Saitek Pro Flight Instrument Panel setup blijft hangen

Ben je van plan een nieuwe PC aan te schaffen/bouwen?
Op dit forum kun je van gedachten wisselen ,meningen en ervaringen delen.

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Saitek Pro Flight Instrument Panel setup blijft hangen

Bericht door FlipS »

Momenteel assisteer ik op vliegveld Teuge bij de opbouw van een GA simulator. Deze simulator is gebouwd met Saitek onderdelen en FSX (boxed version met SP1 en SP2). Het instrumentenpaneel bevat zes Pro Flight Instrument Panels. Al deze onderdelen zijn al enkele jaren oud. Als OS is Windows 7 Home Premium 64 bits geïnstalleerd. Na de uitbreiding met een tweede SSD zijn het OS en FSX opnieuw geïnstalleerd.
SimConnect (versie voor FSX SP2) is geïnstalleerd.

De installatie-CD voor de FIP’s ging verloren. Wij vonden op internet:
Flight_instrument_panel_x64_Driver
FSX_Plugin_x64_Software_8.0.144.0
Pro_Flight_Instrument_Panel_7_0_47_1_x64_Drivers. Deze laatste is een setup-programma. Wanneer wij dit installatieprogramma draaien, vraagt dit de FIP’s (nog) niet met de USB-connectors aan te sluiten. Daarna vindt een installatie plaats en tenslotte vraagt het installatieprogramma de USB-connectors van de FIP’s aan te sluiten. Volgens de manual zou hierna een menu moeten verschijnen waarin de FIP’s geconfigureerd kunnen worden. Maar door op ‘Next’ te klikken op het venster dat vraagt de USB-connectors weer aan te sluiten, gebeurt er helemaal niets meer; zelfs geen indicatie dat de ‘Next’ knop werd ingedrukt. Andere knoppen zijn er niet, behalve 'Exit'.

De FIP’s tonen de Saitek producten waarvan de afbeeldingen blijven scrollen. Blijkbaar is de installatie gedeeltelijk geslaagd maar niet afgerond. Installatie van de FSX Plugin brengt hierin geen verbetering.

In Configuratiescherm > Programma’s zijn als aan de FIP’s gerelateerde programma’s te vinden:
DirectOutput 8.0.132.0
FSX Plugin 8.0.144.0
Van beide is de uitgever Logitech.

In C:\Program Files is te vinden: Logitech\Direct Output\SDK met enkele bestanden.
En in C:\Program Files (x86): Logitech\FSX Plugin\Gauges.
Volgens berichten op internet zouden er een SaiFlightSimX.exe en een SaiFlightSimX.xml te vinden moeten zijn; deze hebben we nergens kunnen vinden. Ook dit wijst erop dat de installatie niet is afgerond.

We brachten al lange tijd door op internet op zoek naar een oplossing. Wij vonden ondermeer dat we de nieuwste driver en de nieuwste software van Saitek moeten downloaden; die hebben we. Ook meldt iemand dat we SPAD moeten installeren; dat is echter geschikt voor alle Saitek producten behalve de Flight Instrument Panels. Hocus pocus en magische rituelen kostten veel tijd maar brachten ook geen oplossing.

Hoe krijgen wij de Pro Flight Instrument Panels naar behoren aan het werk?
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Saitek Pro Flight Instrument Panel setup blijft hangen

Bericht door greencan »

Het zou kunnen dat er eerst van alles verwijderd dient te worden. Zie:https://www.youtube.com/watch?v=kWZx8ytgPIk
Overigens heb ik hier de originele installatie cd's van de radio panel, multi panel en switch panel. Verder niet.
In de handleidingen staat de juiste volgorde van de installatie beschreven:
1) Plug de usb kabel in de pc . Er worden nu automatisch drivers geïnstalleerd.
2) Doe nu de installatie cd in de pc. Als de autostart niet werkt, ga dan naar 'uitvoeren' en typ D:\Setup.exe. (Of een andere drive letter als de cd geen D is).
De inhoud van de cd's is ongeveer 42 mb elk. Die bestanden zou ik op kunnen sturen, maar ik heb mijn twijfels of het zal werken als niet eerst de handleiding in het filmpje wordt gevolgd.
Ik hoor wel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Saitek Pro Flight Instrument Panel setup blijft hangen

Bericht door FlipS »

Dank voor je reactie. Goed om te weten wat er allemaal verwijderd moet worden.
In de cockpit is het hele Pro Flight repertoire van Saitek gemonteerd. Yoke, throttle quadrant, trim wheel en rudder pedals werken naar behoren.
Het eerste probleem waar ik tegenaan gelopen ben, zijn de paneeltjes (mini displays) waarop je gauges kunt zetten:

Afbeelding

Het lijkt erop dat die geen signaal krijgen vanuit FSX.
Ik ben er nog niet aan toe gekomen om de andere panelen te testen. Het switch panel werkt nog niet maar ik vermoed dat ik exe.xml handmatig moet bijwerken.

Er zijn twee installatie CD's, als ik mij goed herinner de ene aangeduid als 'Cessna' en de andere als 'Pro Flight' waarvan niet duidelijk is waar die voor bedoeld is. Na installatie van die CD's vind ik rechtsonder een icoontje van de Cessna yoke. Er zouden ook van zulke icoontjes moeten zijn voor de andere onderdelen maar die zijn er niet.

Na installatie van deze CD's doen de displays (gauges) nog niets. Ik heb de Flight_instrument_panel_x64_Driver nogmaals geprobeerd. Deze is duidelijk alleen bedoeld voor de displays. Ik kon nu de hele cyclus afwerken t/m 'Finish' maar in die hele cyclus was er geen mogelijkheid de gauges te configureren. Ik kan ook geen configuratieprogramma vinden. Ik zou verwachten dat ik dat rechtsonder vind zoals dat van de yoke. Er zijn op elk display twee kleine toetsjes waarmee je door de verschillende gauges zou moeten kunnen scrollen maar tot nu toe lukt dat ook niet.

Als ik switch panel, radio panel en multi panel niet aan de praat krijg, zal ik eerst kijken of ik de installatiebestanden kan downloaden van Logitech/Saitek/Mad Catz. Lukt dat niet, dan houd ik mij aanbevolen voor jouw bestanden.

EDIT: hierboven had ik geschreven: 'xml.exe'. Moet zijn 'exe.xml'. Ik draai dat wel vaker om. Ik heb het gewijzigd.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Saitek Pro Flight Instrument Panel setup blijft hangen

Bericht door FlipS »

Inmiddels vele uren en nog meer pogingen verder. Telkens de oude installaties verwijderd via het Configuratiescherm > Programma’s, in de Windows Verkenner gecontroleerd of de mappen ook werkelijk verwijderd zijn, daarna een registry boost uitgevoerd en de pc opnieuw gestart.
De installatie verloopt nu volgens het boekje. Ik heb alleen Flight_instrument_panel_x64_Driver en FSX_Plugin_x64_Software_8.0.144.0 (wat de meest recente bestanden zijn) gebruikt in de volgorde 1: driver, 2: software.
Eerst maar eens gestart met één FIP waarvan ik de usb-connector in een poort het gestoken zodra de installer daarom vroeg (zowel geprobeerd in een usb-2 als in een usb-3 poort). Na het voltooien van de installatie zou het FIP moeten omschakelen van de Saitek reclame naar de Altimeter. En dat gebeurt niet.

Volgens de handleiding zou FSX na de afgeronde installatie moeten vragen of ik de driver vertrouw en of de plug-in altijd gestart moet worden bij het opstarten van FSX. Na op ‘ja’ geklikt te hebben, zou het FIP moeten omschakelen naar de Altimeter. Ook dat gebeurt niet.
Volgens de handleiding geen nood; als FSX het FIP niet herkent, moet je de usb-connector uittrekken en weer terug zetten. Ook dan komt de Saitek reclame weer terug.

In fsx.cfg staan twee regels waarin de software van de FIP’s en de plug-in als ‘trusted software’ zijn opgenomen (met een 1 achter de regels).
Ik heb al vele uren op internet gezocht. De mappen die geïnstalleerd moeten worden, zijn aanwezig. Er moet een ‘entry’ in exe.xml aangemaakt worden. Die is er; het pad in die entry komt overeen met het werkelijke pad. Bovendien een tweede entry voor de plug-in en ook daarvan is het pad correct.
Kortom: ik mis nu helemaal niets meer, alleen werkt het FIP nog steeds niet.

Volgens een bericht zouden de FIP’s niet samenwerken met Acceleration Expansion Pack. Dat heb ik verwijderd en daarna FSX SP1 en SP2 geïnstalleerd. Waarschijnlijk was de mededeling over Acceleration Expansion Pack loos alarm want de FIP’s zouden gewoon compatible moeten zijn met die uitbreiding. Maar met of zonder Acceleration Expansion Pack werkt het FIP niet.
Volgens weer een ander bericht zouden de FIP’s alleen functioneren met een bepaalde versie van SimConnect. Er zitten drie versies in de pc. Verschillende programma’s kunnen verschillende versies van SimConnect nodig hebben; deze kunnen naast elkaar geïnstalleerd worden. Zou de goede hier niet bij zitten? Volgens het betreffende bericht wel maar dat ging over P3D. De andere aanwezige versies zijn ouder. Volgens een andere reactie hebben de FIP’s SimConnect helemaal niet nodig behalve als ze op een andere pc geïnstalleerd zijn en via een netwerk gekoppeld aan FSX.
Daar werd ik dus ook allemaal niet wijzer van.

Iemand nog een helder idee?

Terzijde: switch panel, radio panel en multipanel functioneren, evenals alle Saitek spelbesturingen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Saitek Pro Flight Instrument Panel setup blijft hangen

Bericht door greencan »

Komt dat FIP ding nieuw uit een doos?
Is zoiets ergens anders te testen?
Kan ie niet 'gewoon' kapot zijn?
Zomaar wat dingen waar ik aan ga denken als ik je verhaal lees...
Afbeelding
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Saitek Pro Flight Instrument Panel setup blijft hangen

Bericht door FlipS »

De FIP's (zes stuks) zijn al enkele jaren oud. Ik zou ze aan mijn eigen flightsim pc kunnen testen, maar als ik daar dezelfde installatiebestanden gebruik en ze werken dan ook niet, kan ik nog niet vaststellen waar de oorzaak van het probleem zit.
Het is niet waarschijnlijk dat ze defect zijn. Ze doen alle zes hetzelfde. Ze tonen wisselende Saitek reclame. Die reclame staat op de harde schijf en wordt door het programma naar de FIP(s) gestuurd. Het lijkt mij dus dat de FIP's goed functioneren en dat deel van het programma ook. Maar het is net alsof het programma niet heeft ontdekt dat er een actieve versie is van FSX. Wij hebben FSX niet in de default directory. Zou geen probleem mogen zijn maar misschien is het dat toch.

Waar ik ook aan gedacht heb en wat ik hopelijk nog kan proberen, is dat er een probleem ontstaan is doordat deze FIP's nog uit het tijdperk zijn toen Saitek zelfstandig was. De installatiebestanden komen nu van Logitech. Er wordt een map gemaakt in Program Files en twee mappen in Program Files (x86). Vroeger waren dat allemaal Saitek mappen en nu zijn het twee mappen van Logitech en één van Saitek. Ik vraag me dus af of de oude hardware nu de weg kwijtraakt. In het exe.xml bestand staan twee entries waarvan de ene verwijst naar een Logitech map en de andere naar de Saitek map. Die paden kloppen, dus in zoverre zou de hardware de juiste software moeten kunnen vinden. Maar ik heb nog niet gevonden waar de hardware nog meer wordt aangestuurd.
Op internet heb ik nog geen installatiebestanden gevonden uit de Saitek tijd, maar ik ga nog eens op zoek naar de CD-rom die bij de FIP's zat. Die hebben we eerder gebruikt en toen werkte het ook niet maar gewapend met de kennis die ik intussen heb, kom ik misschien verder. Normaal gesproken zou dit een probleemloze installatie moeten zijn waarna de FIP's 'plug and play' zouden moeten zijn.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Saitek Pro Flight Instrument Panel setup blijft hangen

Bericht door FlipS »

Probleem opgelost!
Ik heb vele uren doorgebracht op internet. Probleem is dat je alles moet proberen; de meeste 'oplossingen' blijken niet te werken. Gisteravond vond ik een bericht waarin iemand beweerde dat de Logitech software een bug bevat. (Je moet een driver en software hebben, dus twee downloads). De versie van de software die je nu download van de Logitech website is 8.0.144. Volgens dat bericht is de versie 8.0.132 wel goed. Maar die versie is voor X-Plane en 8.0.144 voor FSX en P3D.

Toen ben ik gaan zoeken naar Saitek (dus oude) installatiebestanden. Uiteindelijk heb ik die gevonden, maar toen werkte het nog niet. Na lang zoeken en proberen kreeg ik het vermoeden dat de driver van Saitek niet werkt.
Tenslotte heb ik een combinatie gemaakt van de Logitech driver en de Saitek software, en voilà: de instrumenten verschenen! :y:
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Moerk255
Observer
Observer
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2017, 23:00

Re: Saitek Pro Flight Instrument Panel setup blijft hangen

Bericht door Moerk255 »

Omdat ik meerdere berichten over de Saitek panels zie heb ik het volgende probleem.
Wie weet mij te vertellen waarom het display van het pro-flight multi panel van Saitek geen hoogte etc. aangeeft terwijl alle andere functies goed werken? Als ik aan de knoppen draai zie ik zelfs in de simulator de waarde veranderen maar ik krijg geen info daarover op het display. Alle andere geïnstalleerde panels werken goed.
Moerk255
Observer
Observer
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 dec 2017, 23:00

Re: Saitek Pro Flight Instrument Panel setup blijft hangen

Bericht door Moerk255 »

Ik reageer even op het probleem om de FIP's aan het werk te krijgen in FSX.
Zelf heb ik eerst geprobeerd e.e.a. te laten werken met de drivers van Logitech/ Saitek versie 144. Werkte niet.
Daarna het ik Spad.next geïnstalleerd en vervolgens alle (10) flight instrument panels kunnen instellen voor gebruik als een Cessna 172 panel. Ik heb daarbij de gauges van Saitek gebruikt. De instrument panels werken dus wel met Spad.next.
benvandens
Observer
Observer
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mei 2018, 09:12

Re: Saitek Pro Flight Instrument Panel setup blijft hangen

Bericht door benvandens »

heb het zelfde probleem, mijn vraag is welke drivers en software heb je gebruikt om het op te lossen. alvast vriendelijk bedankt voor een oplossend probleem.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Saitek Pro Flight Instrument Panel setup blijft hangen

Bericht door FlipS »

Welkom op dit forum, Ben!

Als ik mij goed herinner, heb ik:
(Logitech driver) Flight_instrument_panel_x64_Driver en
(software) Saitek_Pro_Flight_Panels_SD6_All_Software
gebruikt.
Ik had die Saitek software nog in mijn pc zitten. Op internet vond ik hem alleen op een Russische website waarvan ik hoop dat die betrouwbaar is. Misschien dat de software met verder zoeken ook van een andere website te downloaden is.
Zoals in het eerste bericht genoemd, heb ik de FIP's geïnstalleerd in een pc van een bedrijfje hier op het vliegveld en niet in mijn eigen pc. Vandaar dat ik niet 100% zeker ben. Als het niet lukt, zal ik bij gelegenheid op het vliegveld kijken welke software ik gebruikt heb.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
benvandens
Observer
Observer
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mei 2018, 09:12

Re: Saitek Pro Flight Instrument Panel setup blijft hangen

Bericht door benvandens »

na uren proberen is het mij gelukt om de panels te laten werken , heb nu alleen het probleem dat ik alleen de 6 standaard panels krijg . wie weet een oplossing????
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Saitek Pro Flight Instrument Panel setup blijft hangen

Bericht door PeterL »

Als je panels wel werken, maar displays blijven leeg, is het mogelijk een USB powerprobleem.

http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=133&t=20880

Lees het hele bericht waar deze link naar verwijst eens helemaal door, het heeft meerdere mensen al op weg geholpen. Op YouTube zijn er instructiefilmpjes geplaatst over hetzelfde onderwerp.

Je weet nooit !!!
rabbipierre
Observer
Observer
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jan 2011, 12:54

trim problemen met saiteck

Bericht door rabbipierre »

Zodra ik op stijg gaat mijn trim automatic naar +15 graden waardoor het vliegtuig maar blijft stijgen. iemand een idee hoe ik dit uit krijg.
Ik heb prepar 3d V4 en pmdg
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Saitek Pro Flight Instrument Panel setup blijft hangen

Bericht door FlipS »

Ik kan me niet voorstellen dat dit probleem veroorzaakt wordt door de spelbesturing (ongeacht of deze van Saitek is of een andere). Het lijkt me het beste dat je deze vraag stelt in een nieuw onderwerp in de PMDG rubriek onder 'Commerciële add-ons'.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Plaats reactie