Uitstapje naar Antwerpen
Dit is de mooiste stad die ik in de flight simulator heb. Ik had zelfs nooit gedacht dat dit in FSX mogelijk zou zijn maar tot mijn verrassing houd ik voldoende fps over om goed te kunnen vliegen (op het moment van de screenshot bijna 24) en ik krijg hier geen OOM. Dat hoef ik boven Amsterdam of London niet te proberen.
Hier zien we het centrum van Antwerpen met rechts de Onze-Lieve-Vrouwe kathedraal met links daarvan de Grote Markt en daarvoor (vanuit het vliegtuig gezien) het stadhuis. Geheel bovenaan het screenshot is de Sint-Jacobs kerk te zien. Ongeveer midden daartussen maar iets naar links is met enige moeite de Sint-Carolus Borromeuskerk met zijn Barokke gevel te onderscheiden. Nog verder naar links de Sint-Antoniuskerk en nog iets verder naar links en veel dichterbij, grotendeels verscholen achter de raamstijl, het Vleeshuis. Het moderne kantoor vooraan staat aan de Willem Ogierplaats, vlak bij de Ernest van Dijckkaai.
Bij nadere beschouwing blijkt dat de stad rond de Onze-Lieve-Vrouwe kathedraal vrij nauwkeurig is nagebouwd, maar hoe verder je daar vandaan gaat, hoe meer de bebouwing gaat afwijken van de werkelijkheid. De ondergrond is photo real zodat je goed kunt zien waar gebouwen op de juiste plaats staan en waar niet.
Om de stad te kunnen bekijken, koos ik voor een langzaam vliegtuig. Een helikopter zou beter zijn maar ik beheers de kunst van het helikoptervliegen nog niet zo goed en als ik teveel aandacht nodig heb voor de helikopter houd ik te weinig aandacht over voor de stad. De Piper Cub heeft een prettige snelheid voor side seeing. Dit is de versie van A2A Simulations maar met de default Piper Cub had het natuurlijk ook gekund. Grootste voordeel van de versie van A2A is dat je je kunt laten vergezellen door Heidi (hoewel Heidi ook wel eens een vervelend humeur kan hebben. Daar kies je zelf voor, zal ik maar zeggen).
Als je opstijgt vanaf EBAW ben je er zo maar vanaf bijvoorbeeld EHSE is ook goed te doen met de Cub. In de Antwerpse haven is ook het een en ander te zien.
Antwerpen zit 3D in Google maps en dat is nog mooier maar daar kan ik niet overheen vliegen.
Nog even het rijtje:
Simulator: FSX (boxed version + Acceleration Expansion Pack)
Add-on scenery: Belgium 2012 en Antwerpen EBAW + city via
www.leer-vliegen.be
Add-on airplane: Piper J3 Cub met AccuSim van A2A Simulations
Repaint airplane: meegeleverd in pakket
EDIT: hoewel ik het screenshot in oorspronkelijke grootte (1920 x 1200) heb opgeladen, wordt deze op onze website verkleind naar 1280 x 800. Deze rubriek heet niet voor niets Losse GROTE screenshots maar blijkbaar is dat na de laatste update de mist in gegaan.
EDIT 2: onze goeie ouwe FsTheo is druk naar de oorzaak van het probleem aan het zoeken. De afbeeldingen in deze rubriek zouden aanklikbaar moeten zijn waarna ze in volle grootte verschijnen, maar dat werkt dus niet meer. Wat wel kan: rechts klikken op de afbeelding en dan kies je voor 'Afbeelding openen in een nieuw tabblad'.