FSX gold edition of FSX steam

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator FSX

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
wim
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2018, 23:40

FSX gold edition of FSX steam

Bericht door wim »

Ik heb een tijd niet kunnen vliegen. Nu ga ik weer alles instaleren en opstarten. Nu heb ik de FSX Gold edition liggen. Is het raadzaam om deze te gebruiken of zou ik een nieuwe versie moeten aanschaffen? Ik lees dat FSX steam edition nog wat bij gewerkt is in de loop der jaren. EN als het klopt zag ik dat deze maar rond de € 22.-- kost. Dus als het betere is deze te nemen ga ik daarvoor. Maar moet ik dan apart SP1 en 2 downloaden en accelerator?. en is het versatndig FSX niet op dezelfde schijf te zetten als windows. Maakt dit echt een groot verschil?
Ik zie graag wat adviezen tegemoed
Mvg wim
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSX gold edition of FSX steam

Bericht door FlipS »

Inderdaad is het beter de Steam Edition te nemen. Dat is de meest complete versie (dus inclusief Acceleration, waarin de Service Packs zijn opgenomen) en er zijn tweaks verwerkt zodat je daar zelf niet naar hoeft te zoeken. Dus als je FSX SE installeert, kun je meteen gaan vliegen.

Bij een hedendaagse pc zal je geen verschil merken tussen installatie op dezelfde schijf als waar Windows staat of op een andere schijf. Het biedt enig voordeel FSX of FSX SE op een Solid State Drive te installeren. Als je een pc met snelle harde schijf hebt, zal je daar nauwelijks problemen van ondervinden.
Als je pc al wat ouder is, dan is een SSD beslist aanbevolen.
Als je scenery gaat toevoegen, kan je dat zetten waar je wilt. Zo mogelijk ook op een SSD. Vliegtuigen worden altijd binnen het programma geïnstalleerd.

Als je FSX of FSX SE installeert in de door het programma gekozen directory, worden enkele bewerkingen beveiligd. Dat betekent bijvoorbeeld dat je het programma als Administrator moet openen, anders wordt een aantal wijzigingen niet opgeslagen. Zelfs dan moet je een omweg maken om bijvoorbeeld repaints toe te voegen.
Om deze redenen wordt aanbevolen FSX of FSX SE niet in de standaard directory te installeren. Het kan op elke andere plaats, zelfs in een zelf aangemaakte directory op C:.

FSX of FSX SE is alleen aan te bevelen als je nog belangrijke payware add-ons hebt. Als je die niet hebt, zou je moeten overwegen naar een ander programma over te stappen. Prepar3D is ontwikkeld uit FSX maar is inmiddels aan de vijfde versie. Die is op vele punten verbeterd en daardoor veel stabieler. Kost wel wat meer en je hebt een krachtiger pc nodig. Dat laatste geldt ook voor de nieuwe flight simulator van Microsoft. Voor die laatste heb je ook een snelle internetverbinding nodig. Het hangt dus allemaal af van je budget.

Ik heb zowel FSX SE als P3D v4.5 geïnstalleerd en gebruik FSX SE nog regelmatig met add-ons waarvoor ik nog geen P3D-versie gekocht heb of waar die zelfs niet voor bestaat. Op zich kun je prima met FSX (SE) vliegen maar een gecompliceerd vliegtuig boven mooie payware scenery zal snel leiden tot Out of Memory errors. Die heb je niet in P3D v4 en v5 omdat die 64-bits zijn in tegenstelling tot FSX, FSX SE en de oude versies van P3D.

Ik heb de nieuwe Microsoft Flight Simulator nog niet, maar uit berichten op diverse forums begrijp ik dat het bij sommige mensen probleemloos werkt terwijl anderen niets dan problemen hebben met dat programma.
Als je zo realistisch mogelijk landschap wil, moet je die nieuwe simulator kopen. Als je echter zo realistisch mogelijk een virtueel vliegtuig wilt besturen, dan is de aanbevolen combinatie Prepar3D v5 + vliegtuig van A2A Simulations. Een alternatief is X-Plane 11.
Ben je tevreden met een default vliegtuig, dan kan dat prima met FSX (SE) met freeware scenery.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt en laat maar weten hoe je verder gaat!
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
wim
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2018, 23:40

Re: FSX gold edition of FSX steam

Bericht door wim »

Flips. Bedankt voor je zeer uitgebreide reactie. Ik heb de steam edition inmiddels binnengehaald en geinsalleerd. Probleem is dat hij hem denk ik niet goed heeft geinsaleerd. iedere keer als ik hem opstart krijg ik de melding geeft u toestemming dat FSX wijzigingen aanbrengt als ik nee zegt sopt hij als ik ja zegt gaat hijFSX steam edition toch opstarten. maar na een paar minuten heb ik een crasch. en sluit hij af. all instellingen ben ik dan kwijt. Ook mijn saitek pedalen werken niet goed als ik 1x de brak intrapt blijft hij hangen dus blijft de brake aanstaan. Als ik calibratie probeert dan kan ik calibreren wat ik wil maar ik zie niet bewegen in het vierkant van het cal scherm. ook niet als ik mijn saitek yoke probeert te calibreren. dus er ziet iets duidellijk niet goed. Ik heb op de steam site zitten zoeken waar ik FSX opnieuw kan downloaden en instaleren maar dit kan ik nergens vinden. Ik denk gooi ik alles eraf en zet het er opnieuw op. Geen idee waar ik dit terg kan vinden. Ik ben wel blij dat je zegt over prepar3D. ik heb namelijk ooit de eerste versie gehad. en die liep goed op mijn pc. Maar ik ga toch overwegen om deze nieuwe versie binnen te halen. mijn PCis wel wat ouder en heb nog een i7 processor moet zeggen FSX draaide er goed op. onder windows 10. Alleen nu heb ik best wel wat problemen met FSX en nu ook met FSX steam edition. Ik hoop dat jij misschien nog een oplossing weet voor wat ik hier boven aan problemen beschrijft. Maar nogmaals ik ben al heel blij met jouw antwoord.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSX gold edition of FSX steam

Bericht door FlipS »

Dat is nou lastig omdat die problemen zich bij mij niet voordoen. Heb je FSX SE in de automatisch gekozen directory geïnstalleerd of ergens anders? Ik heb het op een eigen schijf. Loopt bij mij probleemloos.

Als je FSX SE opstart, heb je twee mogelijkheden. De gewone manier is dat eerst Steam wordt opgestart. Dat haalt updates op. Ik veronderstel dat FSX SE geen updates meer krijgt, zodat Steam alleen updates voor zichzelf ophaalt. Daarom heb ik nu ingesteld dat ik offline opstart.
Overigens startte FSX SE ook goed op als ik Steam wel liet updaten, alleen duurt het opstarten dan langer.

Inderdaad krijg je een vraag of je het goed vindt dat FSX SE veranderingen aanbrengt aan je pc. Daar hoef je niet van te schrikken. Waar het om gaat is dat configuratiebestanden van FSX SE geopend worden. Als je dan in FSX instellingen wijzigt, kunnen die worden aangepast in het betreffende configuratiebestand. Daar moet je dus toestemming voor geven. Andere wijzigingen brengt FSX SE niet aan.
Ik neem aan dat hetzelfde geldt voor het configuratiebestand voor je spelbesturingen. Hoe dat precies zit, weet ik niet. Een deel van de configuratie van de spelbesturingen gebeurt binnen Windows. Dat zou je zelfs moeten kunnen doen zonder FSX op te starten. Maar toewijzingen aan functies in FSX kunnen niet via Windows aangepast worden, zodat er ook een configuratiebestand is voor de spelbesturingen in FSX. En ook dat moet dus geopend worden.
En er zijn zelfs add-on vliegtuigen waarvan configuratiebestanden geopend moeten worden.

Wat je nog kunt proberen voor de spelbesturingen, is FSX SE openen door rechts op het icoon te klikken en daarna te kiezen voor 'Openen als administrator'. Zoals eerder geschreven zijn FSX, FSX SE en P3D (alle versies) beveiligd als ze geïnstalleerd zijn in de standaarddirectory. Ik heb FSX SE daarbuiten en daar heb ik geen enkel probleem met aanpassen van configuratiebestanden. Met P3D ben ik te haastig geweest en dat staat wel in de standaarddirectory. Dan kan ik gewoon vliegen, maar wijzigingen aan instellingen worden niet opgeslagen. Dat geldt voor alle instellingen, ook de spelbesturingen. Dan moet ik dus wel openen als Administrator. Terwijl ik de enige gebruiker ben van mijn game-pc en ik mezelf alle rechten heb toegekend.

Een deel van de beveiligingsproblemen kun je misschien oplossen door in de Windows Verkenner rechts te klikken op de hoofddirectory van FSX, dan het tabblad Beveiliging kiezen en vervolgens jezelf alle rechten toe te kennen. Maar zelfs dan blijven sommige bestanden nog beveiligd en dan helpt alleen rechts klikken op het icoon bij het opstarten.

Wat betreft Prepar3D: op de website van P3D zijn systeemeisen vermeld voor de verschillende versies. Je pc heeft een i7. Nou zijn daar vele versies van. Ik heb een pc met i5 maar die is krachtiger dan veel pc's met i7. Op PassMark kun je testresultaten vinden van processoren. De link die ik hier geef, opent de Single Thread testresultaten. FSX, FSX SE en P3D verdelen het werk slecht over de cores van de cpu en daarom geeft een Single Thread (dus per core) een betere vergelijking dan de totale prestaties van de cpu.
Voor FSX, FSX SE en de oude versies van P3D bieden zes of acht cores geen voordeel. Ik meen dat de nieuwste versies beter gebruik maken van zes of acht cores.

In P3D kun je Tesselation instellen. Eerst even uitleggen wat dat is. Een virtueel driedimensionaal beeld is opgebouwd uit ontelbare driehoeken. Hoe meer driehoeken, hoe beter ronde onderdelen ook als rond worden weergegeven. Dat doet Tesselation. Ik heb in P3D geprobeerd hoe hoog Tesselation moet staan. Ik kon het op de één na laagste stand zetten zonder dat er enige verandering aan het beeld te zien was, zowel van vliegtuigen binnen en buiten als van scenery. Ik heb een 4K beeldscherm, zodat ik kleine veranderingen zeker zou moeten kunnen zien. Maar blijkbaar valt dat reuze mee. Door Tesselation op de op één na laagste stand te zetten, had ik wel het dubbele aantal fps. Want eigenlijk is mijn pc te krap voor P3D v4.5 maar door Tesselation en nog een paar grafische instellingen omlaag te zetten, haalt de pc nu bijna altijd 30 fps en boven bepaalde scenery is een stabiele 60 fps ook mogelijk. En dat dus met 4K (acht miljoen beeldpunten die 30 resp. 60 keer per seconde nieuwe informatie krijgen!) Voor 4K moet je wel een heel zware videokaart hebben, maar dat terzijde.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
wim
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2018, 23:40

Re: FSX gold edition of FSX steam

Bericht door wim »

Filps, dank voor je uitgebreide reactie. Ik had Windows 10 afgelopen weekend opnieuw geïnstalleerd. Omdat ik veel problemen had. ja ik heb FSX SE in de dir gezet die ik het zelf opgeeft. Maar ik merk dat ik dit dus beter niet had kunnen doen. ik zou hem graag verwijderen maar zoals ik al aangaf i, ik kan nergens bij Steam vinden hoe ik hem opnieuw kan downloaden. En ik ga zeker jouw tips uitproberen vanavond. En ik denk er nu ook hard over om prepar3d laatste versie te downloaden. kijken hoe deze draait op mijn pc. Ik ga aan de slag en laat zeker weten of de problemen opgelost zijn.
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: FSX gold edition of FSX steam

Bericht door PeterL »

De Steam versie van FSX blijft na de-installeren gewoon in de library van je steaamaccount staan en hoeft dus niet meer opnieuw te worden gedownload. Samen met de DX10 scenery fixer van Steve Parson is de Steam versie van FSX veel stabieler dan de originele dvd-versie.

Hoop dat dit helpt
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: FSX gold edition of FSX steam

Bericht door PW053 »

:idea: :arrow: Er is ook een volledig automatische repair functie die vrijwel alle instellingen en addons etc. ongemoeid laat,
en dat gaat nog behoorlijk snel ook!
Bij mij staat FSX steam op een apparte schijf, dat dien je bij installatie zelf aan te geven.

Aanvankelijk sceptisch tov Steam, maar als ik ga voor de nieuwste versie, komt die ook van Steam.

Mvg, Frank [vlieg]
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
wim
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2018, 23:40

Re: FSX gold edition of FSX steam

Bericht door wim »

Okay ja ik heb totaal geen ervaring met steam. Ben blij met alle reacties. maar de repair hoe kom ik daar bij?. gaat dit automatisch. of waar kan ik dit vinden?. want FSX doet wel heel raar nu op mijn pc.
wim
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2018, 23:40

Re: FSX gold edition of FSX steam

Bericht door wim »

Als ik prepar3D de laatste versie instaleer op mijn pc en ik koop later een andere pc Kan ik deze dan overzetten?. Kan ik hem dan opnieuw downloaden
Omdat ik toch wel sterk zit te denken om deze flightsim ook op mijn pc te instaleren.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSX gold edition of FSX steam

Bericht door FlipS »

Ja. In principe geldt voor alle software dat je een licentie koopt. Om P3D te kopen, moet je een account aanmaken. Daarin wordt je licentie bewaard. Met de toegangscodes voor je account kun je het programma vele keren downloaden. Wel is er kans dat Lockheed-Martin (net zoals vele andere leveranciers van software) de eigenschappen van je pc vastlegt. Als je dan in een andere pc installeert, krijg je een melding dat je illegaal handelt omdat het programma al geïnstalleerd is. Daarmee wordt voorkomen dat je je toegangscodes aan anderen geeft die het programma dan allemaal gratis zouden kunnen installeren.
Als je een melding krijgt dat het programma al geïnstalleerd is, zou je het programma in de oude pc moeten de-installeren.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
wim
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2018, 23:40

Re: FSX gold edition of FSX steam

Bericht door wim »

Mooi dan ga ik zeker proberen hoe deze sim draait op mijn pc. Maar omdat ik toch voornemens ben om een andere pc te gaan kopen. Weet nog niet wanneer.kan ik het mooi uitproberen. Ben nog aan het kijken welke pc goed is voor flightsim. Zag er 1 bij ik ben stil pc's is wel duur €4100.- maar als deze goed is dan maar even door sparen. Kan ik mooi oefenen op mijn oude pc met FSX en Prepar3D
wim
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2018, 23:40

Re: FSX gold edition of FSX steam

Bericht door wim »

Inmiddels een paar maanden gevlogen met FSX steam. en hij draait goed. bij kleine add-ons er bij gezet en draaien ook heel goed. Ben er helaas nog niet toe gekomen om de senery van Nederland te instaleren. Omdat ik wel benieuwd ben wat deze met de frame rate gaat doen. inmiddels ook aan het doorsparen voor een nieuwe PC dan kan ik misschien ook FS2020 gaan gebruiken.
rudolfijntje
Observer
Observer
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:50

FSX Steam of MFS 2020

Bericht door rudolfijntje »

Ik had Microsoft Flightsim 2020 gekocht maar het is mooi maar teveel voor mij. Ik wil gewoon kunnen vliegen en bij een real live noodlanding assistentie kunnen verlenen. :D
Ik heb ook FSX-steam en dat is voor mij oke. Heb Nl2000 geïnstalleerd en nog wat wat vliegtuigjes maar raden jullie ook nog wat add- ons aan???

Groet Rudi
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: FSX gold edition of FSX steam

Bericht door greencan »

Afhankelijk van je belangstelling(en) is er veel keuze.
Het kan om extra toestellen gaan, maar ook om programma's die bedoeld zijn om zelf zaken aan te passen.*
Of als je handig bent met een fotobewerker kun je ook gaan painten.
Je kunt on-line gaan vliegen, real weather installeren, filmpjes gaan maken en eventueel bewerken (zie Youtube).

*Hierbij denk ik in de eerste plaats aan AIFP waarmee je AI traffic kunt instellen, ADE, airport design editor waarmee je vliegvelden kunt aanpassen of zelf aanleggen.
En dan zal ik nog wel zaken vergeten die mijn belangstelling niet hadden maar die er wel zijn...
Afbeelding
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSX gold edition of FSX steam

Bericht door FlipS »

Hangt er ook vanaf wat je onder 'gewoon kunnen vliegen' verstaat. Virtuele vliegtuigen bestaan uit een 3-D tekening, gecombineerd met een database. In het basisprogramma zitten aerodynamische formules, die de bewegingen van een vliegtuig berekenen aan de hand van de data. Hoe realistisch een virtueel vliegtuig vliegt, hangt dus af van de mate van realisme van de formules en de data. En daar schort het in FSX nogal aan. FSX is bedoeld om het de speler niet te moeilijk te maken.

Maar er zijn add-on vliegtuigen waarvan de data veel realistischer zijn en er zijn zelfs add-ons die de formules in FSX vervangen door meer uitgebreide formules. Realisme is dus mogelijk, maar 'zo uit het doosje' is dat niet het geval.
Er zijn ook vele add-on vliegtuigen die oogstrelend mooi zijn, maar uiterst gemakkelijk vliegen. Zonder enige ervaring maak je daarmee een 'perfecte vlucht'. En er zijn vele add-on vliegtuigen die ergens tussen deze twee uitersten zitten.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Plaats reactie