Geluidsetje (boxen), welke?

Ben je van plan een nieuwe PC aan te schaffen/bouwen?
Op dit forum kun je van gedachten wisselen ,meningen en ervaringen delen.

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
ster100
Controller
Controller
Berichten: 89
Lid geworden op: 26 dec 2012, 02:46
Locatie: den haag

Geluidsetje (boxen), welke?

Bericht door ster100 »

Ik wil een geluidsetje kopen voor bij de pc.
Moet redelijke kwaliteit zijn.
Iemand een tip?
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Geluidsetje (boxen), welke?

Bericht door greencan »

Afbeelding
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Geluidsetje (boxen), welke?

Bericht door FlipS »

Hangt onder meer af van de grootte van de ruimte waarin ze komen en of je ze ook voor muziek wilt gebruiken. Als je ze voor de flight simulator gebruikt, hangt het af van de vliegtuigen waar je mee vliegt. Voor een vliegtuig met stermotor zou ik zeker een set nemen bestaande uit tweeters en (sub)woofer. Ik had vroeger een zware subwoofer, ik meen van Target, met een vermogen van 100 Watt. Als ik dan met een virtuele Harvard vloog en ik draaide het volume wat open, dan stonden de kopjes in de keukenkast te rammelen. Dat is best leuk, maar de huisgenoten zullen dat niet altijd waarderen. Die subwoofer hangt nu aan een flight simulator die in een (echte) hangaar staat. De eerste keer dat ik hem gebruikte, kwam iedereen kijken om te zien welke idioot binnen een vliegtuig had gestart. Normaal start je de motor pas als het vliegtuig buiten de hangaar staat ....

Straalmotoren maken niet veel lage tonen, en dan is een simpel setje gauw toereikend. Zeker als je verkeersvliegtuigen vliegt, want dan zitten de motoren ver weg (als je in de vc zit).
Wat ik heb is allemaal oud en nu niet meer te koop, dus een pasklaar advies heb ik niet. Ik heb o.a. een Logitech setje (zoals genoemd tweeters + woofer). Dat was destijds een goedkoop setje (€ 60,-) met prima geluid, maar weinig volume. In een kleine ruimte prima geschikt, zowel voor de FS als voor muziek.
Ik heb geen ervaring met de huidige sets van dat merk, maar ik denk dat je daar niet slecht zit.

Tweeters en (sub)woofer hoeven niet van hetzelfde merk te zijn. Gewoonlijk kun je op de (sub)woofer de scheidingsfrequentie en het volume instellen. Als je het volume van de tweeters afzonderlijk kunt instellen, kun je met elke combinatie wel tot een zeer aanvaardbaar resultaat komen. Behalve het hiervoor genoemde setje heb ik een paar merkloze tweeters met een Trust subwoofer. Alleszins acceptabel en ook niet duur. Nieuw zijn die niet duur maar ik heb ze uit de kringloopwinkel waar meestal wel aanbod is. Dan kun je voor weinig geld proberen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
madfred
Instructor
Instructor
Berichten: 221
Lid geworden op: 07 jan 2007, 21:27
Locatie: Colorado Springs, USA

Re: Geluidsetje (boxen), welke?

Bericht door madfred »

Wow, ik was mij er niet van bewust hoe duur een luidspreker set is.

Zoals Flips al aangaf hangt je keuze vooral af van wat van de set verwacht. Maar ook je budget is van belang.

Ikzelf heb een opstelling met een 7.1 set in mijn cockpit, maar ik heb best wel een uitgebreide cockpit. Ik weet zeker dat ik er veel minder voor heb betaald dan de prijzen die ik nu zie.

Maar ik zou minimaal een set met een subwoofer aanbevelen. Als je die subwoofer dan ook nog op een plaat of plateau met je stoel kunt plaatsen, dan heb je niet alleen het diepere geluid, maar ook wat van de vibratie beleving met je vliegtuigen.

Mijn stoel staat op een houten plaat met de subwoofer op diezelfde plaat. je voelt dan bijvoorbeeld met een klassiek propeller vliegtuig (bijv. DC-3) de vibraties door je voeten en benen. :y:

Ja, wij maken de keuze er waarschijnlijk niet eenvoudiger op :G:
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
Afbeelding
Plaats reactie