Geen stuur en pedalen, verstandig?

Ben je van plan een nieuwe PC aan te schaffen/bouwen?
Op dit forum kun je van gedachten wisselen ,meningen en ervaringen delen.

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
ster100
Controller
Controller
Berichten: 89
Lid geworden op: 26 dec 2012, 02:46
Locatie: den haag

Geen stuur en pedalen, verstandig?

Bericht door ster100 »

i.p.v. stuur en pedalen, een joystick?
Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
marquesas
Instructor
Instructor
Berichten: 206
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:00
Locatie: Enschede

Re: Geen stuur en pedalen, verstandig?

Bericht door marquesas »

Dag ster100,

Ik vlieg al jaren met een joystick en dat gaat prima. Natuurlijk is het fijn om een yoke en pedalen te hebben, het maakt het allemaal net wat realistischer. Het enige wat ik lastig vind is dat ik op mijn joystick (Logitech Extreme 3D Pro) gas moet geven met een hendeltje aan de basis van de joystick. Maar dat zou je kunnen oplossen door er een aparte gashendeleenheid bij te kopen. De combinatie vliegstuur (yoke) en gashendeleenheid is momenteel voor een goede prijs te koop bij de grote online bedrijven.


Groeten, Marc
Nur fliegen ist schöner
Gebruikersavatar
madfred
Instructor
Instructor
Berichten: 221
Lid geworden op: 07 jan 2007, 21:27
Locatie: Colorado Springs, USA

Re: Geen stuur en pedalen, verstandig?

Bericht door madfred »

De keuze hangt vooral af val wat je wilt vliegen. :G:

Sommige vliegtuigen zij uitgerust met een joystick, en andere met een yoke.

Of je nu een joystick of een Yoke hebt, rudder pedalen geven een enorme stap voorwaarts in je beleving. Het "twisten" van een joystick is zo on natuurlijk.

Maar er zijn zeker genoeg simmers die er bij zweren (mogelijk omdat ze niet anders gewend zijn).

Ik herinner mij nog goed toen ik voor het eerst met rudder pedalen werkte: het was een openbaring, een ongelofelijke ontmoeting realisme.

Als ik een P-47 wil vliegen dan haal ik mijn joystick voor de dag. Maar als ik een C-172 uit de hangar haal dan vertrouw ik op mijn yoke.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Geen stuur en pedalen, verstandig?

Bericht door FlipS »

In aanvulling op madfred: de keuze hangt ook af van hoe je wilt vliegen. Als je altijd met windstil weer vliegt, kun je 'Autorudder' activeren en kun je zonder pedalen (nog afgezien van remmen; met pedalen kun je gedoseerd remmen).
Maar als je met een stevige zijwind wilt landen, red je het niet meer met Autorudder. Dan moet je met de pedalen tegengesteld sturen aan stuurknuppel of yoke.
Als je wilt stunten (pardon: kunstvliegen) kun je evenmin zonder pedalen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Plaats reactie