pc eisen Prepar3d

Algemene discussieplek voor alles betreffende Lockheed Martin Prepar3d

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
wim
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2018, 23:40

pc eisen Prepar3d

Bericht door wim »

ik wil een pc kopen waar ik prepar3d goed op kan draaien. Ik weet dat voor FS2020 een zeer krachtige pc nodig is. is dit voor prepar3d ook het geval?. Omdat deze flightsim meer gebruik maakt van de videokaart als ik zo leest op het internet. wat is een echt goed processor voor deze sim en videokaart. Zie op internet toch veel verschillende aanbiedingen van pc's die claimen dat ze goed zijn voor deze sims. daarom mijn vraag hier aan de mensen die deze sim draaien en dus de ervaring hebben met welke hardware te gebruiken. Aan wat voor bedrag moet ik denken voor een goede pc voor deze sim. wil ook wel veel add ons daarbij gaan gebruiken. dus zoek gewoon een goede pc of pc merk
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: pc eisen Prepar3d

Bericht door FlipS »

De aanschaf van een game-pc is altijd een moeilijke beslissing. Het kan altijd duurder zodat je budget bepalend is.

Voor zover ik weet zijn de systeemeisen voor MSFS2020 minder zwaar dan voor Prepar3D v5. Bij MSFS2020 voert een server van Microsoft een deel van het rekenwerk uit waardoor je dat programma met een 'gewone' game-pc goed kunt draaien. De systeemeisen voor P3D vind je hier.

De processor (cpu) is bepalend voor de frame rate. De datastroom van de cpu naar de videokaart stelt (hoge) eisen om alle beelden goed op het beeldscherm te krijgen. Daarin is ook de resolutie van je beeldscherm bepalend en die resolutie stelt ook weer eisen aan de cpu.

In het algemeen is het ene merk niet beter dan het andere. Game-pc's die gebouwd zijn met een cpu en een videokaart van AMD zijn bij gelijke prestaties meestal iets goedkoper dan wanneer cpu en videokaart (met name de videoprocessor ofwel gpu) van intel zijn.
Om P3D v5 met een bevredigende frame rate en bevredigende grafische eigenschappen te draaien, kom je al gauw terecht bij een pc van € 3.000,-. Als dat boven je budget gaat, zul je de grafische instellingen wat moeten verlagen.

Ik heb P3D v4 in een pc van € 1.600,-. Dat is eigenlijk te krap zodat ik inderdaad grafische eigenschappen heb moeten verlagen.
Het hangt er voor een belangrijk deel vanaf met wat voor vliegtuig je vliegt en van welke vliegvelden. Als je met verkeersvliegtuigen vliegt, dan kom je alleen op grote vliegvelden en daar daalt de frame rate ernstig. Zit je boven de wolken, dan heb je bijvoorbeeld 60 fps. Kom je onder de wolken boven het landschap, dan zal de frame rate dalen naar ongeveer 30 fps. Tijdens de final approach op een groot vliegveld, houd je nog hooguit 15 en misschien maar 10 fps over. De bottleneck zal dus meestal de final approach zijn, want niet alleen is de frame rate dan het laagst, het is ook de periode waarin je juist de hoogste frame rate nodig hebt.

Hoe zwaar vliegtuigen op de frame rate drukken, hangt van verschillende eigenschappen af. De grafische detaillering en de grootte van extra rekenprogramma's zijn bepalend. Bijvoorbeeld de vliegtuigen van PMDG zijn zeer mooi gedetailleerd en hebben een compleet functionerende cockpit, inclusief FMC. Die drukken veel zwaarder op de frame rate dan een default verkeersvliegtuig. Ik schat dat dat algauw de helft in het aantal fps scheelt.
Maar ook add-on GA vliegtuigen kunnen een bak rekenwerk meebrengen en daarmee stevig op de frame rate drukken.

In het landschap is de mate van detaillering belangrijk en de hoeveelheid gebouwen. Bomen hebben wel invloed op het gebruik van het RAM-geheugen maar nauwelijks op de frame rate. Met mijn te krappe pc vlieg ik virtueel graag boven zeer dunbevolkte gebieden zoals Alaska, een deel van Britsh Columbia en een groot deel van Noorwegen; alle drie in ORBX FTX versie. Daar haal ik zelfs met een voor de frame rate relatief zwaar vliegtuig zeker meer dan 30 fps en er zijn zelfs plaatsen te vinden waar ik probleemloos 60 fps haal.
Maar als ik met datzelfde vliegtuig over London vlieg, dan ben ik al blij met 15-20 fps. Nou is dat geen probleem, zolang ik niet ga landen.

Hoeveel fps heb je nodig? Daar bestaan vele theorieën over. Het menselijk oog kan maar 16-17 beelden per seconde onderscheiden. Je zou denken dat 16-17 fps voldoende is. Maar er zijn meer beperkingen. Bij 16 fps duurt het opbouwen van een beeld door de cpu ongeveer 60 milliseconden. Om snel te kunnen reageren, mag het niet te lang duren voor telkens een nieuw beeld is opgebouwd. Weliswaar heeft de mens een reactietijd van meer of zelfs veel meer dan 100 milliseconde en daarbij is de tijd die pc, videokaart en beeldscherm samen nodig hebben, meestal kleiner. Toch heb je voor een nette landing een wat hogere frame rate nodig. Dat hangt ook van het beeldscherm af. TN heeft een reactietijd van 1-2 milliseconde, IPS 2-5 milliseconde. Maar ik heb een OLED scherm en dat heeft een reactietijd van 21 milliseconde. De meeste OLED schermen zitten zelfs op 39 milliseconde.
En het probleem is dus dat alles bij elkaar optelt en op gegeven moment gaat het te lang duren.

De virtuele vliegtuigen met de meest realistische vliegeigenschappen worden gebouwd door A2A Simulations. Die bouwer laat zelf weten dat binnen hun leveringsprogramma de T-6 Texan/Harvard de meest realistische is. Dat is niet geheel toevallig mijn meest favoriete vliegtuig. Om dat vliegtuig met een beetje zijwind netjes te landen, stelt hoge eisen. Dan moet ik zorgen dat ik met mijn trage beeldscherm minstens 60 fps heb, anders maak ik alleen maar ground loops; vaak met fataal einde.
Meestal zijn 30 fps en een verversingsfrequentie van 60 Hz goed. Of nog beter: 30 fps en 59 Hz omdat P3D, als je het instelt op 30 fps, dat net niet haalt en ergens rond 29,5 fps blijft hangen. Als je de monitor niet op 59 Hz kunt instellen, is 31 fps en 60 Hz natuurlijk ook goed. Kwestie van experimenteren.
Als je het zó instelt, heb je V-Sync niet nodig. V-Sync zorgt voor betere beelden maar kost ongeveer een derde van de frame rate. V-Sync is van intel; AMD heeft een ander beeldsynchronisatiesysteem. Het systeem van AMD is beter dan V-Sync maar daar moet je dan weer een speciale monitor voor hebben.

:G: Dit was dus een heel lange inleiding om duidelijk te maken hoe je appels met peren moet vergelijken. De eisen die je aan je pc stelt, zijn dus heel individueel doordat ze helemaal afhankelijk zijn van wat jij wilt.

Op Tweakers vind je een Best buy guide. Deze link brengt je meteen naar de pagina voor desktop pc's. Die wordt elke paar maanden aangepast. Samen met de systeemeisen die P3D stelt en jouw persoonlijke eisen kun je hiermee een goede keuze maken.

Een alternatief is om zelf een pc samen te stellen. Er zijn verschillende winkels/webshops waar dat kan. Als je in Marktplaats zoekt op 'game pc', dan vind je de meeste van die winkels/webshops. Meestal bieden ze ook complete pc's aan en dan weer met de mogelijkheid om zelf één of meerdere componenten anders te kiezen. Ik vermoed dat de prijzen tussen die winkels niet veel schelen zodat het misschien het beste is één van deze winkels bij jou in de buurt te zoeken.

Nog even over de componenten. P3D adviseert een octacore cpu. Daar zul je waarschijnlijk wel terecht komen. Er zijn twee eisen van belang: de totale rekenkracht en de rekenkracht van één core. P3D wordt verdeeld over alle cores maar niet in gelijke delen en daardoor is één core de bottleneck. Vergelijking van de totale rekenkracht vind je hier; vergelijking van de prestaties van één core (single thread) hier.
Vergelijking van high-end videokaarten hier.

P3D adviseert minimaal RTX 2080 Ti. Ik zag een test waaruit blijkt dat GTX 1080 Ti en RTX 2080 Ti in P3D ongeveer evengoed presteren. Dat zal afhangen van de resolutie van het beeldscherm. Nu is HD (1920x1080) nog algemeen, maar als je er het geld voor over hebt, kies dan een hogere resolutie. Ik heb een 4K beeldscherm (3920x2160) en ik kan je verzekeren dat dat tweemaal zo mooi is als HD! Maar dan heb je wel een zwaardere videokaart nodig. Tussen HD en 4K zit ook nog 2560x1440. Bovendien bestaan er ook nog panoramische beeldschermen.
Een videokaart is wel beter te vervangen dan een cpu. Een moederbord is maar geschikt voor een beperkt aantal verschillende cpu's, terwijl een videokaart altijd functioneert zolang die in het slot past. Dus als je nu een HD monitor hebt, zou je een wat krappe videokaart kunnen kiezen die je vervangt door een zwaardere zodra je een beeldscherm met hogere resolutie aanschaft.

Ik hoop dat je iets aan dit lange epistel hebt. Vragen zijn altijd welkom!
Succes met de overwegingen!
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
wim
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2018, 23:40

Re: pc eisen Prepar3d

Bericht door wim »

Beste flipS, Ik heb heel veel aan je reactie. IK dacht namelijk als ik van FS2020 of FSX over stapt op prepar3d dat ik het af kon met een mindere PC. Maar uit jouw verhaal blijkt het tegendeel. Ik heb nu een PC staan van ik ben stil. in principe draait FSX daar heel goed op Alleen omdat ik veel problemen heb met FSX steam goed te krijgen op deze pc dacht ik aan overstappen. Maar ik kan denk ik beter nog meer aan FSX of FS 2020 gaan werken om deze goed te krijgen. Mijn PC is wel meer dan 10 jaar oud dus dat gaat zeker een rol spelen. Ik heb een ik heb een IIlyama 24 inch prolite beeldscherm 50/60 htz resolutie weet ik zo snel niet uit het hoofd. Maar deze zal ook zeker beter kunnen. Gebruik jij echt een beeldscherm of een TV oled? want daar wil ik wel een ander voor aanschaffen zoals ji al omschrijft in je antwoord hierboven. Ik ga er zeker mee aan de slag. Heb er nu weer de tijd voor. dus vandaar mijn vele vragen op het forum. Bedankt.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: pc eisen Prepar3d

Bericht door FlipS »

Beste Wim,
Ik heb nog even op internet zitten studeren. Aan Tweakers BBG heb je niet veel; die leggen de lat erg laag. De meeste games en MSFS2020 stellen minder eisen aan een pc dan P3D.
Zoals ik al schreef, hangt veel af van de keuze die je maakt: welke flight simulator, welk vliegtuig, welk landschap. Ik bezoek het forum van A2A Simulations regelmatig. Daar is de opinie, dat als je een mooie landschap simulator wil, dan moet je zeker MSFS2020 kiezen. Wil je een virtueel vliegtuig zo realistisch mogelijk ervaren, dan kun je beter P3D v5.2 + A2A Simulations kiezen. X-Plane 11 schijnt ook vrij goed te zijn maar naar mijn (geringe) ervaring daarmee maakt dat programma de grote woorden niet waar.

Ik weet niet wat voor pc je nu hebt, maar er is een redelijke kans dat MSFS2020 daarin goed of in elk geval acceptabel draait.
Voor P3D v5 zou ik een zwaar systeem kiezen zoals in de system requirements wordt aanbevolen. Ik zag dat je ook wel voor minder dan € 3.000,- een goede pc kunt kopen. Ik zag bijvoorbeeld een pc met AMD Ryzen 9 5900X RGB en RX 6600XT voor afgerond € 1.700,-. Je kunt veel duurder kopen maar met deze componenten (mits goed moederbord etc.) zou P3D v5.2 goed moeten kunnen draaien. Deze cpu presteert ongeveer driemaal zoveel als de watergekoelde i5 9600K van mijn pc. Weliswaar is P3D v5 weer wat zwaarder dan v4.5 maar met driemaal meer rekenkracht zou dat goed moeten gaan. Ik kan niet precies vergelijken omdat de cpu van mijn pc automatisch naar een hogere kloksnelheid gaat als het programma dat vraagt (dat is dus bijna continue). Op de standaard klokfrequentie zou de AMD Ryzen 9 5900X bijna viermaal zoveel presteren als de cpu van mijn pc.

In mijn pc (met GTX 1080) draait FSX SE probleemloos (op 4K; op full HD zou de pc aanzienlijk meer fps halen). Ook daar heb ik sommige grafische instellingen iets omlaag moeten zetten maar dan is 30 fps meestal geen probleem. Als FSX SE bij jou niet goed draait, zouden we eerst moeten bekijken of daar iets aan te doen is. Dan zou je in het onderwerp FSX vragen kunnen stellen.

Ik heb een 55 inch OLED TV. Het verschil tussen een TV en een beeldscherm is alleen dat een TV ook een ontvangstdeel heeft. Maar als beeldscherm heeft de TV gewoon een hdmi ingang die je op de videokaart van de pc aansluit. In de TV even de ingang selecteren en klaar is Kees.
Ik heb niet bekeken of er tegenwoordig ook 55 inch OLED beeldschermen zijn (dus zonder ontvangstdeel). Toen ik mijn TV kocht, waren die er nog niet.

Ik heb meer dan tien jaar een 26 inch scherm gebruikt. Met een klein beeldscherm (geldt ook voor 26 inch) zit je naar een beeldscherm te kijken. Doordat je veel omgeving rond het beeldscherm ziet, is de omgeving de referentie voor je ogen en heb je niet het gevoel in een vliegtuig te zitten. Met een 55 inch scherm (en nog beter 65 inch) keert dat om: de omgeving rond het scherm geeft geen houvast meer. Je zit bijna evenveel 'in' het virtuele vliegtuig als wanneer je een home cockpit hebt. En door de hoge resolutie is het beeld nog mooi scherp ook.

Maar de videokaart moet het aankunnen. De videokaart van mijn vorige pc (HD6950) kon maximaal 2560x1440 pixels aansturen. Hedendaagse zware videokaarten kunnen 3920x2160 of meer pixels aansturen. Zo'n zware videokaart heeft dus helemaal geen zin als je naar een scherm met een resolutie van 1920x1080 of kleiner zit te kijken.
Vermoedelijk heeft jouw beeldscherm een resolutie van 1920x1080 pixels. Hoe oud is het beeldscherm?
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
wim
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2018, 23:40

Re: pc eisen Prepar3d

Bericht door wim »

Beste flipS, Bedankt dat je nog even heb zitten kijken ik zit inderdaad ook te kijken op internet en ban wel tot de conclusie gekomen dat ik voor een groot scherm moet gaan. Wat jij al aangeeft een 55 of 65" Mijn scherm is al meer dan 10 jaar oud. Mijn Pc is ook al denk 11 of 12 jaar oud.
Mijn PC heeft een intel Core(TM) i7 CPU 970 3.20Ghz 3.24Ghz 6,00Gb 64 bits besturingssysteem x64 processor. Video kaart is een Nvidia GeForce GTX480. Deze heb ik toen gekocht bij "ik ben stil computers " in Amsterdam. EN ik moet zeggen ik had met FSX met de boeing 737 van PMDG een framerate van 30 of hoger. Ook bij de landing op Bijvoorbeeld Amsterdam of vliegen boven Londen ( laag) kwam ik nog aan een framerate van 25 tot 30 Had ik de add on vrij hoog staan meestal op Hight. Dus ik dacht dat FSX Steam ook wel redelijk goed zou draaien. Maar ik ga daar toch nog eens naar kijken. Nu herinner ik mij ook dat tijdens de installatie van FSX Steam deze bleef hangen. en toen ik op het FSX icoon klikte watt inmiddels al op min bureaublad stond dat hij ineens FSX ging opstarten. terwijl het installatie scherm nog maar voor de helft een blauwe balk liet zien. Dus naar mijn mening niet voltooit was. Maar wat jij schreef in je antwoorden ga ik zeker mee werken. ik ben heel blij met de uitleg die je geeft dit helpt mij weer op weg om alles draaiend te krijgen op mijn PC en mij een goede keus te maken voor een andere PC. IK heb FS 2020 ook gedownload maar dan krijg ik de melding bij het opstarten dat mijn PC niet aan de systeemeisen voldoet. Hij start wel maar is extreem traag. Maar dat kan ik ook wel begrijpen op een systeem van meer dan 10 jaar oud. Ik heb nu ook zitten kijken bij ik ben stil PC en de flying dutchman pc die ze nu leveren bevat de volgende onderdelen.
CPU: i9 10900K 10 Cores (20 threads per CPU)
RAM: 32GB DDR4 2666 MHz
VGA: RTX 3080 res: 7680 x 4320 pixels
SSD OS: 500 GB, - R/W 3500 MB/s/3300 MB/s -
HDD: HDD 4TB WD Red NAS Hard Drive WD40EFAX.
Is wel duur deze PC ruim € 4184, dus ik zit te kijken of ik deze ergens anders kan kopen met de zelfde onderdelen. Maar zal niet veel goedkoper zijn. Want ik begrijp uit jouw verhaal dat FS 2020 ook voor een deel via de server draait wat je PC weer ontlast.
Maar als jij deze gegevens bekijkt van de pc zal FS 2020 er wel goed op moeten draaien.
Bedankt voor je heldere uitleg ik kan hier heel goed mee uit de voeten.
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: pc eisen Prepar3d

Bericht door greencan »

At Wim:
Als je bereid bent bovenstaande bedragen uit te gaan geven kan ik je wel een leuk advies geven!
Voor MSFS2020 had ik een nieuwe pc nodig. Die heb ik nu, fs2020 gaat als een speer, maar P3D v.4 ook!
Ook kunnen ze allebei VR gevlogen worden. Die kant gaat het toch op is mijn overtuiging.
En nog ruim onder de €4000,-.
Ik heb hem gehaald bij Micha, al jaren mijn vaste adres want hij weet wat hij doet als het gaat om game-pc's.
Voor meer info wat betreft het technische gedeelte stuur ik je een e-mail met een screenshot als bijlage.
Plus nog wat andere info die handig zou kunnen zijn.
:dup:
Afbeelding
wim
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2018, 23:40

Re: pc eisen Prepar3d

Bericht door wim »

Beste greenscan, Stuur mij de info maar. Ik ben heel benieuwd. Ik heb FS2020 maar die loopt niet op mijn oude PC wat ik ook begrijpt op een PC van meer dan11 jaar oud. Dus ik ben heel blij met alle antwoorden op mijn vragen. EN ben benieuwd wat ji voor pc hebt. Ik hoor dit altijd graag van zeg maar een ervaringsdeskundige. De winkels zeggen natuurlijk altijd dat ze de beste en snelste PC hebben voor FS of prepar3d. Maar ik hecht meer waarde aan een gebruiker dan aan de winkel. Dus je input is meer dan welkom. En als de zaak waar jij hem haalt goede service verleent dan ben ik helemaal happy. Ik heb gelukkig van flipS ook al uitgebreide antwoorden gehad en tips. Dus ik kijk uit naar je mail.
In ieder geval alvast bedankt. :dup:
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: pc eisen Prepar3d

Bericht door FlipS »

Je oude pc is inderdaad wat aan de krappe kant voor FSX. Ik heb zoveel mogelijk op Ultra High en misschien heb ik ook meer gedetailleerde scenery geïnstalleerd. 4K kost ook rekenkracht die niet alleen door de videokaart, maar ook door de cpu geleverd moet worden. En dus minder fps. Dat is het hele probleem: toen ik mijn vorige pc (i5 2500K met HD6950) kocht, draaide FSX als een tierelier (op Full HD). Maar geleidelijk installeerde ik zwaardere add-ons. NL-2000 werd bij elke update ook weer wat zwaarder. Op gegeven moment had mijn pc echt moeite om nog 20 fps te halen. Dan heb ik dus maar een nieuwe (of juister gezegd: jonge tweedehands) pc gekocht met i5 9600K en GTX 1080. Daarin draaiden FSX SE en P3D v4.5 fantastisch. Maar toen ging ik over op een 4K beeldscherm en daarmee ging de frame rate al aanzienlijk omlaag. Als ik P3D v5 zou willen installeren, heb ik nog minder fps. Dus over een aantal jaren haal ik de 30 fps die ik nu heb, ook niet meer. Maar om een pc voor de toekomst te kopen, dan moet je wel erg diep in je beurs tasten.

De flying dutchman pc die je noemt is een beest van een machine. Daarin zal elke flight simulator op dit moment heel goed draaien. De helft van de koopprijs zit in de RTX 3080. Bij de vroegere Microsoft Flight Simulator en het daaruit ontwikkelde P3D zit de bottleneck eigenlijk altijd in de cpu. Met mijn i5 9600K met GTX 1080 is dat ook zo. Ervaring met MSFS2020 heb ik nog niet. Toch bekruipt me het gevoel dat de flying dutchman pc met een 4K scherm evengoed zal presteren met elke flight simulator als je in plaats van een RTX 3080 een RTX 2080 zou installeren. En dan gaat er zomaar € 1.000,- van de prijs af.
Mijn GTX 1080 trekt een 4K beeldscherm goed; zwaarder heb ik dus (nog) niet nodig. Maar er bestaan intussen beeldschermen met 7680x4320 pixels. Die zijn nu nog wat aan de prijs. Er is er één met een diagonaal van 82 inch. Kost ruim € 10.000,-.

Nog even een overweging: mijn vroegere AMD videokaart (die HD6950 dus) kon probleemloos overweg met twee beeldschermen. Of ik nou een doorlopend beeld wilde of twee totaal verschillende beelden (bijvoorbeeld de flight simulator op het ene scherm en een hulpprogramma op het andere), maakte niet uit: kon allebei en in beide situaties dezelfde frame rate. Nu heb ik een op intel gebaseerde videokaart. Twee beeldschermen geven een aanzienlijke daling van fps; met twee verschillende beelden zelfs een halvering. Ik heb dat dan maar opgelost door datgene wat ik vroeger op het tweede scherm zette, in een hoekje van mijn grote scherm te zetten. Dat kost nauwelijks fps. Ik vermoed dat dat verschil tussen AMD en intel ook met de nieuwste videokaarten nog steeds zo is.

Ik ben benieuwd naar de componenten van de pc van greencan!

Marc Zuckerberg denkt ook dat we over een paar jaar allemaal de hele dag met een VR-bril op ons hoofd rondlopen. Zo'n bril lijkt me op zich supermooi. Maar zo realistisch als een home cockpit is het dan weer niet. Wel goedkoper.
Een groot beeldscherm is waarschijnlijk iets minder realistisch dan een VR-bril maar wel een stuk realistischer dan een klein beeldscherm.
Je zou het eigenlijk allemaal moeten proberen voor je je aanschaf doet.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: pc eisen Prepar3d

Bericht door greencan »

Hier zijn de specs:
Afbeelding

De hele dag met zo'n ding op je hoofd?? Veel te zwaar (nu nog).
Daar komt nog wel een alternatief voor!
Een home-cockpit is qua beleving wat betreft het bedienen van een toestel natuurlijk het mooiste.
Ik ken ze van de LuchtvaartHobbyShop en de Fs dagen in Lelystad.
Maar van het uitzicht ben ik niet erg onder de indruk, bovendien beperk je je tot één type toestel.
Het is maar waar je voor wilt gaan.
Alles zelf proberen? Als die mogelijkheid er is, zeker doen!
Afbeelding
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: pc eisen Prepar3d

Bericht door FlipS »

Dus zelfs nog iets krachtiger dan de 'flying dutchman pc' van 'ik ben stil'! Ben benieuwd wat die kost, hoewel mijn budget nog niet toereikend zal zijn...

Hier op het vliegveld heeft Yellow Wings een 737 simulator. Zelfs de stoelen komen uit een echte 737. Je komt binnen via een stukje cabine, net zoals de piloten van een echte 737. Bovenop de cockpit staan drie Full HD beamers die het beeld op een rondgebogen scherm projecteren. Dat scherm staat ver genoeg weg. Helderheid, scherpte en contrast halen het niet bij een 4K OLED scherm, maar eenmaal aan het stuur krijg je toch snel het gevoel echt te vliegen. 'Onze' FooFighters heeft drie 65 inch HD schermen (ik denk dat er nog geen videokaarten zijn die drie 4K schermen kunnen aansturen) en ik ben benieuwd hoe dat eruit ziet.
Inderdaad, met een home cockpit beperk je jezelf. Er zijn mensen die twee verschillende home cockpits bouwen, maar op gegeven moment staat je huis vol.

Ik heb een autostoel voor de FS. Is minstens tweemaal zo zwaar als een vliegtuigstoel maar zit ongeveer hetzelfde. Ik heb de joystick (Thrustmaster Warthog) tussen mijn benen staan waar je in het echt de stuurknuppel hebt. Instrumentenpaneel zie ik op het beeldscherm. Dat is ook een compromis. Alles heeft zijn voor en zijn tegen. Opzij kijken moet ik met de pan-knop en dat is toch anders dan VR. In theorie kan ik het motor- en windgeluid op de speakers zetten en de ATC op de koptelefoon. In de praktijk heb ik dat nog niet gedaan. Ik vlieg uitsluitend VFR en dan lap ik die ATC maar aan mijn laars. Bovendien zou ik met alleen de ATC op de koptelefoon het motorgeluid harder moeten zetten en dat zal mijn vrouw minder waarderen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: pc eisen Prepar3d

Bericht door greencan »

Specs/prijs: Zie e-mail.
Mijn 'pilot chair' heb ik gemaakt van een paar stukken MDF. Schuift niet weg bij het bedienen van de voetpedalen zoals een bureaustoel op wieltjes altijd doet. Kosten aan materiaal: €40,-.
Afbeelding
wim
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2018, 23:40

Re: pc eisen Prepar3d

Bericht door wim »

IK heb van greenscan en flipS Met betrekking op mijn vragen en de problemen die ik heb met FSX SE. Echt het hele weekend bezig geweest en FSX draait nog niet goed. Sluit nog steeds af automatisch. Krijg na verloop van tijd een het bekende ronddraaiende ïcoon in beeld en dan na een paar minuten sluit FSX SE af en kom ik op het bureau bald terug. Prepar3D heb ik op mijn oude PC nog niet geinstaleerd . dat kan mijn PC zeker niet aan.
Wel heb ik geprobeerd om mijn FSX CD te instaleren Maar ik loop ook op tegen de mooie melding ERROR1722 ... Als de installatie bijna voltooid is.
en later de melding ERROR 1603 Fatal error during installation. Ik heb echt alle oplossingen geprobeerd die op dit forum staan ook nog veel oplossingen van het internet Maar hij blijft terugkomen. zelfs het programma Restoro gekocht online. Zei geven aan dat ze 1722 wel konden repareren. Niet dus. Om gek van te worden. Weet hier iemand een oplossing voor ??. Als ik Windows opnieuw installeerd zou het dan weg zijn? ik heb geen CD van Windows, maar hij is door de leverancier op mijn PC gezet. kan een installatie doen dat mijn bestanden behouden blijven en een schone installatie het dit geloof ik uitvoeren. zodat ik alle bestanden wist. ik weet alleen niet of hij dan ook de installer er opnieuw opzet. volgens de melding is dit bestand het probleem.
Maar ik ga deze vraag ook stellen op het forum deel van FSX want hier is het voor prepar3d
Want ik zou na 3 weken instaleren en tobben nu toch wel weer eens graag een fkightsim hebben op mijn PC die werkt.
Maar alle input is zeer welkom.
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: pc eisen Prepar3d

Bericht door greencan »

Wim, geloof me: Er zijn momenten dat je het hele zooitje uit het raam wil flik***en. Ik speel dit spelletje nu bijna 40 jaar, heb weinig haren meer op mijn hoofd en die zijn nog grijs ook. Met dank aan Microsoft Flight Simulator.. :mrgreen:
Als de tips van FlipS in het FSX onderdeel niet werken blijft er -naar mijn mening- geen andere optie over dan uithuilen en opnieuw beginnen.
Als je toch de aanschaf van een nieuwe pc overweegt, doe dat dan.
Ik had geen zin meer in een nieuwe pc, mijn oudjes doen het nog best. Maar wat niet werkte was de Virtual Reality.
Dat wilde ik toch nog meemaken.
En dus...
Ik heb in diverse onderdelen mijn commentaar op VR al gegeven. Geloof me, dit gaat iedereen willen. Kwestie van tijd.
Nu nog een beetje onhandig en wat gedoe zo hier en daar, maar dat gaat wel goed komen.
:dup:
Afbeelding
wim
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2018, 23:40

Re: pc eisen Prepar3d

Bericht door wim »

greenscan,ik weet wat je bedoeld met "je wil alles uit het raam flik***. ik ben ook al zeker 22 jaar bezig met Microsoft flight simulator. Dus heb de nodige tegenslagen gehad. Vaak denk je nu stop ik ermee. Maar na verloop van tijd kun je de verleiding niet meer weerstaan en begin je weer. Waarom?!. De hobby is te leuk. nu had ik 10 jaar niets gedaan ( tijd gebrek) maar wilde het toch weer oppakken. Ja dan ben je toch veel vergeten in die jaren. En nu is er FS2020. Dan wil je die ook weer hebben. Mijn PC is daar niet geschikt voor dus daarom loop ik ook te kijken voor een nieuwe. Dus ook heel blij met jou mail van de specifiecaties van jou PC. Daar ben ik ook al druk mee bezig. maar ik dacht om de tijd te overbruggen kan ik nog met GSX SE uit de voeten. ja en dan alle stress😁. Ja nu lach ik wel maar het weekend niet hoor. Maar ik geef zeker niet op. Maar ik ben blij met jou reactie hierboven. geeft weer moet. Ik zit ook heelveel op het forum om dingen te zoeken en vragen te stellen. Ben heel blij met dit forum, en heel blij dat er zoveel mensen nog tips geven. Dus ik ga door. dinsdag vrij dus weer een nieuwe dag om te proberen alles draaiend te krijgen. Ja het VR gebeuren lijkt mij zeker ook heel mooi. Toevallig vandaag een cursus reanimatie gehad met VR. ( dit is in ontwikkeling) waanzinnig leuk. Dus ook dit zal ik zeker gaan proberen als het goed gaat lopen in FS.👍
Plaats reactie