Wat ga ik aanschaffen? FS2020 of P3D?

Algemene discussieplek voor alles betreffende Lockheed Martin Prepar3d

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
ster100
Controller
Controller
Berichten: 89
Lid geworden op: 26 dec 2012, 02:46
Locatie: den haag

Wat ga ik aanschaffen? FS2020 of P3D?

Bericht door ster100 »

Ben benieuwd naar jullie mening/ervaring.
Ik denk aan:
-stabiliteit
-wat kunnen we verwachten in de toekomst
-gebruiksgemak
-verschil in aankleding (kosten bij uitbreiding, vliegtuigen, scenery, luchthavens etc.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Wat ga ik aanschaffen? FS2020 of P3D?

Bericht door FlipS »

Niet alleen dat ik MSFS2020 nog niet heb aangeschaft, maar als voorspeller van de toekomst heb ik weinig gaven.
Ik verwacht dat MSFS2020 en P3D in stabiliteit en gebruiksgemak vrijwel niets zullen verschillen. FS2020 heeft nog wat aanloopproblemen, maar die zullen ongetwijfeld opgelost worden.

P3D en FS2020 zijn allebei voortgekomen uit FSX. Daardoor zitten er veel overeenkomsten in. Ik verwacht dat ze in de toekomst in sommige opzichten uit elkaar gaan lopen.

FS2020 biedt een rekenprogramma dat van luchtfoto's 3D-objecten maakt. Daardoor ziet het er realistischer uit dan welke andere flight simulator dan ook, maar helemaal realistisch is het niet (blijkens ervaringen van anderen).
De default scenery van P3D lijkt nergens op. Voor P3D zou je de nieuwe sceneries van ORBX moeten aanschaffen. Dat kost een hoop geld en is nog niet zo mooi als de scenery van FS2020. Ik heb in de Screenshots en Movies wat plaatjes uit P3D v4.5 gezet. De door mij gebruikte scenery is grotendeels niet photoreal maar wel zowat het mooiste dat met P3D mogelijk is. (Ik had Netherlands True Earth van ORBX aangeschaft, maar dat was zo onrealistisch dat ik het direct weer van de plaat heb gepoetst en vervangen door NL2000).
P3D is intussen aan versie 5. Wat het verschil is met versie 4.5 weet ik niet; 4.5 heeft al Physics Based Rendering (wat ook in FS2020 zit). Niet alleen de weerschijn van de oppervlakken van vliegtuigen is nu afhankelijk van de omgeving (groenig boven bos, blauwig boven zee, helder boven sneeuw) maar ik heb nu voor het eerst een warbird met werkende achteruitkijkspiegel.

Microsoft heeft het rekenmodel voor de flight dynamics uitgebreid. Het oude rekenmodel stamde nog uit de tijd dat pc's bijna geen rekenkracht hadden. Maar dankzij onder andere X-Plane is er steeds meer kritiek gekomen op de flight dynamics van FSX. P3D heeft bij mijn weten nog dezelfde flight dynamics als FSX. Nou zijn er wel weer softwarebouwers die met het rekenmodel van FSX toch vrij goede flight dynamics wisten te realiseren (RealAir; vroeger werden de FD gebouwd door Rob Young maar nadat RealAir was opgeheven is Sean Moloney weer voor zichzelf begonnen en bracht een Diamond DA62 uit voor P3D v4 en v5 met zeer goede FD); er zijn ook softwarebouwers die een toepassingsuitbreiding schrijven (A2A Simulations met AccuSim). De FD van FS2020 zijn minstens zo realistisch als die van AccuSim en bovendien hoef je daar niets extra's voor te betalen. Maar: hoe nauwkeurig de simulatie in werkelijkheid is, hangt ook af van de nauwkeurigheid van de data die het vliegtuig meekrijgt. Onrealistische FD zijn dus in FS2020 nog steeds mogelijk. (Ik ben trouwens benieuwd wie de bouwer is van de DA62 van FS2020).

Ik verwacht op korte termijn geen grote wijzigingen van FS2020; wel zullen aanloopproblemen worden opgelost. Op lange termijn (meerdere jaren) verwacht ik dat de scenery nog realistischer wordt: echte 3D in plaats van uit 2D gegenereerde quasi 3D.
Lockheed-Martin zal er waarschijnlijk hard aan gaan werken om de eigenschappen op gelijk niveau te brengen met FS2020. Ik betwijfel of dat met de scenery lukt. Maar misschien gaat L-M zich nog meer richten op een zo realistisch mogelijke simulatie van het vliegtuig. Wie weet krijgen we een F-35 met uitgebreid werkend touch screen (dat je dan zelf ook moet hebben)?
Het is koffiedik kijken.

Voor P3D zijn op dit moment veel meer add-ons verkrijgbaar dan voor FS2020, maar omdat ze eenzelfde basis hebben, werken alle bouwers van add-ons nu aan aanpassing aan FS2020. Nu zul je je favoriete vliegveld en vliegtuig waarschijnlijk nog niet kunnen kopen, maar ik verwacht dat de verkrijgbaarheid van add-ons er over een jaar al heel anders uit zal zien. Ik verwacht zelfs dat je sommige add-ons zult kunnen kopen met drievoudige installer: voor FSX, voor P3D (v4.4, v4.5 en v5) en voor FS2020.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
willy647
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:57

Re: Wat ga ik aanschaffen? FS2020 of P3D?

Bericht door willy647 »

Het antwoord is vrij simpel.
Vlieg je VFR dan is MSFS een goede optie
De GA vliegtuigen zijn (nog) niet op het niveau van wat er voor P3D te krijgen is, maar het gaat.
Er zijn al heel wat addons te krijgen waarmee deze vliegers kan verbeteren.
En je kan genieten van het mooie landschap
Vlieg je IFR, dan P3Dv5. De 320 en 747 die in het standaard pakket zitten voldoen absoluut niet als je serieus wil vliegen. Over de 787 in het deluxe pakket gaan we zwijgen. Dat is gewoonweg een ramp.
Voor IFR is het wachten op PMDG en FSLAB, maar die komen volgens de laatste berichten pas 4e kwartaal 2021 !
Plaats reactie