sli of 1 videokaart

Ben je van plan een nieuwe PC aan te schaffen/bouwen?
Op dit forum kun je van gedachten wisselen ,meningen en ervaringen delen.

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
ph-dla
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 jan 2014, 16:27
Locatie: delft

sli of 1 videokaart

Bericht door ph-dla »

hallo

Ik heb een nieuwe pc samen gesteld :

moederbord asus z 170 de luxe
i7 6700K
32 gig ripsaws
ssd schijven
voeding 750 W

En toen was het geld op , Ik had nog een msi oc gforce 660 ti , Deze er maar ingezet.

Ik draai Prepare3d V3 , ASN , en Fly tampa eham op dit moment om te testen.
alle sliders staan op ultra , extrem enz. Bijna de hoogste settings . op resolutie van 1680 x1080
Frames staat de slider op unlimited.

Sta aan de gate van eham . MIjn fps zijn ca 28 , en de cpu load van videokaart op 99% en de temperatuur is ca 68 graden.

Omdat het geld op was , Voor een andere videokaart bv een 1070 , Besloot ik een tweede videokaart ( precies de zelfde als nr 1 )er bij te stoppen op mijn moederbord ( deze ondersteund 3x videokaart slots ) In een sli opstelling.
Ik draai net als hier boven de settings.
in sli fps 30 cpu 1 load is springt van 55% naar 70 % temperatuur is 68 graden
cpu 2 load is springt van 55% naar 70 % temperatuur is 58 graden.

Dus dat valt tegen , De video kaarten worden in sli minder belast , Maar geven zeker niet veel meer fps , Dan een enkele videokaart.
Alle nvidia drivers zijn gedownload , Dus de drivers zijn up to date.
Meeschien zijn er nog In het prepare3d cfg file tweaks ? Of nvidia navigator tweaks ( weet niet hoe dat werkt die tool )
iemand een idee om meer fps tehalen , Of moet ik me niet blind staren om fps , En deze gewoon op 25 fps locken .

gr dennis
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: sli of 1 videokaart

Bericht door FlipS »

In principe wordt de frame rate in FSX (SE) en P3D beperkt door de cpu. Lockheed-Martin laat aanzienlijk meer grafisch werk door de videokaart doen dan FSX (boxed; SE is ook al wat verbeterd) maar nog steeds is vooral de cpu beperkend. Je kunt in Taakbeheer tabblad Prestaties kijken wat de cores van de cpu doen. Als geen enkele core 100% belast is, dan is de videokaart de beperking. Maar waarschijnlijk zal minstens één van de cores voor 100% belast zijn en dan biedt een zwaardere videokaart (of twee kaarten in sli) geen winst.

Voor zover ik weet zijn er niet veel tweaks voor P3D omdat die al in het programma zitten, voor zover nodig.
Maar inderdaad moet je je niet blind staren op fps. Het doel van de flight simulator is om vluchten met vliegtuigen te simuleren, niet om hoge fps te halen. Ik ervaar te weinig fps alleen als hinderlijk tijdens een approach (en soms bij T/O). Zit ik eenmaal boven, dan heb ik boven stedelijk gebied soms minder dan 10 fps. Maakt niets uit, zolang ik tijdens de approach minimaal 17 fps heb. Bij dat aantal beelden per seconde kan ik adequaat reageren. Met een licht toestelletje lukt het ook nog wel met minder maar dan kan het gebeuren dat ik binnenkom alsof ik teveel op heb.

In het algemen is het niet verstandig Target Frame Rate op oneindig te zetten. De cpu moet dan onder alle omstandigheden prioriteit geven aan de frame rate, en dat gaat ten koste van andere processen zoals het laden van textures. Met de Target op oneindig heb je veel kans op stutters en flashes. Die kunnen zelfs zo ernstig zijn dat je een bibberend beeld krijgt terwijl je 30 fps of meer hebt. Bovendien wordt de cpu dan heter dan nodig is.
Je moet de Target ook niet te laag zetten, want dan daalt de frame rate onder zware omstandigheden verder dan met een hoge instelling. Wat voor jouw pc de beste Target Frame Rate is, kun je het beste zelf bepalen. Ik vermoed dat 25 of 30 fps als Target een geschikte waarde is met de cpu die jij hebt.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
ph-dla
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 jan 2014, 16:27
Locatie: delft

Re: sli of 1 videokaart

Bericht door ph-dla »

hallo flips

Heb deze site gevonden http://www.fsvisions.nl/how-to-prepar3d-settings-guide/

En deze zo ingesteld, ook heb ik de slider voor water een tandje terug gezet . Deze is ook een fps killer.
Nu heb ik na opstarten van de computer , met bijna alle sliders full 45 fps, deze heb ik nu gelockt op 30

En de twee sli videokaart hebben nu alle twee 99% load
Maar het is wel de botelneck van het systeem , Ik vlieg alleen met Prosim 737 , Dus ik heb alleen de buiten view nodig .

gr dennis
Plaats reactie