Nieuwe computer voor FSX

Ben je van plan een nieuwe PC aan te schaffen/bouwen?
Op dit forum kun je van gedachten wisselen ,meningen en ervaringen delen.

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
koploper77
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 feb 2015, 12:21
Locatie: Limburg
Contacteer:

Nieuwe computer voor FSX

Bericht door koploper77 »

Hallo allemaal,

Ik heb flight simulator x (nu de steam editie) altijd op een laptop gespeeld, en toen ik nog helemaal niks van vliegtuigen wist en toch alleen maar met de default vliegtuigen vloog, was dit geen probleem. Echter werd ik langzaam beter, en wilde ik ook betere vliegtuigen, dus ging ik kijken naar goede freeware vliegtuigen. Nu vind ik dat het tijd word voor payware addons (denk aan captain sim, aerosoft, en pmdg). Ik begon met de just flight dc-10 en mijn laptop kon dit nauwelijks draaien. Ik heb nu mijn ogen gericht op de aerosoft airbus a320/a321, maar mijn laptop gaat dit gegarandeerd niet redden, dus ben ik op zoek naar mijn eerste computer (gericht om fsx te spelen). Mijn huidige specs zijn nu dit:

Microsoft windows 10 home
Laptop model: Inspiron 3721
Processor: Intel(R) Core(TM) i3-3227U CPU (at) 1.90Ghz, 1901 MHz, 2 cores
4gb ram

Ik zoek naar een computer die de aerosoft a320/a321 kan draaien met alle scenery settings zo laag mogelijk, geen ai traffic, fair weather, en goede fps.

Als 15-jarige scholier zonder werk zit ik financieel niet zo goed, ik heb een zeer klein budget van ongeveer 250-300 euro. Ik heb op internet veel gezocht naar ''under 300$ gaming pc builds'' maar ik weet niet zo goed wat ik precies moet doen, ik heb namelijk ook geen ervaring met het bouwen van computers maar zou dit graag willen leren.

Ik weet niet of er voor deze prijs iets te vinden is maar ik hoop dat iemand wat advies en tips kan geven.

Alvast heel erg bedankt
[vlieg] [vlieg] [vlieg]
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Nieuwe computer voor FSX

Bericht door FlipS »

Mijn advies is om tweedehands te kopen. Binnen jouw budget kun je tweedehands een pc kopen waarbij je de scenery sliders waarschijnlijk op 'medium' kunt zetten, terwijl je vliegt met één van de vliegtuigen die je in gedachte hebt, en het grootste deel van de tijd 20 fps of meer. Op 'zware' vliegvelden (bijvoorbeeld Aerosoft Mega Airports maar ook Schiphol in de versie van NL2000) zul je 20 fps niet gauw halen. Je moet de settings dan zo kiezen dat je op die zware vliegvelden nog juist goed kunt landen (meestal heb je minimaal 15 - 17 fps nodig; dan zie je al afzonderlijke beelden maar je kunt nog snel genoeg reageren. Met minder dan 15 fps kun je niet snel genoeg reageren en zul je binnenkomen alsof je dronken bent).

Er is op Marktplaats een groot aanbod aan tweedehands game pc's (en vaak ook spelbesturingen en FSX add-ons). Om te beoordelen of een pc aan de eisen voor FSX voldoet, moet je vooral naar de cpu kijken. Op PassMark CPU Benchmarks vind je een lijst van cpu's op volgorde van 'single thread' prestaties. Omdat FSX vooral in één core beperkt is, geeft deze lijst de beste informatie. Ik heb zelf een pc met i5 2500K. Ik zou die cpu even als uitgangspunt nemen; die zit wat mij betreft aan de ondergrens als je mooie add-ons wilt. Je zit dan op een performance van 1.898; veel lager moet je dus niet kopen.

Je hebt een goede videokaart nodig maar omdat FSX vooral op de cpu leunt, hoef je daarin niet te overdrijven. Op PassMark videocard Benchmarks vind je een lijst voor videokaarten. Ik zou de GTX 560 (performance 3.111) even als uitgangspunt nemen; die zit wat mij betreft aan de ondergrens.

4 GB RAM is krap, 6 is beter maar meestal wordt dan 8 GB geïnstalleerd.
Een harde schijf zou liefst een hoge snelheid moeten hebben; sommige merken duiden die aan als 'black edition'. Een SSD is altijd sneller maar minder betrouwbaar. Voor FSX zou ik minimaal 120 GB kiezen; dat heb je in het begin lang niet nodig maar als je eenmaal add-ons aan het installeren bent, neemt de ruimtebehoefte snel toe. Reken voor Windows en enkele andere noodzakelijke hulpprogramma's op minimaal 64 GB die dus boven de 120 GB voor FSX komen.

Als ik nou even op Marktplaats kijk, dan zie ik bijvoorbeeld een pc met i5 2500 (geen K; de 2500K kan worden overclocked, de 'gewone' i5 2500 niet), GTX 650 Ti en 8 GB RAM. Ik heb niet opgezocht wat voor HDD erin zit. Prijs € 269,-, dus mooi binnen je budget.
Je kunt in Marktplaats je budget kiezen en zoek dan vooral naar een aanbieder bij jou in de buurt zodat je de pc zelf kunt ophalen, nadat die voor jou gedemonstreerd is.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
koploper77
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 feb 2015, 12:21
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Nieuwe computer voor FSX

Bericht door koploper77 »

Hallo FLipS,

hartstikke bedankt voor je advies. Ik overwoog zelf ook om tweedehands te kopen, want een nieuw i5 kost zelf al meer dan 100 euro, dan hou ik van mijn budget niet veel over. Ik ga maar eens rondkijken op marktplaats op basis van je advies, en dan zie ik wel :P

edit:

Ik vond op amazon de HP Compaq Elite 8300 SFF Core-i5 8GB 500GB pc gevonden, voor £179.09 (211 euro)

Brand HP
Item model number 8300
Processor Brand Intel
Processor Type Core i5
Processor Speed 3470 GHz
RAM Size 8 GB
Computer Memory Type DDR3 SDRAM
Hard Drive Size 500 GB
Hardware Platform PC

Het voldoet aan de 8gb ram, heeft een i5 processor, en zit ruim over de 120GB. Is dit een goede pc? :hm
[vlieg] [vlieg] [vlieg]
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Nieuwe computer voor FSX

Bericht door FlipS »

De cpu zou een Intel Core i5 (3rd Gen) 3570S / 3,1 GHz zijn die je kunt overklokken tot 3,8 GHz. Dat is een vrij goede processor. Het RAM is voldoende en met de HDD kun je ook vooruit.
Maar wat voor videokaart zit erin?
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
koploper77
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 feb 2015, 12:21
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Nieuwe computer voor FSX

Bericht door koploper77 »

[vlieg] [vlieg] [vlieg]
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Nieuwe computer voor FSX

Bericht door FlipS »

Misschien eerder over het hoofd gezien, maar de Intel i5 3470 heeft een geïntegreerde videochip. Ik vond nog niet veel informatie over de bruikbaarheid van deze videochip voor FSX maar uit de beoordeling op Notebookcheck maak ik op dat je van de videochip niet veel voor FSX hoeft te verwachten. Weliswaar steunt FSX vooral op de cpu maar je hebt wel een redelijke videokaart nodig.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
koploper77
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 feb 2015, 12:21
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Nieuwe computer voor FSX

Bericht door koploper77 »

Dus deze pc is niet geschikt?
[vlieg] [vlieg] [vlieg]
koploper77
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 feb 2015, 12:21
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Nieuwe computer voor FSX

Bericht door koploper77 »

Ik heb nog even verder gekeken en deze pc's gevonden:

http://www.marktplaats.nl/a/computers-e ... e=lr&pos=7
specs:

Videokaart: gtx 960 2gb
Processor: i5 4460 op 3.4 ghz (4 core)
Moederbord: H81H3-EM2
ssd: 120gb ssd
Ram: 8gb ddr3
Power supply: 450watt
Case: medion kast met carbon fibre voorkant.
met windows 10 home, legaal en geactiveerd.
En een dvd/cd rom van samsung

en deze:

http://www.marktplaats.nl/a/computers-e ... ichSnippet

specs:

Model: Optiplex 790
Processor: Intel Core i5-2400 3.1GHz QUAD CORE
Werkgeheugen: 6GB DDR3
Harde schijf: 160GB Intel SSD
Video: VGA, Displaypoort
Videokaart: Intel HD2000
Dvd: DVD RW brander
Netwerk bekabeld: 1000Mb
USB: 10x USB 2.0
Audio: HD- Audio 5.1 , stereo/microfoon, hoofdtelefoon/luidspreker
Extra: com poort
Besturingssysteem: legitieme Windows 7 professional

beide pc's lijken mij goed?

de eerste pc heb ik gekozen omdat de i5 4460 volgens de benchmarks site beter presteert dan de aangeraden i5 2500k, hij heeft met de 120GB ssd voldoende geheugen, er zitten 4 cores op, en de videokaart presteerd beter dan de GTX 560. Het is alleen de vraag of de aanbieder deze pc voor 300 euro wilt verkopen. Deze PC lijkt me trouwens tot nu toe de beste.

de tweede pc zit met 6GB werkgeheugen nogal krap, 8GB zou beter zijn maar deze pc lijkt me voor 189 euro wel goed omdat hij ook nog een i5 cpu heeft (net iets slechter dan de i5-2500?), en ruim genoeg GB, maar de intel hd2000 kon ik op de videobenchmark site niet vinden
[vlieg] [vlieg] [vlieg]
citroene
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 mar 2016, 20:39

Re: Nieuwe computer voor FSX

Bericht door citroene »

de 2de pc zou ik niet nemen omdat de grafische kaart niks voorsteld voor fsx.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Afbeelding
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Nieuwe computer voor FSX

Bericht door FlipS »

Gisteren dacht ik een reactie geplaatst te hebben, maar door het omzetten van het forum naar een andere server kwam het bericht niet op deze plaats terecht.
Inderdaad is de tweede pc veel te krap. Ook die heeft een videochip gecombineerd met de cpu. Die cpu is al wat krap, de videochip is veel te krap zoals citroene al noemde.

De eerste pc zou prima geschikt zijn maar als ik de link naar Marktplaats aanklik, verschijnt een mededeling dat de advertentie niet meer beschikbaar is. Soms klopt dat niet en kun je de advertentie met een gewone zoekopdracht toch weer terugvinden. Het is de moeite waard om dat even te proberen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
koploper77
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 feb 2015, 12:21
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Nieuwe computer voor FSX

Bericht door koploper77 »

Ik heb geprobeerd de advertentie te zoeken zoals je aanraden, maar heb hem helaas niet gevonden. Jammer, het leek mij de beste kans, maar ik ga wel verder zoeken
[vlieg] [vlieg] [vlieg]
koploper77
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 feb 2015, 12:21
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Nieuwe computer voor FSX

Bericht door koploper77 »

Ik heb er nog een gevonden:

http://www.marktplaats.nl/a/computers-e ... e=lr&pos=2

Intel core i5 -4460s ( 4 x 2.9Ghz processor (3.6Ghz turbo modus ) 4de generatie i5 !!
8 Gb ddr3 geheugen ( 1 x 8Gb ddr3 1600Mhz )32Gb max geheugen
1000Gb sata hd ( snelle hd )
Dvd rw dual layer ( label flash )
Nvidia Geforce GT703 Video kaart ( 2Gb eigen geheugen ) 6Gb max beschikbaar
Hdmi voor full HD
Dvi
Vga
HD Audio aansluitingen
Ingebouwd kaart lees station
2 x Usb 3.0
4 x Usb 2.0
Gigabit Lan 1000Mbit
Front Audio aansluitingen
Windows 10 Home geïnstalleerd ( NL )

Volgens de benchmark site is de i5 -4460s beter dan de i5-2500, alleen heb ik over de nvidia Geforce GT703 nergens informatie kunnen vinden over prestaties, 8gb ddr geheugen is zoals aangeraden, 1000gb geheugen is meer dan genoeg, gaat 2gb voor de videokaart problemen opleveren of is dit genoeg?

en deze:
http://www.tweedehands.nl/computer-game ... 36101.html
[vlieg] [vlieg] [vlieg]
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Nieuwe computer voor FSX

Bericht door FlipS »

Als ik nou eens aanneem dat het geen GT 703 maar een GT 730 is, dan is die videokaart te krap voor FSX. Voor de rest is dit een interessante pc. Een videokaart is eenvoudig te vervangen, maar daarmee kom je boven je budget. De vraagprijs voor de pc is € 280,-. Je kunt eens een lager bod doen en afwachten of je overboden wordt. Ik zie bijvoorbeeld een GTX 560 Ti voor € 50,- en voor € 60,- enkele GTX 570 videokaarten. Bij de i5 4460S processor zou best een zwaardere videokaart mogen, maar dan zul je boven je budget uitkomen. Ik verwacht dat FSX voldoende goed zal draaien in deze pc met GTX 560 Ti of GTX 570. En misschien kun je de GTX 560 Ti of GTX 570 over één of twee jaar weer vervangen door een zwaardere?
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
koploper77
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 feb 2015, 12:21
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Nieuwe computer voor FSX

Bericht door koploper77 »

De link van de advertentie werkt voor mij niet meer?
[vlieg] [vlieg] [vlieg]
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Nieuwe computer voor FSX

Bericht door FlipS »

Welke advertentie? De link in je bericht van 12 augustus werkt bij mij en de link die ik plaatste naar een GTX 560 Ti werkt ook nog steeds.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
koploper77
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 feb 2015, 12:21
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Nieuwe computer voor FSX

Bericht door koploper77 »

Het spijt me dat ik zo lang niet heb gereageerd, de afgelopej tijd was best wel druk voor mij, ik ging eerst weg op vakantie (en er was geen internet in het hotel), en daarna begon het nieuwe schooljaar, wat best zwaar was. Ik heb overlegd met mijn ouders, en zij zijn bereid ongeveer 400 euro te betalen, waarbij ik ook nog eens 100 euro betaal (de rest van mijn budget had ik al aan andere zaken uitgegeven omdat ik geen hoop meer had voor een pc met het geld wat ik eerst had).

Het nieuwe budget wat ik nu dus heb is 500€ (exclusief monitor, muis, keyboard etc), waarbij ik dezelfde wensen heb (Het moet de aerosoft a320 kunnen draaien met alle scenery settings op 0 en geen traffic), maar ik denk dat het nu met dit geld mogelijk is om de a320 te kunnen draaien met betere scenery settings en (heel misschien) wel pmdg software.

De vraag is nu alleen of het verstandig is om nog op marktplaats te blijven zoeken.
[vlieg] [vlieg] [vlieg]
koploper77
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 feb 2015, 12:21
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Nieuwe computer voor FSX

Bericht door koploper77 »

Misschien is het beter om een nieuw topic aan te maken?
[vlieg] [vlieg] [vlieg]
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Nieuwe computer voor FSX

Bericht door FlipS »

Nee hoor, je kunt hier gewoon verder! De meeste bezoekers klikken op 'toon actieve onderwerpen' en dan staat jouw vraag ook weer (bijna) bovenaan.

€ 500,- is wat krap voor een nieuwe flightsim pc. Je moet eerder aan € 800,- denken. Daarom lijkt het me nog steeds nuttig om op Marktplaats te kijken.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
koploper77
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 feb 2015, 12:21
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Nieuwe computer voor FSX

Bericht door koploper77 »

500 euro is mijn absolute max, dus ik ga dan weer verder zoeken op marktplaats
[vlieg] [vlieg] [vlieg]
koploper77
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 feb 2015, 12:21
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Nieuwe computer voor FSX

Bericht door koploper77 »

Mijn vader was aan het zoeken, en vond deze pc: https://www.4launch.nl/product/385462/A ... kieskeurig
de cpu komt heel dicht bij de performance van de i5-2500k, alleen is de videokaart echt heeeeel slecht, een score van 983 ipv de 3000 die nodig is. Ram is met 8GB genoeg, en daarom vroeg ik me af of het mogelijk is om deze pc te nemen, en dan apart een betere videokaart erin te doen?

En anders deze, hij zit boven het budget, maar ik wil weten of hij goed is
http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_ac ... nt=2838673
[vlieg] [vlieg] [vlieg]
koploper77
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 feb 2015, 12:21
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Nieuwe computer voor FSX

Bericht door koploper77 »

http://www.medion.com/nl/shop/gaming-pc ... 20791.html

Dit wordt waarschijnlijk de computer, het zit het dichts bij de minimum vereisten.
[vlieg] [vlieg] [vlieg]
koploper77
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 feb 2015, 12:21
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Nieuwe computer voor FSX

Bericht door koploper77 »

Ik heb zojuist de volgende pc besteld:

MEDION AKOYA PC P5363 I
Intel Pentium core i5-6402P Processor
Windows 10 home 64bits
2000GB HDD 128GB SSD 8GB RAM
NVIDIA GeForce GTX750ti

Mijn allereerste PC ooit (vanaf nu ga ik nooit meer op laptops gamen), het zit ver boven het budget (dit is niet zo erg), en ik hoop dat deze PC goed genoeg is voor fsx. Bedankt voor de hulp en de adviezen, de cpu en videokaart benchmark sites hebben mij erg veel geholpen, hierop heb ik ook deze pc mee vergeleken, en ik denk dat dit goed is.

Nogmaals, hartstikke bedankt en wat mij betreft mag dit topic op slot :)
[vlieg] [vlieg] [vlieg]
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Nieuwe computer voor FSX

Bericht door FlipS »

Proficiat! Dit ziet er goed uit! Ik denk dat je hier jarenlang heel veel plezier van gaat hebben. Je zult de settings nu best hoog kunnen zetten. Begin maar met alles maximaal en zet dan settings omlaag als je te weinig fps hebt.

Op het tabblad settings > display heb je twee kolommen. In de linkerkolom hoeft niet alles op maximaal want dat hangt af van de scenery die je installeert. Scenery met een automatische installer past de settings soms ook automatisch aan en anders wordt gewoonlijk een advies gegeven hoe je de settings in de linkerkolom moet zetten.
Traffic (laatste tabblad) hoef je ook niet maximaal te zetten; dat is meestal veel te druk.
De mooiste vliegtuig add-ons hebben HD textures; die zijn 4096 x 4096 pixels. Om daarvan te genieten moet deze resolutie in het fsx.cfg bestand worden ingevuld. Dat is de regel Texture_Max_Load=. Waarschijnlijk staat daar 1024 en daar moet je dan 4096 van maken. Sommige add-ons doen dat automatisch. De oude FSX (boxed version) zet deze regel steeds weer terug naar 1024, elke keer dat er iets in de settings gewijzigd wordt. Of dat met Steam Edition nog zo is, weet ik niet. Moet je dus zelf controleren!

Veel plezier en als je vragen hebt, dan lezen we die wel weer op het forum!
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
koploper77
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 feb 2015, 12:21
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Nieuwe computer voor FSX

Bericht door koploper77 »

Bedankt voor de tips, over een paar dagen komt mijn computer aan, en dan zal ik de settings aanpassen.
[vlieg] [vlieg] [vlieg]
koploper77
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 feb 2015, 12:21
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Nieuwe computer voor FSX

Bericht door koploper77 »

Ik heb nog een vraag, ik las ergens dat de i5-6402P een zogenaamde ''turbostand'' heeft waarmee het aantal GHz oploopt van 2.8 naar 3.4. Wordt deze turbostand automatisch bij het spelen van fsx gebruikt of moet ik ergens wat bij de instellingen veranderen? 3.4GHz zou namelijk heel fijn zijn.
[vlieg] [vlieg] [vlieg]
Plaats reactie