Plane onbestuurbaar na landing

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator 2020

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RijkH
Observer
Observer
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2021, 17:25
Locatie: Mierlo

Plane onbestuurbaar na landing

Bericht door RijkH »

Hallo mede hobbyisten,
Na een heleboel gedoe heb ik inmiddels FS2020 redelijk aan de praat gekregen. Echter heb ik sinds kort (ik meen na de laatste update van FS) het volgende probleem: Na de landing gaat het toestel zijn eigen weg volgen (in de regel linksaf het gras in) en is niet meer te besturen.
Ik gebruik de joystick Thrustmaster T16000M, maar het verschijnsel doet zich ook voor met mijn oude Logitec Extreme 3D pro. Ook besturing vanaf het toetsenbord gaat nauwelijks (num. toetsen 0 en Enter).
De volgende verschijnselen neem ik waar vanaf het externe beeld van het vliegtuig:
- als ik de joystick vanuit de middenpositie helemaal linksom (of rechtsom) draai, dan gaat het richtingsroer in eerste instantie mee naar de uiterste positie, maar begint meteen terug te gaan naar de middenpositie terwijl ik de joystick in die uiterste positie houd. Vanaf het num. toetsenbord (0 of Enter) blijft het richtingsroer wel staan.
- het neuswiel zie ik bij bovenstaande test totaal niet bewegen, ook niet bij gebruik van het toetsenbord.
- Bij de Internal view in de cockpit zie ik wel de pedalen netjes meegaan met de joystick. Het lijkt wel of er geen contact is tussen de Rudder aandrijving en het neuswiel...
Ik vlieg ook met X-plane11, daar werkt het allemaal naar behoren, ook zie ik daar bij stilstaand vliegtuig, het neuswiel duidelijk draaien bij beweging van mijn joystick(s).
Ik heb ook gezocht op het AVSIM forum. Naar aanleiding daarvan heb ik nog wat dingen uitgeprobeerd, o.a. in de settings van de joystick. Ik heb de laatste driver van Thrustmaster geïnstalleerd. Ik heb de Thrustmaster software compleet verwijderd en de calibratie via Windows uitgevoerd. Dit alles zonder resultaat.
Ik ben nu zo'n beetje ten einde raad en heb de volgende vragen:
- Herkent iemand van jullie dit verschijnsel? en vooral:
- Weet iemand een oplossing hiervoor?
Bij voorbaat dank voor jullie aandacht,
groet,
Rijk

Nog even ter aanvulling (22 feb): het verschijnsel doet zich voor bij alle typen toestellen waar ik tot nu toe mee heb gevlogen.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Plane onbestuurbaar na landing

Bericht door FlipS »

Ik heb FS2020 nog niet aangeschaft maar omdat één van de verschijnselen die je noemt, ook bij andere simulatoren kan optreden, heb ik toch eeen vermoeden wat er aan de hand zou kunnen zijn. Als je de roeren ziet bewegen en meteen daarna terugspringen, dan zou dat kunnen komen doordat meerdere spelbesturingen geprogrammeerd zijn en joystick en rudder pedals overruled worden door een andere besturing.
Kijk eens in de settings van de controls of er meerdere besturingen geprogrammeerd zijn en zet uit wat je niet gebruikt.

De spelbesturingen worden in Windows gecalibreerd (ook als je dat doet via een menu van de simulator). In X-PLane werken je spelbesturingen wel goed. De oorzaak kan dus niet in je spelbesturingen zitten en opnieuw calibreren is niet nodig als ze in X-Plane wel goed functioneren.

Dat het neuswiel niet draait bij input van de rudder pedals hoeft niets te betekenen hebben. Er is in een simulator nou eenmaal geen fysieke verbinding tussen rudder pedals en neuswiel. De beweging moet in het model geprogrammeerd zijn en als dat goed gedaan is, draait het neuwwiel in overeenstemming met de input van de rudder pedals en in overeenstemming met de bocht die het toestel draait. Maar het is niet altijd zo goed geprogrammeerd.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
RijkH
Observer
Observer
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2021, 17:25
Locatie: Mierlo

Re: Plane onbestuurbaar na landing

Bericht door RijkH »

Dank voor je reactie, Flip. Naar aanleiding van je suggestie heb ik een en ander uitgeschakeld. Ik moet nog even melden dat ik naast de Thrustmaster T16000 ook de TWCS Throttle van dit merk heb. In X-plane gebruik ik die vnl voor het besturen van throttle en rudder. De rudder stuur ik met de 2 "vleugels" die aan de voorkant van de Throttle schuif zitten, in Windows wordt dat de Z-draaing genoemd. Het viel me meteen vanaf het begin al op dat FS2020 die functie in de TWCS niet herkent, op de afbeelding die je in het progr te zien krijgt staan ook geen nummertjes bij die vleugels. Ik heb die functie nu in zowel FS2020 als in X-plane uitgeschakleld en bovendien heb ik van TWCS in FS2020 álle funcyties uitgeschakeld. Helaas heeft dat niet geholpen: het richtingsroer springt nog steeds direct terug.
Overigens heb ik normaliter bij FS2020 die TWCS throttle niet aangesloten, dus alleen de T16000 is dan aangesloten.

Verder zag ik datje onder Windows de spelbesturingen wel kunt testen en calibreren, maar je kunt daar geen functies in- of uit-schakelen, of zie ik iets over het hoofd? Het uitzetten heb ik dus in de betreffende programma's gedaan.

Nog andere suggestie misschien?

groet,
Rijk
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Plane onbestuurbaar na landing

Bericht door FlipS »

Klopt: testen en calibreren gebeurt in Windows terwijl het toewijzen van functies in de simulator gebeurt.

Hoe het in FS2020 gaat, weet ik dus niet, maar FSX heeft de onhebbelijke eigenschap dat iedere spelbesturing default alle functies toegewezen krijgt. Dus als je een trimwiel hebt (dat maar één regelaar heeft) krijgt dat ailerons, elevator en rudder toegewezen, maar niet elevator trim waar het juist voor bedoeld is! In FSX moest je dus de instellingen/toewijzingen van iedere spelbesturing controleren en aanpassen. Ik meen me te herinneren dat de rudder pedals in FSX aan rudder toegewezen worden (sturing) en ailerons en elevator aan de pedalen (die je voor remmen gebruikt). Dat je hier niet mee kunt vliegen, spreekt voor zich. Misschien worden in FS2020 wel de juiste functies toegewezen maar als dat programma dezelfde functies toewijst als FSX, zou dat je probleem kunnen verklaren.

Eenvoudigste proef: trek alle usb-stekkertjes van je spelbesturingen uit en probeer of je met behulp van het toetsenbord kunt sturen. Lukt het dan nog niet, dan zou ik zo gauw niet weten waar de oorzaak dan kan zitten.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
RijkH
Observer
Observer
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2021, 17:25
Locatie: Mierlo

Re: Plane onbestuurbaar na landing

Bericht door RijkH »

k Heb je proef uitgevoerd: de joystick uit de usb verwijderd (verder ook geen enkele spelbesturing aangesloten), daarna FS2020 opgestart, even gekeken wat de belangrijkste toetsen zijn voor de besturing (heb hier vrijwel 0 ervaring mee), vlucht geplanned (Cessna C172 vanaf Eindhoven) en gestart. Richtingroer en neuswiel reageren normaal, dus besturing op startbaan ging (redelijk) goed, stukje gevlogen, maar al gauw een crash gemaakt, ws door mijn onervarenheid met de keys. Toestel lag op z'n rug, waarbij ik mooi kon zien dat roer en neuswiel nog steeds reageerden op de keys (num 0 en Enter).
Vervolgens heb ik de T16000 joystick via usb aangesloten, die werd meteen herkend door FS en tot mijn verrassing reageerden roer en neuswiel nu wel normaal op de stick! Daarna nieuw vliegplan gemaakt met zelfde condities, stukje getaxied (ging goed) stukje gevlogen en weer geland: ging ook goed, roer en neuswiel nog steeds bestuurbaar.
Vervolgens joystick uit usb verwijderd (windows vind dit eigenlijk niet zo leuk) en weer opnieuw op usb aangesloten: roer en neuswiel reageren nog steeds normaal.
Daarna FS2020 afgesloten en joystick uit usb verwijderd (protest Windows..).
Vervolgens FS2020 weer opgestart en de zelfde vlucht weer geplanned, nog zonder joystick. Pas toen de Cessna klaar stond op de startbaan heb ik de joystick in de usb geprikt. Kort vluchtje gemaakt en weer geland: roer en neuswiel reageren zo als het moet.
Het lijkt er op dat ik nu, mede dank zij de suggesties van Flip, een work around heb gevonden waarmee ik (weer) normaal kan vliegen en veilig kan landen. Flip, van harte bedankt voor je suggesties! :dup:

Ik vraag me wel af of er anderen zijn die ook dit probleem hebben ondervonden, indien ja: verzoekje aan de beste lezer om dit even hier te melden.
groet,
Rijk
Bert van Dam
Observer
Observer
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mar 2021, 16:10

Re: Plane onbestuurbaar na landing

Bericht door Bert van Dam »

Ik heb dezelfde ervaring nu gehad en ook andere problemen. Ik vlieg op dit moment met de msfs2020 en dan m.n . met de Cessna Citation Longitude. Dat is mijn favoriete vliegtuig. Op het moment dat ik geland ben gaat het alle kanten op. Op deze nieuwe pc staat alleen de simulator geinstalleerd dus dat er andere spellen eventueel iets zou overlappen kan niet voorkomen. Heb diverse malen geprobeerd met eenzelfde vlucht van Rotterdam naar Schiphol en dan landen op baan 27. Vlak boven de baan geeft hij in eens vol gas en moet een doorstart maken. Na een rondje gemaakt te hebben een volgende poging gedaan en dat is dan wel gelukt zij het dat nu plotseling de reverse wordt ingeschakeld hoewel voor deze optie nergens nog een binding heb gemaakt. Dus waarom nu ineens de reverse wordt ingeschakeld is mij een raadsel. Het gebeurt niet iedere keer maar het is altijd een verrassing als het wel gebeurd. Ook met andere vliegtuigen heb ik af en toe problemen. Ik heb ook verschillende throttles en joystick gebruikt. Maakt niet uit, probleem is hetzelfde. Heb toch een vermoeden dat er iets in de sim niet goed is geprogrammeerd. Een andere reden zou ik niet kunnen bedenken. Misschien dat iemand nog wel een idee heeft hoe dit probleem op te lossen? Ik hou me aanbevolen. Alvast bedankt voor eventuele reacties hier op.
RonLem
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 aug 2021, 11:47

Re: Plane onbestuurbaar na landing

Bericht door RonLem »

IK heb al een tijdje hetzelfde probleem. Zowel het onbestuurbaar worden na de landing als het volle gas optrekken juist voor de landing. Ik word er stapelgek van. Verder heb ik nog een probleem met de muis. Ik kan het flight level in de Airbus 320 niet instellen. IK kan wel de nieuwe hoogte scrollen maar niet selecteren. Ik hoop dat iemand een oplossing voor mijn problemen heeft.

Dank bij voorbaat.
Ronny
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Plane onbestuurbaar na landing

Bericht door greencan »

Welkom Ronny!
Ik doe maar een gooi...
Er gebeuren dingen 'out of the blue' . Zelf heb ik die niet ervaren zoals hierboven beschreven, maar ik verdenk de 'assistance' optie. Die heb ik vrijwel direct na ingebruikname van fs2020 uitgeschakeld. Als ik assistance wil vraag ik er wel om.
Zou daar iets kunnen zitten?
Afbeelding
RonLem
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 aug 2021, 11:47

Re: Plane onbestuurbaar na landing

Bericht door RonLem »

Bedankt voor de tip. Ik probeer het eens.
RonLem
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 aug 2021, 11:47

Re: Plane onbestuurbaar na landing

Bericht door RonLem »

Alle assistance afzetten helpt inderdaad. Nogmaals bedankt voor de tip.

Groet,
Ronny
Plaats reactie