Problemen na mislukte installatie client P3D v4.4

Algemene discussieplek voor alles betreffende Lockheed Martin Prepar3d

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Kees Duijzer
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2016, 12:57

Problemen na mislukte installatie client P3D v4.4

Bericht door Kees Duijzer »

Beste vrienden,

Ik wilde de client van P3D v 4.3.vervangen door versie 4.4. Daartoe client 4.3 verwijderd na downloaden van de msl file van v4.4. Helaas mislukte om een of andere reden de installatie. Ik weet niet wat er fout ging maar nadat de installatie deels was verlopen kwam ik steeds in een scherm die alleen de optie 'repair' aanbood. Uiteindelijk kwam er een finish aan de installatie maar geen shortcut en ook geen vermelding van de client in de programmalijst. Na diverse malen proberen en steeds op hetzelfde uit te komen heb ik Windows teruggezet naar een herstelpunt dat ik van tevoren had gemaakt. Dat lukte. De oude client was weer terug. Maar toen ik P3D vervolgens opstartte verscheen de melding: "Could not find shader file: RadarGauge.hlsl" waarna P3D stopte met opstarten.

Toen ik de oude versie P3D 3.3 opstartte, kwam dezelfde melding. Wat is hier gebeurd? Wat kan ik het beste doen?

Ik denk zelf aan alles van P3D v4 verwijderen en geheel opnieuw installeren. Maar moet ik dan ook alle addons de-installeren en weer installeren? Ik heb er nogal wat.

Wie kan mij een goed advies geven?

Kees

System: Asus moederbord; Intel i7-6700K CPU 4.00 GHz;16 Gb RAM; Nvidia Gforce GTX 1070; Samsung SSD 750 EVO 250GB; Samsung SSD 850 EVO 500GB; Windows10.
System: Asus moederbord; Intel i7-6700K CPU 4.00 GHz;16 Gb RAM; Nvidia Gforce GTX 1070; Samsung SSD 750 EVO 250GB; Samsung SSD 850 EVO 500GB; Windows10.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Problemen na mislukte installatie client P3D v4.4

Bericht door FlipS »

Versie 4.3 helemaal verwijderen is waarschijnlijk een goede oplossing, behalve dat je al je add-ons dan dus weer moet installeren. Hoeveel werk dat is, hangt af van die add-ons. Er zijn vliegtuig add-ons die je zelf moet uitpakken en in P3D moet plaatsen en vliegtuig add-ons die een installer (.exe-bestand) hebben.
Die je zelf in P3D moet plaatsen, hoef je niet opnieuw te installeren als je een kopie maakt van de mappen Effects, Gauges en Airplanes. Die zet je na herinstallatie van P3D weer terug.
Scenery die je zelf uitpakt en koppelt via de Scenery Library blijft gewoon staan; die hoef je alleen maar opnieuw te koppelen.

Add-ons met installer (zowel vliegtuigen als scenery) moeten in principe opnieuw geïnstalleerd worden omdat je anders kans hebt dat bepaalde elementen niet werken. Als je bijvoorbeeld scenery van ORBX opnieuw koppelt (alle bestanden blijven staan als je P3D verwijdert), zullen alle gebouwen waarschijnlijk zwart blijven. Bij complexe vliegtuigen (bijvoorbeeld PMDG en A2A) die je kopieert en terugzet zoals boven genoemd, zullen veel functies niet werken.
Voor andere add-ons hangt het er vanaf wat die doen en of die een installer hebben of niet.

Maar je kunt ook nog een poging doen P3D te herstellen. Als je teruggaat naar een herstelpunt worden bestanden niet teruggezet of hersteld. Het lijkt erop dat v4.4 bestanden heeft verwijderd uit de installatie van v4.3. Met een repair van v4.3 zou die versie weer moeten werken.

Blijft over de vraag waarom installatie van v4.4 niet lukt. Ik heb nog niet gezocht op het forum van Prepar3D; misschien is daar iets te vinden.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Kees Duijzer
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2016, 12:57

Re: Problemen na mislukte installatie client P3D v4.4

Bericht door Kees Duijzer »

Bedankt Flipse voor je reactie en advies.

Ik ga eerst proberen om een repair van V 4.3 uit te voeren, maar kun jij me uitleggen hoe dat te doen? Moet ik alleen de client opnieuw installeren of hoe gaat dat? Ik zal zelf het forum van P3D eens afstruinen of ik daar iets kan vinden over eventuele problemen met de installatie van de nieuwe client.


Ik verneem graag nog je nadere advies,


Kees
System: Asus moederbord; Intel i7-6700K CPU 4.00 GHz;16 Gb RAM; Nvidia Gforce GTX 1070; Samsung SSD 750 EVO 250GB; Samsung SSD 850 EVO 500GB; Windows10.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Problemen na mislukte installatie client P3D v4.4

Bericht door FlipS »

Volgens mij is er maar één mogelijkheid: je start het installatiebestand van v4.3 opnieuw op. Ik verwacht dat je dan een keuzemenu krijgt waarin je kunt kiezen uit verwijderen of herstellen.
De client is volgens mij niet voldoende omdat er blijkbaar een bestand uit het programma zelf verdwenen is.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Kees Duijzer
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2016, 12:57

Re: Problemen na mislukte installatie client P3D v4.4

Bericht door Kees Duijzer »

Dag Flipse,

Het is me helemaal gelukt om de Client van V 4.3 te repareren. Eigenlijk een fluitje van een cent en alles werkt weer als normaal. Ik ga er nog achteraan om uit te vinden wat het probleem is geweest met de installatie van Client V 4.4. Als ik het weet kom ik er in dit topic nog op terug.

Bedankt voor de hulp en vele gezellige vluchten,

Kees
System: Asus moederbord; Intel i7-6700K CPU 4.00 GHz;16 Gb RAM; Nvidia Gforce GTX 1070; Samsung SSD 750 EVO 250GB; Samsung SSD 850 EVO 500GB; Windows10.
Plaats reactie