Op zoek naar mijn NDB / VOR / IFR-ILS tutorials

Vragen en opmerkingen over Dutchfs

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
PH_RVE
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2020, 20:21

Op zoek naar mijn NDB / VOR / IFR-ILS tutorials

Bericht door PH_RVE »

Hallo Admins / Moderators van de nieuwe DutchFs website:

Ik heb zojuist een account aangemaakt en de gehele website afgezocht:
- zowel via de interne website / forum zoek functie(s).
- als via externe website-screapers m.b.t. Google.

Tot nu (03-Sept-2020) toe heb ik slechts 1 van de door mij ge-uploade 6 tutorials terug kunnen vinden alhier?
-app.php/downloadsystemcat?id=1&start=8

VRAAG: Waar is de rest van mijn tutorials gebleven?
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Op zoek naar mijn NDB / VOR / IFR-ILS tutorials

Bericht door FlipS »

Ik haal deze vraag maar weer even naar boven. Zoals je gelezen hebt, is de website met forum overgenomen door Cor de Bruin (V-Bird VA). Omdat de website de laatste jaren weinig onderhoud heeft gehad, is Cor daar aan begonnen. Hij heeft ervoor gekozen veel oude onderwerpen en downloads te laten vervallen. Daar heeft hij een onderwerp over geopend: viewtopic.php?f=181&t=21383

Blijkbaar heeft hij je downloads laten vervallen omdat die al vrij oud zijn. Maar ik weet niet beter dan dat NDB, VOR, ILS en aanverwante navigatiesystemen nog steeds verplichte kost zijn voor piloten en in die zin zijn je tutorials nog steeds actueel en zouden dus beschikbaar moeten blijven als download.
Ik had verwacht dat Cor zelf wel zou reageren op je vraag. Wellicht heeft hij daar nog geen gelegenheid voor gehad. Je kunt je vraag nog eens herhalen in het onderwerp waarvan ik hierboven de link gaf, of, beter nog, een PB aan Cor sturen.
:wink:
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Xolon
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:28
Locatie: Dubai

Re: Op zoek naar mijn NDB / VOR / IFR-ILS tutorials

Bericht door Xolon »

Jaren terug had ik een uitleg geschreven over de ILS, maar ik denk dat deze in der tand des tijds is verdwenen :(
Senior First Officer B777, voormalig B737 vlieger
Gebruikersavatar
CordeBruin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 791
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:37
Locatie: Brasschaat, Belgium
Contacteer:

Re: Op zoek naar mijn NDB / VOR / IFR-ILS tutorials

Bericht door CordeBruin »

Goedemorgen,

Ik heb inderdaad een aantal weken even wat minder tijd gehad.

Er is inderdaad gesneden in de downloads en er is voor het moment van overgaan gevraagd of
mensen iets miste bij de downloads en daar is toen 1 reactie binnen gekomen en die zijn er nog bijgezet.

Ik heb die beslissing genomen omdat de boel zo raar in elkaar zat en er anders nog meer uren werk in zouden gaan zitten.
Ik denk dat ik al meer dan een volledige werkweek bezig ben geweest met uitzoeken en overzetten. Alles is duidelijk gecommuniceerd
op het forum zelf.

Laat weten wat je mist en ik zal aan onze IT man vragen of de files ergens zijn weggezet.

Groeten,

Cor
Join V-Bird VA. Look at vbirdva.com
Xolon
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1402
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:28
Locatie: Dubai

Re: Op zoek naar mijn NDB / VOR / IFR-ILS tutorials

Bericht door Xolon »

Hey Cor,

Ik kom niet heel veel meer hier op het forum, maar even ter verduidelijking:
Het was geen download. Jeremy en ik hadden een paar jaar terug een paar threads geschreven met daarin uitleg verschillende onderwerpen voor de sim vliegers. Het was ooit eens een apart onderdeel op het forum.

Wel heb ik onderstaande uitleg kunnen vinden die ik ooit als reactie jaren terug had gepost. Hier voor PH_RVE een kopie :) :



Ok, hier wat uitleg over de VOR en hoe je je ermee om moet gaan. Ik begin eerst met een kleine uitleg. Daarna komt het begrijpelijk uitlezen van de instrumenten met een stukje enroute-navigatie als afsluiter. Mochten er hierna nog onduidelijkheden zijn, dan hoor ik het graag.

De VOR
VOR staat voor VHF Omnidirectional Range. De VOR is zeg maar een voortborduursel op de NDB en helpt de piloot met het navigeren. Een VOR zend 2 signalen uit; een identificatie- (morse) en een navigatie-signaal. Tegenwoordig zie je ook vaak dat er een DME aan de VOR is gekoppeld zodat de piloot ook de afstand tot het baken kan uitlezen.

Radialen

In tegenstelling tot de NDB, waarmee je op ´bearing´ navigeert, navigeer je met de VOR op radialen. Een VOR heeft 360 radialen die rondom alle kanten opwijzen. Per radiaal heb je 2 mogelijkheden: ´inbound´ of ´outbound´, oftewel van of naar het baken toe. Op je vlieginstrumenten word dit ook wel aangegeven met ´TO´ en ´FROM´.
Afbeelding
Afb.1) VOR met de radialen. Hier zie je een vliegtuig op radiaal 315 outbound vliegen.

Stel we nemen een VOR en we moeten radiaal 090 outbound vliegen. Op het bovenstaande plaatje zie we dat radiaal 090 op 90* rechts van het baken ligt. We moesten 090 outbound vliegen, wat dus inhoud het ´090-lijntje´ van de VOR af te volgen.

Laten we nu nog eens naar afb. 1 kijken. Stel je zit op radiaal 135 inbound (dus je vliegt richting de VOR). Wat gebeurd er als je rechtdoor blijft vliegen? Nadat je eenmaal over de VOR bent gevlogen, zul je wel begrijpen dat de VOR achter ons bevindt en we steeds verder van de VOR vandaan vliegen. Onze situatie van ´135 inbound´, is dus ineens veranderd in een ´outbound´ koers. Welke koers dat is kan je zie op afb.1: radiaal 315 outbound. Oftewel: Nadat je over het baken heen bent gevlogen veranderd je inbound (TO) naar outbound (FROM) en de radiaal met 180*.

Radiaal weergave op je CDI

Ik hoop dat mijn bovenstaande uitleg te volgen is en dat je nu een beter beeld hebt, van hoe zon VOR met zijn radialen in elkaar zit. Ik dit ´hoofdstukje´ zal ik je uitleggen hoe je het bovenstaande nu terug kan zien op je instrumenten. De Course Deviation Indicator (CDI) toont de relatieve positieve van het vliegtuig ten opzichte van de geselecteerde track. De naald geeft hierbij de track aan. Mocht je dus links van de geselecteerd track zitten, dan zal de naald naar rechts uitwijken. Een bekende zin die veel in de luchtvaart word gebruikt is dan ook; "Follow the needle", oftewel: "Volg de naald".

Afbeelding
Afb.2) Een CDI met de mogelijkheid tot glijpad indicatie (witte horizontale lijn)

Als we naar de bovenstaande CDI kijken zien we een paar belangrijke onderdelen:
1) 2 Witte lijnen; horizontaal voor de glijpad en verticaal voor de laterale koers.
2) OBS knop; met de Omnidirectional Bearing Selector (OBS) kan je de gewilde koers selecteren op de CDI.
3) Course indicator; de gele driehoekjes boven en/of onder geven de geselecteerde koers aan. de geselecteerd koers staat altijd aan de platte kant van het TO/FROM driehoekje.
4) ´Red flags´; de rode vlaggen worden getoond indien er geen signaal word ontvangen.
5) FROM/TO indicator; gele driehoek rechts geeft aan of je een inbound of outbound koers hebt geselecteerd.
6) ´5 dots´; hier niet zichtbaar, maar onder de 2 witte lijnen bevinden zich witte stippen, 5 aan elke kant. Elke ´dot´ betekend 2* afwijking. ´Full deflection´ oftewel de naald helemaal opzij betekend dus 10 of meer graden afwijking met de geselecteerde koers.

Hieronder een paar situaties die je tijdens je vlucht kan tegenkomen:

AfbeeldingAfbeelding
Afb.3) Naald in het midden, driehoekje wijst naar TO. Vliegtuig zit dus op radiaal 165 en vliegt keurig richting de VOR.

AfbeeldingAfbeelding
Afb.4) Naald in het midden, driehoekje wijst naar FROM. Vliegtuig zit dus op radiaal 345 en vliegt van de VOR af.

AfbeeldingAfbeelding
Afb.5) Naald links en driekhoekje naar TO. Radiaal 165 naar de VOR is geselecteerd, maar het vliegtuig zit rechts van zijn koers. "Volg de naald", dus stuur naar links om de radiaal te onderscheppen.

Afbeelding
Afb. 6) Rode vlag: geen ontvangst! Controleer de ingestelde frequentie en luister de morse-code uit (kan je die al wel ontvangen?).

Enroute navigatie:

Nu je hopelijk begrijpt hoe je de CDI moet uitlezen, zal ik laten zien hoe je hem gebruikt bij een simpel stukje ´enroute navigatie´. Hierbij vliegen we van VOR 1 naar VOR 2 via een airway die tussen beide VOR´s ligt. Het volgen van SID´s, STAR´s en ILS-en komt op hetzelfde neer, maar vergt iets meer aandacht en voorbereiding (lees: aandachtig de kaartjes lezen en vooruit plannen van wat je straks moet doen).

De route:
kaart: link
Hier een mooie airway; de G452E. We vliegen momenteel boven punt TIGER en gaan via de G452E naar de DELHI (VOR). Het is een mooi voorbeeld, aangezien het een TO -> FROM én een VOR wijziging bevat :)

Het begin
We hebben in NAV1 de frequentie van MABOR(117.6 LUN) gezet en de morse die we horen gecontroleerd met wat er op de kaart staat. Onze koers is 086*, inbound radiaal 266. Het driehoekje wijst dus naar ´TO´, zodat we onderin de CDI de radiaal 266 selecteren. Nu is het dus van belang om niet meer aan de OBS te zitten en al vliegend de naald in het midden te houden.

Mocht er een wind van rechts (dus vanuit het zuiden) komen, dan zullen we hiervoor moeten corrigeren door iets tegen de wind op te sturen. Onze heading kan hierdoor 096* worden, terwijl onze track en koers 086* is (we hebben dan dus 10* opgestuurd als zijnde windcorrectie). Zouden we dit niet doen, dan zul je zien dat we langzaam naar links worden geblazen en dus van onze koers afwijken (koers & track zijn niet meer hetzelfde). De naald zal langzaam naar rechts gaan.

Overhead de VOR
Vanaf TIGER naar MABOR is 81nm, maar op den duur vliegen we toch over de VOR heen. Als je goed had gekeken, zag had je al gezien dat er ten hoogte van MABOR een kleine knik in de airway zit. We zullen hierop dus moeten anticiperen.

Zodra we vlakbij de VOR komen, kunnen we beginnen met de voorbereiding van het volgende stukje van de route: MABOR -> PEKIX. Op de kaart zien we dat we hiervoor de radiaal 083 outbound moeten volgen voor de komende 114nm. Zodra we over de VOR vliegen zal het driehoekje wisselen van ´TO´ naar ´FROM´. Op dit moment selecteren we radiaal 083 bovenin de CDI (aan de platte kant van het driekhoekje) door aan de OBS te draaien. Hierna sturen we ook het vliegtuig richting 083* en zorgen we ervoor dat we de naald weer netjes in het midden hebben staan (corrigeren door naar links/rechts te vliegen, niet door de OBS te draaien!!!). Met de naald eenmaal in het midden is het vasthoudne, evt. corrigeren voor de wind en rustig naar punt PEKIX vliegen.

Punt PEKIX
Bij de nadering van punt PEKIX is het tijd om onszelf weer voor te bereiden op de stappen die komen. Punt PEKIX is gedefinieerd door MABOR en DELHI, daar waar hun radialen (083 LUN en 280 DPN) elkaar kruisen. We zullen dus na dit punt moeten overschakelen naar de VOR DELHI (116.1 DPN) om onze weg te kunnen vervolgen.

Bij het naderen van 114 DME (en dus punt PEKIX), zullen we een rechterbocht inbound de DELHI VOR moeten maken. Zet de frequentie van DELHI (116.1) alvast in NAV1 onder standby en wacht met overschakelen totdat we bijna punt PEKIX hebben bereikt. Stuur bij 112-113 DME in naar rechts heading 280* schakel de frequentie van NAV1 over zodat 116.1 de actieve frequente wordt. Luister de morse uit ter identificatie (altijd controleren of we ook echt DPN ontvangen) en draai ondertussen radiaal 280 in de CDI met de OBS. Zodra alles weer is ingesteld en we de ontvangst van DELHI hebben geverifieerd, is het weer de kunst om de naald in het midden te houden voor de laatste 62nm richting DELHI.

´mooier´ navigeren
Het mooist is om bij zo´n overgang gebruik te maken van 2 CDI´s (NAV1 en NAV2). Je kan dan namelijk in NAV2 alvast radiaal 280 van DELHI zetten, zodat je bij het kruisen van PEKIX direct door kan navigeren a.d.h.v. NAV2. Zodra je dan dichter bij PEKIX komt, zal de naald van NAV2 (DELHI) meer en meer naar het midden komen. Zodra deze nog 1 ´dot´ heeft te gaan, kan je beginnen met het insturen naar rechts door zo de radiaal 280 van DELHI te onderscheppen. Eenmaal gestabiliseerd op radiaal 280 inbound DELHI kan je dan rustig ook je NAV1 overzetten, zonder tijdelijk zonder navigatie te zitten. Dit geld trouwens ook bij het overgaan van een inbound koers naar een outbound koers zoals we bij MABOR hebben gezien.

Nog een paar puntjes
- Recht boven een VOR zit de zogenaamde ´Cone of Silence´. Dit is een gebied waar je de VOR (of NDB) niet kan ontvangen. Zodra je over een baken heen vliegt zal je dus zien dat je tijdelijk geen bereik hebt.
- Hoe dichter je bij de VOR komt, hoe gevoeliger de naald zal reageren. Het verschil tussen radiaal 280 en 290 word immers steeds kleiner.
- De afstand die gemeten wordt met de DME is de zogeheten ´Slant-range´ (zie afb.7). Dit is de afstand hemelsbreed tussen het vliegtuig en het baken. Op grote afstanden is de foutmarge klein, maar hoe dichterbij je bij het baken komt, hoe groter de foutmarge wordt. Zodra je recht boven het baken vliegt is de afstand die de DME aangeeft gelijk aan je hoogte boven het baken.

Afbeelding
Afb. 7) Slant-range[1] vs ´echte´ afstand[3]


Ik hoop dat mijn verhaal je een beter beeld geeft over de VOR, radialen en het gebruik van de CDI. Mochten er nog onduidelijkheden zijn, dan hoor ik het wel. succes! :dup:
Senior First Officer B777, voormalig B737 vlieger
Gebruikersavatar
CordeBruin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 791
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:37
Locatie: Brasschaat, Belgium
Contacteer:

Re: Op zoek naar mijn NDB / VOR / IFR-ILS tutorials

Bericht door CordeBruin »

Ok,

Dan snap ik het. Als het niets als een sticky was vastgezet is het zeker verdwenen. Topics zullen voortaan 5 jaar bewaard blijven tenzij ze als zodanig belangrijk worden gezien dat ze als sticky vast worden gezet.

Dan hoef ik ook niet verder te zoeken.

groeten,

Cor
Join V-Bird VA. Look at vbirdva.com
PH_RVE
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2020, 20:21

Re: Op zoek naar mijn NDB / VOR / IFR-ILS tutorials

Bericht door PH_RVE »

FlipS schreef: 11 sep 2020, 11:30 Zoals je gelezen hebt, is de website met forum overgenomen door Cor de Bruin (V-Bird VA).
Bedankt voor je reactie Flip5
FlipS schreef: 11 sep 2020, 11:30 Omdat de website de laatste jaren weinig onderhoud heeft gehad, is Cor daar aan begonnen. Hij heeft ervoor gekozen veel oude onderwerpen en downloads te laten vervallen. Daar heeft hij een onderwerp over geopend: viewtopic.php?f=181&t=21383
Blijkbaar heeft hij je downloads laten vervallen omdat die al vrij oud zijn.
Vreemde gang van zaken, zeker daar mijn NDB, VOR, ILS tutorials "tijdloos"geschreven waren en op zo'n manier dat ze ook nog in andere soorten flights te gebruiken waren.
FlipS schreef: 11 sep 2020, 11:30 Maar ik weet niet beter dan dat NDB, VOR, ILS en aanverwante navigatiesystemen nog steeds verplichte kost zijn voor piloten en in die zin zijn je tutorials nog steeds actueel en zouden dus beschikbaar moeten blijven als download.
Precies. Zeker omdat ze ook - doelbewust in de Nederlandse taal - waren geschreven voor bezoekers hier die de Engelse taal niet machtig zijn.
FlipS schreef: 11 sep 2020, 11:30 Ik had verwacht dat Cor zelf wel zou reageren op je vraag. Wellicht heeft hij daar nog geen gelegenheid voor gehad.
- Mijn vraag is gepost hier op 03 sep 2020, 09:01
- Vandaag is de datum 10 mei 2021
Verstreken tijd: 249 dagen of te wel 8 maanden en 7 dagen. Het argument "geen tijd" lijkt me niet van toepassing.
FlipS schreef: 11 sep 2020, 11:30 Je kunt je vraag nog eens herhalen in het onderwerp waarvan ik hierboven de link gaf, of, beter nog, een PB aan Cor sturen.
Ik kies ervoor om het binnen deze draad te houden, zodat alles overzichtelijk bijeen blijft, en makkelijk volgbaar voor alle forum-bezoekers.
Want als ik zo op de rest van dit forum rond lees ben ik niet de enige die merkt dat er bepaalde zaken/documenten / tutorials
zomaar verdwenen zijn, zonder enige vorm van overleg met de originele auteurs van deze bijdrages aan Nederlands grootste flightsim community.


TOT SLOT:
Op het oude Dutchfs forum - gerund door Theo - was de download sectie
- onbeperkt zichtbaar over het gehele Internet
- toegankelijk voor iedereen zonder "verplicht" account aanmaken en te moeten inloggen.

TIP: Kijk eens naar de international leading flightsim-forums op
- https://www.avsim.com/forums/
- https://www.flightsim.com/vbfs/forum.php
Open, duidelijk en transparant

- Hadden iedereen haar/zijn geuploade / geplaatste documenten ook download-counters
Hierdoor kon ik mooi bijhouden hoeveel mensen er nog behoefte hadden / plezier beleefden aan mijn tutorials.

Nu is - sinds de "overname"/ "verbouwing" en daarop volgende "opschoning" zijn er:
- Best waardevolle bijdrages verdwenen / vernietigd voor de gehele Nederlandstalige flightsim community.
- Ook geen download counters meer..

Dit soort (onbewust/bewust gekozen) gedrag - waarbij een paar mensen gaan lopen bepalen wat nog wel/niet waardevol is - voor de gehele Nederlandstalige flightsim community, (om wat voor duistere, ondoorgrondelijke redenen dan ook), werkt ook niet echt uitnodigend / stimulerend om nog een positieve bijdrage (hier) te gaan leveren... immers omdat je als tutorial auteur(s) nooit weet wat er nog overblijft na de volgende "opruiming".

Wie weet is dit "schoonmaak" onderwerp iets voor een aparte discussie in een andere forumdraad?
PH_RVE
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2020, 20:21

Re: Op zoek naar mijn NDB / VOR / IFR-ILS tutorials

Bericht door PH_RVE »

Xolon schreef: 22 sep 2020, 06:34 Ik kom niet heel veel meer hier op het forum, maar even ter verduidelijking - Het was geen download.
Jeremy en ik hadden een paar jaar terug een paar threads geschreven met daarin uitleg verschillende onderwerpen voor de sim vliegers.
is er nog een andere locatie waar dit te lezen is?

Xolon schreef: 22 sep 2020, 06:34 Het was ooit eens een apart onderdeel op het forum.
Jammer dat dit soort tijdloze en waardevolle inhoud gewoon "opgeruimd " is.

TIP: Wie weet is handig om - als je dit wilt - dit soort mooie en leerzame content (waar jij zo te zien, best veel tijd en werk in hebt gestoken) - te plaatsen op je eigen website / blog, waar jij ter-aller-tijde alleen en volledig de controle blijft houden over je ge-uploade content.

Xolon schreef: 22 sep 2020, 06:34 Wel heb ik onderstaande uitleg kunnen vinden die ik ooit als reactie jaren terug had gepost. Hier voor PH_RVE een kopie :)
Dank u.
PH_RVE
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2020, 20:21

Re: Op zoek naar mijn NDB / VOR / IFR-ILS tutorials

Bericht door PH_RVE »

Dit is het vervolg van deze draad.
-viewtopic.php?p=272731#p272731

Ik heb dit bewust gedaan
- om alles m.b.t. mijn vermiste tutorials in een en dezelfde draad te houden en
- de F16 cockpit draad van greencan schoon te houden van niet inhoudelijk F16 cockpit relevante zaken.
greencan schreef: 15 mei 2021, 00:21 Ik zou het op prijs stellen als je je arrogantie - 13 berichten gepost tot dusver - zou reserveren voor andere fora.
1. Welke "andere fora" bedoel je precies? Heb je hier voorbeelden van?

2. Wat heeft het aantal postings te maken heeft met mijn inhoudelijke vraagstelling over en waar mijn (en andermans) tutorials zijn gebleven?
Ik zie het verband niet tussen deze twee zaken. Dit komt een beetje over als appels met peren vergelijken.
Kun/wil me hierbij helpen om beter te leren begrijpen?

3. Kun jij me uitleggen wat en hoe jij precies als "arrogant" ervaart / interpreteert en waarom?
Wie weet is jouw persoonlijke feedback wel heel bruikbaar voor mijn volgende postings hier.

4. Mijn tips: "Lead-by-Good-Example" en "Be the change you want to see in this world" want met:
- Mij hier wegsturen naar andere fora om daar iets ongedefinieerds te gaan doen
- het zelf geven van (allen maar) negatieve kritiek
help jij de andere mensen om je heen niet om hier verder te kunnen groeien.
PH_RVE
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2020, 20:21

Re: Op zoek naar mijn NDB / VOR / IFR-ILS tutorials

Bericht door PH_RVE »

greencan schreef: 15 mei 2021, 00:21 Er zijn inderdaad zaken verdwenen, maar dat is onvermijdelijk bij een opschoning.
.
- Aan de ene kant:
Dit lijkt ook mij heel logisch m.b.t. bepaalde producten/zaken die echt versie gebonden zijn zoals
Bijv Handleidingen / Repaints / Toestelen van oude FS95 of FS98 lijkt me niet echt veel vraag te zijn.
Echter... Kom je daar alleen met 100% zekerheid achter als de Apache webserver log-files gaat analyseren.

- Aan de andere kant:
De DutchFs-staf er ook voor kiezen om zoiets in bijv. een "DutchFS Archief sectie" toch nog het oudere materiaal
ter beschikking te blijven stellen aan de rest van de Nederlandse flightsim community.

- Aan de derde kant:
"Beauty is in the eye of the beholder", waarmee ik wil zeggen: "Alles is subjectief en relatief"
Tutorials die voor ervaren flightsimmers bekende koek zijn zullen voor henzelf dus geen (toegevoegde) waarde mee hebben.
Echter voor een beginnend flightsimmer kan dit materiaal nieuw en heel relevant les materiaal zijn.
Bedenk dan ook dat we allemaal (hier en elders) ooit een keer als "noob" zijn begonnen.

greencan schreef: 15 mei 2021, 00:21 In plaats van te refereren aan 'bepaalde mensen' lijkt het me beter om die mensen dan persoonlijk te benaderen.
Daar heb je 1 punt - puur gezien vanuit je eigen rol / gezichtspunt als moderator op het DutchFs forum.
Echter... Aan ieder verhaal of situatie zitten 2 of meerdere andere kanten.

Laat me daarom hierbij mijn kant (als nieuwe forumbezoeker) uitleggen, zodat jij die kant ook kunt snappen als je wilt:
Dus niet alleen mijn postings be/veroordelen vanaf een admin/moderator stoel, maar leer ook eens de ander kant(en)
van iets of iemand te bekijken en doorgronden, voordat je reageert alleen vanuit je eigen gezichtspunt.
PH_RVE
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2020, 20:21

Re: Op zoek naar mijn NDB / VOR / IFR-ILS tutorials

Bericht door PH_RVE »

DIT IS EEN BEKNOPT OVERZICHT VAN MIJN PERSOONLIJKE HISTORY MET DE MOOIE DUTCH-FS COMMUNITY:
1. In verleden heb ik heel doelbewust Nederlandse tutorials gemaakt voor Hollands publiek (voor FsMagazine.nl rond 2003)
2. Later (rond 2008) bedacht ik dat iedere Hollandse flightsimmer hier baat bij kon hebben dus:
3. Via de email heb ik contact gezocht met FsTheo en aan hem mijn tutorials gedoneerd.
Theo heeft mijn tutorials toen op DutchFs gezet en iedereen was er heel happy mee.
Dit was heel duidelijk meetbaar via de download-counters van mijn tutorials.


4. Daarna heb ik regelmatig de Dutchfs website bezocht om:
- Het laatste Hollandse flightsim-community nieuws te lezen.
- Kijken of er nog leerzame tutorials van anderen bij gekomen waren.
- De stand van mijn eigen tutorials download counters te noteren.
Puur voor mezelf om te zien hoeveel mensen ik er blij mee gemaakt had. En guess what: Mijn download tellers bleven maar stijgen.
Als bewijs: Link naar het Internet Archief van de DutchFs handleidingen pagina uit 22 Aug 2019:
- https://web.archive.org/web/20190822002 ... leidingen/

Aantal downloads: NDB(7476), VOR(8227),IFR-ILS(10547), PERFECT LANDEN(13022),FSX_CFG_NL(3748), FSX_CFG_UK (1765)
Totaal: Ruim 44.000 downloads sinds Dec. 2008.


5. Dit proces ging jaren goed (sinds Dec 2008) en iedereen happy totdat ik op een zekere dag hetzelfde wilde doen:
- Huh ?! DutchFs download sectie stuk / weg ?!
- De rest van de website barstend van de gebroken (interne / externe) links ?!
Opmerking: Ik ben - tot aan dat moment - nooit lid geweest van het forum, anders had ik wel geweten dat dit eraan zat te komen.
PH_RVE
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2020, 20:21

Re: Op zoek naar mijn NDB / VOR / IFR-ILS tutorials

Bericht door PH_RVE »

6. Vervolgens heb ik het nog wel werkende publiekelijke forum doorgelezen om achter de oorzaak te komen van wie, wat, waarom hoe en wat.
Helaas kwam ik er deze manier kon ik er niet precies achter komen wie of wat hiervoor verantwoordelijk was.

7. Daarna een account aangemaakt om toch wel het hele forum door te kunnen lezen:
- Eerst gezocht naar een aanwezige FAQ / Read This First / Noobs / Sticky informatie draden voor nieuwkomers.
- De geldende huisregels doorgelezen
Helaas kwam ik daarbij nog steeds niet te weten waar ik naar op zoek was.

8. Toen pas besloten om mijn vraag duidelijk te formuleren in de meest logische plek - "Het Algemene gedeelte" van het forum.
Mede ook omdat ik niet precies wist waar ik mijn vraag anders zou moeten zetten:
Mijn ervaring heeft me geleerd dat "algemene gedeelte" (op menig ander forum waar ik lid van ben geweest) het vaakst gelezen wordt door andere website bezoekers / forum-staf-leden. Dus dit leek mij de beste plek om antwoord te kunnen krijgen op mijn vragen.

9. En kijk nu eens opnieuw - inhoudelijk - naar mijn vragen-stel draad:
- viewtopic.php?f=181&t=21407

Daarin schrijft Flip5 het volgende:
Blijkbaar heeft hij je downloads laten vervallen omdat die al vrij oud zijn.
Oud qua upload datum (dec 2008) en FSX versie - Ja, zo kun je het oud noemen.
Vaktechnisch inhoudelijk oud - Nee. Deze kennis is idd nog steeds - in real life - verplicht voor ral-life ppl's
Maar ik weet niet beter dan dat NDB, VOR, ILS en aanverwante navigatiesystemen nog steeds verplichte kost zijn voor piloten en in die zin zijn je tutorials nog steeds actueel en zouden dus beschikbaar moeten blijven als download.
Precies - en dit geld ook voor o.a. een hele serie (in mijn ogen tijd/flightsim-versie loze) navigatie tutorials van FsTheo. Waarom is dit materiaal verwijderd?

Daarin schrijft Cor het volgende:
"Laat weten wat je mist en ik zal aan onze IT man vragen of de files ergens zijn weggezet."
Hierdoor is het voor mij onduidelijk wie nu precies wat doet binnen het huidige DutchFs team?
- Welke mensen hebben precies wat gedaan?
- Wie hebben er besloten wat er wel/niet behouden blijft?
- Is Cor alleen de (organisatie) CEO en doet iemand anders (bijv een beroeps ICT-er) de PHP verbouwing van het forum? of
- Is Cor zelf ook bezig met het aanpassen en verbouwen van de website / het forum?
- Wie kan bepaalde - toch nog waardevolle tutorials - weer terugzetten ?
PH_RVE
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2020, 20:21

Re: Op zoek naar mijn NDB / VOR / IFR-ILS tutorials

Bericht door PH_RVE »

10. Kort samengevat - een constructieve "suggestie ter verbetering":
Ik zie nu op de portaal:
- 5 "Beheerders" (Cor, deltavsquad, DutchFs, FsTheo, greencan)
- 2 "Algemene moderators" (Flip5, Foofighters)
Maar... wat zijn nu precies de overeenkomsten / de verschil van een Beheerder vrs Moderator?

Ik mis een exact "Who is Who lijstje" / Sticky draad op het forum m.b.t.
- Wie is Wie binnen het DutchFs-team?
- Wie doet wat binnen het DutchFs-team?
- Wie is er nu precies verantwoordelijk voor wat binnen het DutchFs team?
- Wie is De! expert! op welk gebied? The GoTo person in geval van vraag x, onderwerp y

11. Daarnaast nog een paar algemene vragen:
11a - Word er nu nog (en door wie) aan actief aan dit DutchFs forum gewerkt?
- Zo ja: Wie werkt er nu aan het forum?

11b - Als ik ergens op DutchFs broken-links of kapotte functionaliteit ontdekt:
- Willen jullie dat ik dat meld? of niet?
- Zo ja: Bij wie en hoe kan ik dit het beste doen?

WAAROM VRAAG IK DIT? OM TE VOORKOMEN DAT:
- Ik mijn tutorial gerelateerde vragen richt aan de verkeerde personen en zo dus onnodig hun tijd verspil.
- voor bepaalde zaken van het kastje naar de muur en weer terug gestuurd blijf worden.
Als deze informatie al duidelijk vindbaar / bekend was geweest, dan had ik meteen een PM naar de juiste persoon gestuurd en was deze hele draad overbodig geweest.


TOT SLOT:
Ik hoop dat deze uitleg - gezien en ervaren van mijn kant - voor jou bijdraagt om te kunnen begrijpen hoe ook andere forum-gebruikers bepaalde zaken kunnen ervaren.
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Op zoek naar mijn NDB / VOR / IFR-ILS tutorials

Bericht door greencan »

Je kritiek is terecht natuurlijk, er zijn veel zaken onduidelijk.
1) De admins kunnen op plaatsen komen waar de mods niet kunnen komen en daar zo nodig knopjes omzetten voor van alles en nog wat. In de praktijk blijven wij daar meestal van af.
2) Duidelijke taken zijn er niet echt, behalve het toelaten van nieuwe leden. Op dit moment mijn taak.
3) Als er een bericht op een verkeerde plaats is gepost, verplaatsen we dat naar het juiste onderdeel.
4) Verder geven we antwoord op vragen als we ter zake deskundig zijn en corrigeren eventueel uit de hand lopende discussies.
Het moge duidelijk zijn dat een ieder van ons zijn eigen deskundigheid bezit. Zo kan ik geen zinnig woord zeggen over MSFS2020, maar met FSX en oudere versies ben ik beter op de hoogte.
5) De opschoning. Een heikel punt natuurlijk, maar het was duidelijk dat er iets moest gebeuren. Tal van onderwerpen werden niet meer bekeken, links werkten niet meer, enzovoort. Dan krijg je de situatie dat iedereen zich overal mee kan gaan bemoeien -wat niet, wat wel- maar dat was niet werkbaar.
Uiteindelijk heeft Cor -met onze toestemming- de opschoontaak op zich genomen. Bij twijfel is ons gevraagd of we het er mee eens waren.
Een lastige vraag is of dode links gemeld zouden moeten worden. Wat mij betreft hangt het van het onderwerp af en is het aan de poster om daar correcties aan te brengen indien mogelijk. Soms kan dat niet. Ik heb destijds artikelen geplaatst over Tacpack, FSX@War en aanverwante zaken. Verwijzingen naar hun sites werkten niet meer want ze hadden zich opgeheven. Dat soort zaken dus. Uiteindelijk is het hele 'Military' onderdeel verdwenen.
Ik hoop dat je wat kunt met dit antwoord.
Afbeelding
PH_RVE
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2020, 20:21

Re: Op zoek naar mijn NDB / VOR / IFR-ILS tutorials

Bericht door PH_RVE »

greencan schreef: 15 mei 2021, 10:10 1) De admins kunnen op plaatsen komen waar de mods niet kunnen komen en daar zo nodig knopjes omzetten voor van alles en nog wat. In de praktijk blijven wij daar meestal van af.
2) Duidelijke taken zijn er niet echt, behalve het toelaten van nieuwe leden. Op dit moment mijn taak.
3) Als er een bericht op een verkeerde plaats is gepost, verplaatsen we dat naar het juiste onderdeel.
4) Verder geven we antwoord op vragen als we ter zake deskundig zijn en corrigeren eventueel uit de hand lopende discussies.
Het moge duidelijk zijn dat een ieder van ons zijn eigen deskundigheid bezit. Zo kan ik geen zinnig woord zeggen over MSFS2020, maar met FSX en oudere versies ben ik beter op de hoogte.
Dank je wel voor de toelichting.
greencan schreef: 15 mei 2021, 10:10 5) De opschoning. Een heikel punt natuurlijk, maar het was duidelijk dat er iets moest gebeuren. Tal van onderwerpen werden niet meer bekeken, links werkten niet meer, enzovoort.
Dan krijg je de situatie dat iedereen zich overal mee kan gaan bemoeien -wat niet, wat wel- maar dat was niet werkbaar.
Uiteindelijk heeft Cor -met onze toestemming- de opschoontaak op zich genomen. Bij twijfel is ons gevraagd of we het er mee eens waren.[/quote]
Vanuit mijn eigen (FsMagazine.nl) forum ervaringen kan ik me hier heel goed iets bij voorstellen.
Dank je wel voor de heldere achtergrond-uitleg m.b.t het DutchFs forum.
greencan schreef: 15 mei 2021, 10:10 Een lastige vraag is of dode links gemeld zouden moeten worden. Wat mij betreft hangt het van het onderwerp af en is het aan de poster om daar correcties aan te brengen indien mogelijk.
# Hier kom ik op terug in een volgende posting, want ik ben hier zelf al mee bezig geweest om hiervoor (structurele) oplossingen voor te vinden.
greencan schreef: 15 mei 2021, 10:10 Soms kan dat niet. Ik heb destijds artikelen geplaatst over Tacpack, FSX@War en aanverwante zaken. Verwijzingen naar hun sites werkten niet meer want ze hadden zich opgeheven. Dat soort zaken dus.
Helaas hoort dit verschijnsel bij de natuur van Internet. Zie # hierboven.
greencan schreef: 15 mei 2021, 10:10 TacPack/ FSX@WAR - Uiteindelijk is het hele 'Military' onderdeel verdwenen.
Das zonde! Zeker omdat ik ook een fan ben van het military flightsimmen.
greencan schreef: 15 mei 2021, 10:10 Ik hoop dat je wat kunt met dit antwoord.
Jazekers, nogmaals dank je wel voor je reactie en uitleg van de zaken die hier hebben gespeeld.
Ik ben al even bezig om wat relevante dingen uit te zoeken (o.a. de opbouw van Apache Webservers / gebruikte PHPBB Bulletin board software)
Ik wil dat eerst even goed afronden, om voor mezelf een compleet beeld te hebben van "hoe-het-allemaal-werkt-onder-de-DutchFS-motorkap".
Plaats reactie