40 jaar Microsoft Flightsimulator!

Vragen en opmerkingen over Dutchfs

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

40 jaar Microsoft Flightsimulator!

Bericht door greencan »

40 jaar Flightsimulator! Ook de tijd vliegt..
Voor mij begon deze geschiedenis met een TRS80 van Tandy. Door mijn Amerikaanse kennissen minachtend de 'Trash80' genoemd.
Ik zag hem staan in de etalage van Tandy, als demo stond er een poppetje op het scherm te dansen.
Leuk, maar om daar 1800 gulden aan uit te geven, nee.
Hij kwam er toch dankzij een kennis die vond dat ik programmeren moest leren. Dat was namelijk de toekomst.
En dan konden we samen een bedrijfje starten.
Dat bedrijfje werd niets.
Het programmeren -in basic toen nog- was leuk, maar niet meer dan dat. Wel leerde ik de basisprincipes van de werking van een computer,en dat is tot op de dag van vandaag nuttig gebleken.

In diezelfde periode waren er de 'bakkies'. 27MC radio's waarmee je contact kon maken met iedereen in de buurt die er ook een had. Ik woonde toen in de Bijlmer, en daar bleken heel veel bakkies te zijn!
Toeval of niet, één van die contacten had ook een TRS80. Hij kon me wel wat programmaatjes leveren, vooral spelletjes.
Spelletjes op een cassettebandje. Die kon je in de TRS80 laden via een cassetterecorder.
Zo kwam ik in het bezit van Fs1.
Het kopiëren van bandjes werd later terecht als illegaal bestempeld. Destijds stond niemand daar nog bij stil...
Het begin van een hobby die nu dus al 40 jaar duurt, en het einde is nog lang niet in zicht.

Ik begon met nul kennis van vliegen, de luchtvaart in het algemeen en nog zo een aantal zaken waarvan ik geen idee had dat ze bestonden. Na al die jaren is de kennis in ieder geval flink toegenomen!
Als ik de ontwikkeling zie die Fs heeft doorgemaakt -dit geldt uiteraard voor het hele computergebeuren- dan sla ik eigenlijk achterover van het feit dat we dit allemaal heel gewoon zijn gaan vinden.
Fs1 draaide op een computertje met 16 kb! geheugen. En moet je nu zien. Zelfs virtual reality is mogelijk.

Die ontwikkelingen waren tevens de reden dat veel Fs vliegers altijd achter de feiten aanliepen, mij inbegrepen. Als je na veel wikken en wegen dan toch maar weer besloot een nieuwere pc aan te schaffen bleek die vervolgens al weer niet snel genoeg voor de nieuwste versie van Fs. Altijd gedoe met de framerates en maximale (dus niet!) settings.
Ook werden er steeds meer hardware combinaties mogelijk. En natuurlijk werkten die niet altijd probleemloos...

Op internet verschenen vele Fs gerelateerde fora. DFS was er één van. Doelstelling: Elkaar zoveel mogelijk helpen om
zo ongeschonden mogelijk de vele Fs raadsels op te lossen.
Vanaf Fs 2000 -die maar kort in de handel is geweest en later teruggetrokken werd omdat daarin de Twin Towers nog aanwezig waren- begonnen de mogelijkheden om de sim met addons uit te breiden flink toe te nemen. Zowel free-als payware. Vliegtuigen, scenery, utilities, verzin het maar.
Er wordt regelmatig kritisch geschreven over Microsoft, vaak terecht. Maar we mogen naar mijn idee niet vergeten dat
Microsoft de standaard heeft gezet voor veel positieve ontwikkelingen wat betreft de spel-ontwikkeling, en pc's in het
algemeen.
Wat als aardigheidje begon is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardige hobby voor velen, over de hele wereld!
En daar wilde ik toch even bij stilgestaan hebben..

De link hier onder geeft een korte indruk van Fs1.
https://www.youtube.com/watch?v=xmkYVSbodw4
Afbeelding
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: 40 jaar Microsoft Flightsimulator!

Bericht door PeterL »

Goedemorgen,
Mooi verhaal, Greencan. En vooral heel herkenbaar. Ik volgde indertijd een cursus DOS en vond op de geleende pc een kopie van FS1. Niet veel meer dan een gekartelde lijn dat de horizon voorstelde. Wat een fantasie had je toen nodig, maar ik was verkocht. Ben echt begonnen met een IBM486 met 4mb (vier!) geheugen en flightsim4. Deze combinatie stond op het laatste FSWeekend op de stand van FS Rijnmond in werking als demo van FS4, iemand had het spul weer aan de gang gekregen. En we moeten inderdaad niet vergeten dat dankzij MS we zover gekomen zijn. Maar toch: inmiddels vlieg ik weer FS4, maar dan de moderne versie van Aerofly. Ben nu bezig een review te schrijven voor DFS.

Peter
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: 40 jaar Microsoft Flightsimulator!

Bericht door FlipS »

Voor mij minder herkenbaar want de hobby begon voor mij pas met een tweedehands versie van FS’98 (FS 6.1). Toen was de scenery al redelijk herkenbaar; het instrumentenpaneel van de vliegtuigen al zeer herkenbaar. En alles in kleur. Ik was toen in het bezit van een pc met AMD 700 Thunderbird; op de dag dat ik hem kocht (zomer 2000) de snelste processor voor pc die verkrijgbaar was. Heel lang heeft dat niet geduurd, want in die tijd was je pc al verouderd zodra je ermee thuiskwam. Tegenwoordig gaan pc’s wat langer mee. Maar hoe dan ook: op die 700 Thunderbird kon ik FS’98 net op medium settings draaien! Ik vraag me af hoe dat programma op een pc uit 1998 draaide …

Greencan noemde het (ontzettend) goede van Microsoft Flight Simulator al: blijkbaar zag MS in hoe belangrijk het is om hobbyisten de mogelijkheid te bieden vrijwel alles aan het programma zelf te bouwen of te wijzigen. Ik denk dat juist die mogelijkheid de oude Microsoft Flight Simulator zo populair gemaakt heeft. Zelfs in die mate dat vandaag de dag nog vele flight simmers na FSX niet meer gemoderniseerd hebben, en als ik mij niet vergis, draait FS9 ook nog op vele pc’s. Op dit moment volg ik de ontwikkelingen niet actief, maar het zou me niet verbazen als er nog steeds freeware add-ons voor FSX verschijnen.
En nu begrijp ik dat er voor doe-het-zelvers weinig plezier te beleven is aan MSFS2020. Overigens is totale open software (Flight Gear) nooit erg populair geworden.

Zou de flight simulator voor pc nog eens 40 jaar overleven?
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Plaats reactie