineerd met een throttle quadrant; bij die van Thrustmaster moet je dat er apart bijkopen (ook duur en qua vormgeving een kopie van dit onderdeel van de echte A-10 Warthog). Er zijn nog duurdere die een realistischer vormgeving hebben (als echte stuurknuppel).

Yoke met stuur in dezelfde prijsklasse als Logitech heb je van dat merk en van CH (als die nog bestaat); deze zijn echter uitgevoerd met potentiometers. De CH is het goedkoopst en voelt beter aan dan die van Logitech (eveneens voorheen van Saitek). Het zou kunnen dat Logitech de veerconstructie inmiddels iets verbeterd heeft.
Een jaar geleden kwamen enkele yokes uit in een veel hogere prijsklasse, onder andere Honeywell. Die zijn stukken beter dan die van CH en Logitech maar veel duurder.

Voetenstuur heb je o.a. van CH, Logitech (Saitek) en ook van Honeywell (en ik meen nog meer). Saitek leverde 'combat rudder pedals' die realistischer zijn dan de standaard pedalen maar Logitech heeft die uit het programma genomen. Worden af en toe tweedehands aangeboden. De rudder pedals van CH en Logitech werken met potentiometers. De veel betere en duurdere Honeywell zeer waarschijnlijk met hall sensoren.

Saitek leverde een trimwiel; Logitech heeft dat helaas uit het programma genomen. Wordt af en toe tweedehands aangeboden. Feitelijk een onmisbaar deel van de besturing. Op de yoke van CH zit een simpel trimwiel.
In theorie is het mogelijk het scroll wheel van de muis als trimwiel te gebruiken maar als je dat zo instelt, kun je de muis niet gewoon gebruiken. In bijvoorbeeld de add-ons van A2A heb je de muis in zijn gewone functie nodig.

Hopelijk heb ik je met deze informatie al wat op weg geholpen. Behalve de vraag waarvoor je zoon wil leren, is je budget van belang. Ik ben met flight simulation begonnen met een totale investering van € 2,50. Je kunt een compleet ingerichte home cockpit van een 737 kopen vanaf € 60.000,-. Tussen die twee uitersten moet je zelf je keuze bepalen. Wij willen je daar graag bij helpen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Japio
Instructor
Instructor
Berichten: 487
Lid geworden op: 29 jan 2008, 22:01

Re: Computer flight simulator 2020

Bericht door Japio »

Alhoewel een ieder daar natuurlijk vrij in is lijkt het mij niet meer dan normaal dat je indien je hulp zoekt bij een probleem of een vraag hebt waar je zelf niet uit kom en dan een perfect onderbouwd antwoord krijg, toch op z,n minst een reactie geef aan diegene die de moeite hebben genomen er de nodige tijd in te steken.
Maar goed, ik verbaas me nergens meer over maar het kan natuurlijk ook anders. ><
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Computer flight simulator 2020

Bericht door greencan »

Het gaat om een nieuw lid met tot nu toe 1 post en dus nog niet bekend met alle in's en out's hier. Ook is het mogelijk dat Senna tijdelijk? afwezig is en niet in staat DFS te bezoeken. Zelf twee weken geleden meegemaakt, een kabelstoring bij Ziggo en het duurde 10! dagen voordat het gefikst was...
Gelukkig heb ik nog een provider, Xs4all.
Overigens ben ik het volkomen met je eens dat een bedankje absoluut geen kwaad kan..
Afbeelding
Plaats reactie