FS 2004 en Windows 8!

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator 2004 (ook bekend als FS9)

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
RaymondP12
Observer
Observer
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2012, 18:01

FS 2004 en Windows 8!

Bericht door RaymondP12 »

Ik ben sinds twee weken over van Windows XP pro naar Windows 8. Zijn er mensen die dit probleemloos hebben draaien? Ik krijg het in ieder geval niet voor elkaar.

Gr. Raymond
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: FS 2004 en Windows 8!

Bericht door FsTheo »

Welkom Raymond,

Van Joop Mak (van NL2000), die ik op FsWeekend sprak is die combinatie niet meer mogelijk. Einde oefening voor FS2004. :G:

Nou zul je het waarschijnlijk wel gaan meemaken dat er 'iemand' toch nog weer een truukje ontdekt en die vinden we dan t.z.t. wel op Avsim. Maar voorlopig is de combinatie W8<-->FS2004 niet mogelijk.

(Reden voor mij om nog even op W7 te blijven hangen. :) )
(Los van het uiterlijk van W8... tegeltjes? :shock: )

Theo :wink:
Erwin
Instructor
Instructor
Berichten: 488
Lid geworden op: 06 jan 2007, 19:37
Locatie: Playa Las Americas - Tenerife

Re: FS 2004 en Windows 8!

Bericht door Erwin »

Gewoon bij windows 7 blijven :y:
Afbeelding
Flown Aircraft,, 3x B767-300 ER,, 7x B737-800 NG,,
Flown Airlines,, Martinair,, Transavia.com,, Arkefly,,KLM,,
RaymondP12
Observer
Observer
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2012, 18:01

Re: FS 2004 en Windows 8!

Bericht door RaymondP12 »

Nu lag dit natuurlijk in de lijn der verwachting maar bij XP blijven was voor mij geen optie.
En waarom Windows 8 en niet Windows 7, ik weet het niet maar ben wel op de toekomst voorbereid.
Dat Windows 8 problemen zou kennen met bepaalde software was me wel duidelijk maar met de eigen Microsoft software? Eigenlijk wel raar want er zit in principe weinig verschil tussen de 64-bit versie van Windows 7 en 8.
Maar hopen dat er snel een oplossing komt.

Gr. Raymond
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: FS 2004 en Windows 8!

Bericht door FsTheo »

Tja, dit soort verschuivingen zijn er natuurlijk altijd al geweest. Het verschil is vandaag de dag dat Microsoft altijd met zichzelf meeging en ook een nieuwe versie van FS uitbracht.
Toch, ook de DOS versies van verschillende programma's kun je nog gebruiken in een 'DOSbox', dus wellicht komt er nog eens een 'XPbox' voor W8. :hm

Theo :wink:
Awesomeblack
Instructor
Instructor
Berichten: 355
Lid geworden op: 02 mei 2011, 15:04
Locatie: Stijg op rwy27, flauwe bocht links, eerte stad die je tegen komt.
Contacteer:

Re: FS 2004 en Windows 8!

Bericht door Awesomeblack »

Werkt het niet gewoon als je FS installeert, en dan onder 'eigenschappen', 'compatibiliteit' kiest voor 'Dit programma uitvoeren in.... Windows XP/Windows 7'?

Awesome
Afbeelding [;] Afbeelding
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: FS 2004 en Windows 8!

Bericht door arno »

Bij sommigen schijnt het wel te werken. Wellicht door niet te installeren in "C/programs etc".
http://www.flightsim.com/vbfs/showthrea ... -Windows-8

Als je bij de zoekoptie van "koekel"intikt: fs9 en windows 8, dan zie je nog meer discussies daarover. Bij de een werkt het wel maar bij een ander weer niet. Zal toch de combinatie van hardware c.q. drivers en windows 8 het probleem kunnen zijn?
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Marosoft
Observer
Observer
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2013, 15:09

Re: FS 2004 en Windows 8!

Bericht door Marosoft »

Ik had hetzelfde probleem met FS9 en Windows 8. Eenmaal opgestart bleef het scherm waarin de modellen worden getoond zwart.
Ik heb de "FS2004 Learjet 60-Perfect flight" en de "Friendly panels-bombardier learjet 45 panel.rar" geïnstalleerd. Alles werkte weer als vanouds.
Waardoor dit komt weet ik niet, omdat beide bestanden uit slechts een programma bestaan. Vandaar dat ik niet weet welk programma hiervoor verantwoordelijk is.
Veel plezier ermee.
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: FS 2004 en Windows 8!

Bericht door FsTheo »

Welkom op Dutchfs Marosoft! :D

Dat is wellicht een heel aardige tip voor de anderen.
Voor de rest heb ik je bericht een heel klein beetje aangepast. :oops:
Ga ik nog even toelichten per PB.

Voor de anderen;

http://secure.simmarket.com/perfect-fli ... t-60.phtml

en

http://www.friendlypanels.com/htm/lear.htm

Theo :wink:
wouter.roerdink
Observer
Observer
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2013, 22:55

Re: FS 2004 en Windows 8!

Bericht door wouter.roerdink »

Ik heb tot nu toe met FS9 onder Windows 7 32 bits gewerkt met heel veel scenery en extra vliegtuigen en aarzelde daarom om over te stappen op FSX of een ander besturingssysteem. Toen ik echter een laptop kreeg met Windows 7 64 bits, kon ik wat dingen uitproberen. Ik heb eerst FS9 vanaf dvd geïnstalleerd en dat werkte prima. Toen heb ik NL2000 geïnstalleerd en ook dat ging zonder problemen. Vervolgens heb ik een kopie gemaakt van de hele installatie op mijn WIndows 7 32 bits pc en dit overgezet op de 64 bits versie. Ik moest wel het pad in scenery.cfg aanpassen (van D: naar C:) maar dit ging makkelijk en Flightsim liep als een trein! Hogere framerates dan ik ooit voor mogelijk had gehouden.
Toen mijn 32 bits pc het begaf heb ik een nieuwe gekocht met Windows 8 64 bits. Vol vertrouwen dezelfde procedure toegepast: eerst FS9 installeren, vervolgens NL2000 en daarna de rest er naar toe gekopieerd. Dat ging iets minder gemakkelijk dan naar Windows 7 64 bits: NL2000 zat te zeuren over snelkoppelingen en dat heeft weer te maken met rechten, maar daar heb ik meer problemen mee met Windows 8. Uiteindelijk heeft het geen invloed op de scenery en daar gaat het om. Wat iets meer moeite kostte was, om scenery.cfg goed te krijgen. Keurig een aangepaste versie in de FS directory neer gezet, maar dat werkte niet. Ik weet dat er onder users/gebruikers ook wel een fs9.cfg stond, dus die maar eens opgezocht. Nu blijkt dat Windows 8 een virtualshop heeft onder users en daar staat niet alleen FS9.cfg maar ook scenery.cfg. Dat aangepast en toen werkte alles zoals het hoort. De volgende stap was mijn yoke, throttle en pedals van CH en mijn switchpanel van Saitek aan de gang te krijgen. Het switchpanel gaat via een programma van Krosa (http://www.krosa.it/ssp/) en dat ging meteen goed. De rest stuur ik aan via FSUIPC. Dat kostte wat meer moeite omdat er om de een of andere reden twee versies van FSUIPC.INI op de pc stonden. Dus gewoon uitroeien en per vliegtuig opnieuw instellen. Kost wel wat tijd, maar dan werkt het prima!
Apollo Airmap en Aerosoft FSMap werken ook prima, wel even opnieuw geïnstalleerd, maar bij FSMap gewoon het oude ini bestand erover heen en alle kaarten waren weer beschikbaar. FS draait nu prima met hoge frame rates en het is een hele verbetering nu ik FS op een SSD schijf heb staan: een aanrader eerste klas.
Gisteravond wilde ik wat nieuwe scenery installeren en daarvoor gebruikte ik Addit! Pro. Even de laatste versie opgehaald en installeren maar! Alleen in FS9 zag ik niets terug van mijn werk en hier kwam het probleem van de plaats van scenery.cfg naar voren: Addit pro! Ziet alleen de scenery.cfg in de FS9 directory en niet die in de Virtual Shop. Even wat experimenteren gaf de oplossing: gewoon het door Addit! pro bewerkte cfg bestand naar de Virtual shop kopiëren en het werkt weer! Dus FS9 onder Windows8 64 bits: uitstekend te doen (alleen inderdaad de zwarte schermen bij de vliegtuigkeuze, maar dat had ik eigenlijk niet eens gemerkt, totdat ik er hier over las) en met een SSD schijf eindelijk 25 fps boven Schiphol NL2000!
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: FS 2004 en Windows 8!

Bericht door FsTheo »

Welkom op Dutchfs Wouter! :D

En dank voor het artikel, zelf blijf ik nog even bij Windows 7 hangen, maar als het moment daar is om naar 8 te gaan, is dit zeker de moeite van het nalezen waard!

Theo :dup:
wouter.roerdink
Observer
Observer
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2013, 22:55

Re: FS 2004 en Windows 8!

Bericht door wouter.roerdink »

Ik werk nu een paar weken met FS9 onder windows 8 64bits en kom eigenlijk geen gekke dingen tegen. Ik heb dus een pc met een ssd schijf en verder ook geen kinderachtige machine en haal framerates oplopend tot 50fps met vrij zware instellingen. Dus ik ben er heel tevreden mee. Zoals ik al aangaf is eigenlijk het enige probleem dat FS9 zijn cfg bestand in de Virtual Shop zet en dat als je met bijvoorbeeld Aditpro hebt gewerkt je het bestand uit de Flightsim directory naar de Virtual Shop moet verplaatsen. Ik werkte ook altijd met FSmanager van Ranainside. Dat werkte de laatste tijd alleen met een patchbestandje, omdat het programma alleen voor 2006 werkt. Dat patchbestandje werkte niet meer onder Windows 8. Ik vond op internet echter een batchbestand dat de datum tijdelijk terugzet, dan FSmanager opstart en vervolgens de datum weer op de juiste datum instelt. Het terugzetten van de datum lukte bij mij niet, maar ik heb het nu zo aangepast dat het mij om de datum vraagt, ik geef de gewenste datum en vervolgens start de batch FSManager en zet de datum weer terug. Ook hier het probleem van het scenery.cfg bestand dat je handmatig even naar de FS directory moet kopiëren.
Maar al met al ben ik zeer tevreden met Windows 8 en Flightsim. Even nog een paar cijfers: opstarten pc vanf helemaal uit tot werkbaar bureaublad: 35 seconden! Opstarten Flightsim op bijvoorbeeld Teuge met NL2000: meestal minder dan een minuut! En als je opnieuw opstart als je bijvoorbeeld dingen hebt aangepast in FS gaat het nog veel sneller: de voortgangsbalk met het laden van scenery en aircraft vliegt dan echt van 0-100!
Wie nog vragen heeft over mijn ervaringen kan altijd contact opnemen.
Met vriendelijke groet, Wouter Roerdink
wouter.roerdink
Observer
Observer
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2013, 22:55

Re: FS 2004 en Windows 8!

Bericht door wouter.roerdink »

Nog een aanvulling mbt de Virtual Store. Ik heb eens op internet gezocht wat dit nu precies is en het blijkt dat het in Windows 7 ook al bestond. Het wordt gebruikt door Windows om programma's in te zetten waar niet voldoende bevoegdheden voor zijn. Met dat gegeven eens gekeken naar mijn instellingen en toen bleek dat mijn Flightsim hoofdmap niet toegankelijk was! Leuk dat Windows, het is MIJN computer en ik ben de EIGENAAR en de ADMNISTRATOR en toch mag ik er niet in! Maar oplossen is simpel: klik met rechts op de map, kies eigenschappen en ga naar het tabblad 'beveiliging'. Dan kun je voor iedere gebruiker toestemming geven en heeft FS9 dus toegang tot zijn eigen map! Nu nog aangeven dat FS9 als adminstrator uitgevoerd mag worden en dan gebruikt FS9 in het vervolg gewoon het scenery.cfg bestand in zijn eigen map. Denk er wel aan om even het bestand uit de virtual store naar de FS map te kopiëren anders ben je de wijzigingen die je in FS zelf hebt gemaakt natuurlijk kwijt.
Veel vliegplezier,
Wouter
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: FS 2004 en Windows 8!

Bericht door FsTheo »

Zelf heb ik Windows 7 Ult. 64bits. De computers bouw ik zelf en dus zet ik ook zelf Windows erop.
Uiteraard maak ik geen gebruikers aan, ik ben toch de enige. Dus geen gedoe met inloggen en dat soort flauwekul.

Alles wat ik doe, doe ik dus automatisch als admin. Wel komt Windows soms met opmerkingen over een installatie,
("Dit programma is misschien niet goed geïnstalleerd". Waarna ik het venster vriendelijk laat opzouten. :D )

Ik heb wel het idee dat Windows een verschrikkelijke controlfreak is, als programma's netjes volgens het aangeboden pad geïnstalleerd worden, in Program Files. Dat doe ik dus nooit (FS9 staat ook gewoon onder F:\FS9\) en met het toevoegen van onderdelen heb ik dan ook nooit problemen.

Wellicht is dat ook nog een oplossing. Verder ben ik het grondig met je eens; het is mijn computer en ik bepaal wat wel en niet mag, niet Windows. :evil:

Theo :wink:
nickyboy19962602
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 120
Lid geworden op: 27 jun 2010, 16:16

Re: FS 2004 en Windows 8!

Bericht door nickyboy19962602 »

Het is niet zo lastig als het lijkt. Ik draai ook op Win8 Pro 64-bits en heb het volgende gedaan om mijn FS9 aan het werk te krijgen;

- Rechtermuisklik op de FS9 snelkoppeling
- Eigenschappen
- Tabblad 'Compabiliteit'
- Compabiliteismodus naar Windows 7 of als dat niet werkt: Windows XP Service Pack 3.
wouter.roerdink
Observer
Observer
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2013, 22:55

Re: FS 2004 en Windows 8!

Bericht door wouter.roerdink »

Ik heb gemerkt dat het niet nodig is om onder een oudere windows versie te werken, dus geen compatibiliteitsproblemen. Alleen ervoor zorgen dat je voldoende rechten hebt en Flightsim loopt als een...vliegtuig!
Maar natuurlijk is het altijd goed om te weten dat er meer opties zijn voor die mensen die toch tegen problemen aan lopen!
Happy flying!
Gerbrandd
Instructor
Instructor
Berichten: 246
Lid geworden op: 08 jan 2012, 21:55
Locatie: 27 NM from EBBR, Belgium
Contacteer:

Re: FS 2004 en Windows 8!

Bericht door Gerbrandd »

Ik loop FS9 ook vlekkeloos op Windows 8 (wel geïnstalleerd buiten "Program Files") zonder wat speciaals te doen.
Het enige probleem dat ik (al) heb ondervonden is dat het vliegtuig in het menu niet wordt weergegeven, maar enkel een zwart schermpje. Voor de rest geen problemen mee gehad :mrgreen:
Afbeelding
SBR43
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2007, 19:31
Locatie: Berchem Antwerpen

Re: FS 2004 en Windows 8!

Bericht door SBR43 »

Ik ben al maanden bezig fs9 over te schakelen naar win8. Ben wel bezig met een cockpit bouw. in netwerk met 3 pc's
Het enige wat ik ben tegen gekomen is dat win8 met 3 veiligheids instellingen werkt. Dat maakt het wat moeilijker in netwerk te werken. En de metro moet je uitschakelen ( het touchscreen scherm ) dat met die vele gekleurde vlakken. Alles draait perfect. Opencockpits modules mcp efis enz geen enkel probleem. :D

Groetjes Pieter uit antwerpen
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: FS 2004 en Windows 8!

Bericht door FsTheo »

Dank voor de update Pieter! :dup:

Ondertussen heb ik op mijn werk twee laptops die op Windows 8 draaien.
Het eerste wat ik (mede op verzoek van de gebruikers) daar inderdaad gedaan heb is, de tegeltjes vervangen door Classic Shell zodat het er weer een beetje normaal uitziet! :D

Theo :wink:
DutchBird
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2013, 19:26
Locatie: Schiedam

Re: FS 2004 en Windows 8!

Bericht door DutchBird »

Gerbrandd schreef:Ik loop FS9 ook vlekkeloos op Windows 8 (wel geïnstalleerd buiten "Program Files") zonder wat speciaals te doen.
Het enige probleem dat ik (al) heb ondervonden is dat het vliegtuig in het menu niet wordt weergegeven, maar enkel een zwart schermpje. Voor de rest geen problemen mee gehad :mrgreen:
Exact hetzelfde probleem bij mij. Is hier een oplossing voor?
>> Fly me to the mooooooooooooooon! <<
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: FS 2004 en Windows 8!

Bericht door arno »

Maar als je doet wat Theo heeft geschreven ( Classic shell) is dan het probleem niet opgelost?
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Gebruikersavatar
rubenonline
Senior Instructor
Senior Instructor
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 jun 2010, 15:31
Locatie: Vlissingen, Zeeland
Contacteer:

Re: FS 2004 en Windows 8!

Bericht door rubenonline »

Dit is een probleem dat ook voorkomt bij FSX en soms andere spellen.
Meestal heeft het te maken met je anti-aliasing instelling. Ik weet niet of je een Nvidia of een ATIkaart hebt, maar probeer eens in je configuratiescherm van je videokaart je anti-aliasing uit te zetten of aan te passen.;)
DutchBird
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2013, 19:26
Locatie: Schiedam

Re: FS 2004 en Windows 8!

Bericht door DutchBird »

Hee goed idee! Ga ik gelijk uitproberen, wilde toch FS weer uit het stof halen. Thanks!!! :D

ATI Kaart.
>> Fly me to the mooooooooooooooon! <<
DutchBird
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2013, 19:26
Locatie: Schiedam

Re: FS 2004 en Windows 8!

Bericht door DutchBird »

Even laten weten dat FS 2004 hier nu draait als een tierelier! Ook al zelfs wat planes toegevoegd in mijn collectie! :y:
>> Fly me to the mooooooooooooooon! <<
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: FS 2004 en Windows 8!

Bericht door FsTheo »

:ap: :ap: :ap: :ap:

Theo :lol:
Plaats reactie