AMD Radeon wordt te warm

Ben je van plan een nieuwe PC aan te schaffen/bouwen?
Op dit forum kun je van gedachten wisselen ,meningen en ervaringen delen.

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

AMD Radeon wordt te warm

Bericht door PeterL »

Goedemiddag,
Sinds enige tijd heb ik met mijn AMD Radeon R9 videokaart een probleem wat alleen optreedt bij FSX. Hoewel de ventilator altijd al behoorlijk luidruchtig was, begint hij nu na enige tijd flink te blazen waarna, van het één op andere moment, alles wordt afgesloten en is het scherm plots lichtgrijs. De pc draait wel door, maar omdat ik nergens meer bij kan is handmatig uitzetten de enige optie. Het systeem start wel normaal op, de ventilator draait dan op volle toeren maar dit neemt snel af. Na wat zoeken blijkt dat dit bij AMD vaker voorkomt (eerder nooit last gehad) en meestal wordt de koeling als oorzaak aangegeven. Bij Radeon software kan ik een aantal dingen controleren, zoals de temp en de fanspeed. Dit laatste is handmatig in te stellen en staat bij default op 20%. Ik heb dit maar eens verhoogd naar naar 50%, dit hielp niet en bij weer een vastloper was deze waarde trouwens weer teruggezet naar 20%. Na dit weer op 50 gezet te hebben, heb ik de zijkant van de pc verwijderd en nu blijf alles normaal draaien. De temp loopt langzaam op naar 53 gr. en de fanspeed stopt bij 45%.
Wat zou ik hier aan kunnen doen? Beter koeling (en stillere) koeling monteren? Of zit de oorzaak toch ergens anders.
Graag jullie advies, bedankt alvast.

Peter

P.S. Het systeem is pas nog schoongemaakt en stofvrij.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: AMD Radeon wordt te warm

Bericht door FlipS »

Met mijn oudere AMD videokaart is dit probleem nog niet opgetreden waardoor ik ook geen pasklare oplossing heb. Waar je eens naar kunt kijken (of luisteren) is of de ventilatoren nog goed functioneren. Die dingen hebben de onhebbelijke eigenschap om te verslijten. Soms kun je een ventilator openmaken en de lagers een klein drupje olie geven. Dat biedt voor korte tijd soelaas want olie heft de slijtage niet op. Een versleten ventilator maakt meer herrie maar draait dan minder snel. Olie zorgt ervoor dat de ventilator weer een poosje normaal draait.

Je schrijft over 'de ventilator' maar een beetje game-pc heeft er minimaal vier: kast, voeding, cpu en één of (meestal) twee op de videokaart. Elke ventilator kan problemen geven maar in jouw geval zijn die op de videokaart het eerst verdacht. Als de kastventilator niet goed functioneert, kunnen de cpu-koeler en de koeler op de videokaart hun warmte ook niet goed kwijt.
Heb je de videokaart bij het schoonmaken uit de kast genomen? Want anders kun je daar niet goed bij.

Hoe je de snelheid van de ventilator op de videokaart moet instellen, heb ik nooit uitgezocht. Het mooist is een temperatuurafhankelijke snelheid. Maar dan moet de pc die instelling wel vasthouden. Misschien kan iemand anders daar nog antwoord op geven.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: AMD Radeon wordt te warm

Bericht door PeterL »

Bedankt voor je reaktie. Met de handmatig ingestelde fanspeed op 50% lijkt het probleem nu opgelost. Temp blijft nu netjes op zo'n 55 gr. en de pc valt niet meer uit.
Plaats reactie