Nieuwe PC

Algemene discussieplek voor alles betreffende X-Plane

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Snoopy
Observer
Observer
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2019, 09:48

Nieuwe PC

Bericht door Snoopy »

Na lange tijd wil ik het vliegen weer oppakken maar ben op zoek daar een nieuwe PC voor X-plane 11.
Kunnen jullie aangeven of mijn optionele configuratie voldoende tot goed is?

Intel i7-9700 3.6 (4.9 Ghz Turbo Boost)
ASRock Fatal1ty Z370 Gaming socket 1151
Be Quiet Dark Power Pro 11 550 Watt
Scythe Mugen 5 OCGH koeler
HyperX 16GB DDR-4 3200 Kit werkgeheugen
GeForce GTX 1660 Gaming OC 6G grafische kaart

Ik hoor het graag van jullie.

Oja. Geen idee welke monitor ik het beste kan kopen. Hoeveel inch is aan te bevelen? Ik zit op ong. 1 meter afstand te kijken.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Nieuwe PC

Bericht door FlipS »

Welkom op dit forum, Snoopy!

Ik heb geen X-Plane zodat ik hoop dat de X-Planers ook nog willen reageren. De i7 9700K is op dit moment één van de snelste processoren, dus dat zit wel goed. Ik denk dat een GTX 1660 aan de krappe kant is en dat je beter denkt aan een GTX 1080 Ti of groter. Ook heb ik begrepen dat X-Plane nogal veel RAM in gebruik kan nemen, maar als 16 GB te weinig is, dan kun je er altijd later nog bijzetten.

Voor een monitor gelden twee wensen/eisen: resolutie en beelddiagonaal. Wat je voor diagonaal wilt, hangt van diverse factoren af. X-Plane is vooral goed voor GA. Dan is het prettig om relatief veel hoogte te hebben zodat je altijd een deel van het instrumentenpaneel ziet. Dan zou ik minimaal 2560 x 1440 (ultra HD) als resolutie kiezen. Een hoge resolutie zal wel drukken op de frame rate.
In een airliner zal je veel op de AP vliegen en dan heb je vooral profijt van breedte. Dat kan met drie beeldschermen of met een super ultra-wide screen (3840 x1080 of beter 5120 x 1440).
Zou je voor drie beeldschermen kiezen, dan zijn er twee aansluitmogelijkheden: allemaal op display port (bijvoorbeeld de GTX 1080 heeft drie display port uitgangen) of (digitale) Matrox TripleHead2go op HDMI of DVI. Op HDMI en/of DVI kun je maximaal twee beeldschermen aansluiten. Moderne beeldschermen hebben bijna altijd een display port en een HDMI ingang.

Een grote diagonaal is prettig. Hoe groter de diagonaal, hoe minder je van je kamer ziet waardoor je de beweging van het vliegtuig gaat ervaren terwijl je stil op je stoel zit. Ik zou een diagonaal kiezen tussen 30 en 40 inch.
En natuurlijk hangen resolutie en beelddiagonaal af van je budget.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Snoopy
Observer
Observer
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2019, 09:48

Re: Nieuwe PC

Bericht door Snoopy »

Dank je voor je reactie.
Allereerst even het volgende. Ik ben al lange tijd niet meer op fora geweest en ik zie ook vaak dat ze nog weinig worden gebruikt wat jammer is, maar ik weet dat het de gewoonte is je ergens voor te stellen. Dat vond ik niet maar hier dus even in het kort:

Mijn naam is Olaf (ook modelvlieger) en ben jaren actief geweest met vliegen op de FSX. Die heb ik na jaren weer opgespoord maar bleek dood alhoewel ik lees dat er in 2020 een nieuwe FSX uit komt. Die ga ik zeker ook kopen. Momenteel gebruik ik dus X-Plane en mijn niveau was dat ik kon vliegen (VFR) en kon landen. Op dezelfde landingsbaan want hoe kon in vredesnaam een ander vliegveld vinden.
Nu lukt dat inmiddels en heb ik de autopilot gevonden en ben ik bezig met hoe ik van baken naar baken kan vliegen.
Ik ben 53 maar merk dat ik het snel op pak.
Mijn doel is dat ik het allemaal ga leren beheersen in een 737 (nu nog Cessna) en ik vluchten maak binnen Europa.
Vluchtplannen al gedownload. :y:

Uiteindelijk lijk het mij gaaf dit online te gaan doen met teamspeak, etc maar dan wil ik dit eerst beheersen anders ben ik anderen slechts tot last. Dat wil ik niet.

Voor nu ben ik bezig met een nieuwe PC dus en neem je adviezen zeer zwaarwegend mee want ik heb er niks aan als ik straks met b.v. de nieuwe FSX weer een nieuwe aan moet schaffen.

Voor nu mijn dank en ik hoop t.z.t ook zelf meer bijdrage te kunnen leveren.
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: Nieuwe PC

Bericht door PW053 »

Mijn hoofdscherm is een 32 inch led tv. Precies wat FlipS ook meld, is dat de hoogte veel goed doet ivm zichtbaarheid (en formaat) van je instrumentenpaneel. Hou er wel rekening mee dat je pixels gaat zien. Met wat experimenteren met allerlei instellingen bevalt de tv een stuk beter dan de vorige 26 inch monitor.
Als koeler heb ik (na een hardware upgrade) de vorige versie van de Scythe Mugen, die als meest efficiente uit de tests kwam en net in de kast paste..
Mogelijk dat voor jou configuratie een vloeistof koeler effectiever is in verband met overklokken.

Mvg Frank [vlieg]
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Nieuwe PC

Bericht door FlipS »

Hallo Olaf,
Leuk dat je je even voorstelde! Er is een aparte rubriek 'Even voorstellen' op dit forum maar het is helemaal niet erg dat je je even in deze rubriek voorstelde.
Wellicht ten overvloede: Microsoft heeft de rechten van de Flight Simulator driemaal verkocht: de Combat Flight Simulator aan Shockwave Productions, dat daarmee Battle of Britain II uitbracht. Die softwarebouwer gaat nu door het leven als A2A Simulations en maakt de beste vliegtuig add-ons die er voor FSX en Prepar3D te koop zijn. Het zou me niet verbazen als die kwaliteit alles te maken heeft met het bezit van de broncode van MSFS.
Verder verkocht MS de rechten aan Lockheed-Martin en aan Dovetail Games. De eerste brengt een verbeterde versie van FSX uit onder de naam Prepar3D (P3D); de tweede onder de naam FSX Steam Edition (FSX SE). FSX was 32 bits waardoor je met mooie scenery, vooral in combinatie met een mooi vliegtuig, snel tegen een Out of Memory error aanloopt. De versies 1, 2 en 3 van P3D en FSX SE zijn ook nog 32 bits. Versie 4 van P3D is 64 bits, evenals X-Plane dat dat allang is. X-Plane 11 en P3D v4 vragen een behoorlijk zware pc (denk aan een kostprijs boven € 2000,-) maar dan heb je ook wat.
De mooiste airliners worden gebouwd door PMDG; die zijn er alleen voor FSX en P3D. Ook de vliegtuigen van A2A Simulations zijn er alleen voor FSX en P3D.

Goed dat je eerst leert om een Cessna helemaal onder de knie te krijgen, inclusief het vliegen op bakens! Eerlijk gezegd, maar dat is louter persoonlijk, vind ik er niks aan om in de flight simulator op de automatische piloot te gaan vliegen. Heel soms zet ik een vliegtuig op de Sperry automaat (een voorloper van de AP; ik heb maar twee vliegtuigen met een Sperry automaat); een moderne AP heb ik nog nooit gebruikt. En zo vind ik het ook veel leuker om met ouderwetse vliegtuigen te vliegen die nog niet door tussenkomst van een computer bestuurd worden. Tussenkomst van een computer wordt 'fly-by-wire' genoemd; die wire bestaat dan niet uit staalkabeltjes maar koperdraad. De essentie zit hem natuurlijk niet in die koperdraad maar in de boordcomputers. Ik meen dat de F-16 het eerste vliegtuig was dat 'by-wire' bestuurd werd. Tegenwoordig is het standaard voor alle straaljagers, airliners en zakenvliegtuigen.
In elk geval veel plezier gewenst met je hobby en we zien je vragen graag tegemoet!

Nog even een aanvulling op wat Frank schreef: je hoort soms dat een tv niet geschikt zou zijn voor flight simulation. De reden dat dat wordt gezegd zit hem in de reactiesnelheid van de pixels. Met reactiesnelheid wordt de tijd bedoeld die nodig is om een zwarte pixel wit te laten worden of omgekeerd. Bij tv's gaat dat trager dan bij beeldschermen die speciaal voor gaming ontworpen zijn. Beeldschermen voor gaming hebben een reactietijd van 1 tot 5 milliseconde, tv's 10 tot 20 milliseconde. Nou kan ik me voorstellen dat dat bij gamen een probleem is, maar in de flight simulator zal je van een langere reactietijd geen merkbaar probleem ondervinden. Er zijn vele flight simmers die tv's gebruiken. Nou is een tv niet goedkoper dan een beeldscherm, maar de keuze wordt dan wel ruimer. De modernste tv's zijn 4K; die hebben dus zowel horizontaal als verticaal het dubbele aantal pixels van een HD tv of beeldscherm. Er is ook al een klein aanbod 4K monitoren. Een hoge resolutie kost rekenkracht en dat leidt tot minder fps. Het handigst is dus om eerst te proberen wat je pc kan trekken. Probeer dan als het kan met een gedetailleerd vliegtuig en gedetailleerde scenery.
Tussen HD (1920 x 1080) en 4K (3840 x 2160) zit een tussenvorm: ultra HD (2560 x1440 pixels).
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Plaats reactie