Alle vliegtuigen zijn beschadigd

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator FSX

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
John C.
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 sep 2012, 22:03

Alle vliegtuigen zijn beschadigd

Bericht door John C. »

Zou iemand mij kunnen vertellen waar ik zoeken moet nu alle airplanes beschadigd zijn, zelfs op het startscherm is het draaiende toestel volkomen verminkt en draaien er zelfs delen van landingsgestellen van andere vliegtuigen mee, ook in de lucht. Ik heb vele backups gemaakt vóór iedere installatie en heb zoveel mogelijk teruggezet. Ook heb ik de airplanes in Simobject-bestand vervangen en steeds na iedere verandering de ProgramData van FSX gewist, alsmede die in data/Roaming/Microsoft/FSX. Maar helaas, totnogtoe geen succes. Kan iemand mij helpen door de zeggen, waar ik moet zoeken? Hartelijk dank bij voorbaat!
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Alle vliegtuigen zijn beschadigd

Bericht door FlipS »

Dit heb ik nog nooit meegemaakt en ik ben de vraag ook nog nooit tegengekomen. Ik heb geen idee wat de oorzaak is en kan dat ook niet beredeneren. Vliegtuigen hebben twee modellen; één exterieur en één interieur. Als je dan delen van het exterieur van verschillende vliegtuigen ziet, is er iets heel vreemds mis.
Het blijkt dus niet in de vliegtuigen te zitten en dat is uit wat ik net noteerde ook wel te begrijpen. De enige remedie die ik kan bedenken, is een repair. Daartoe doe je DVD 1 in de drive en start op. Dat is voor mij zolang geleden dat ik me niet kan herinneren hoe het eerste menu er uitziet, maar ik meen dat je een aantal opties krijgt waarvan je 'installatie' kiest. Dan krijg je een tweede menu waarin je als opties hebt 'verwijderen' en 'repareren'. Dan kies je voor 'repair'.
Bij een repair zouden al je geïnstalleerde add-ons behouden moeten blijven, met inbegrip van de configuraties. Maak van tevoren voor de zekerheid wel een back-up van relevante mappen zoals Effects, Gauges, Scenery en SimObjects. Sommige add-ons vervangen namelijk originele bestanden. Als het goed is, blijven de nieuwe bestanden behouden maar voor het geval de nieuwe bestanden toch weer vervangen worden door de originele, is het handig als je een back-up hebt.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
John C.
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 sep 2012, 22:03

Re: Alle vliegtuigen zijn beschadigd

Bericht door John C. »

Hartelijk dank voor uw bericht. Ik kan me voorstellen, dat dit de enige oplossing is, aangezien ik ook al vele bestanden compleet heb vervangen door complete default bestanden, zoals Effects, SimObjects, enz., behalve nog eventuele bestanden betrekking hebbende op airtraffic of airplanes in het Scenery en Texture bestand, maar ik kan me maar moeilijk voorstellen, dat hier iets kan zijn, dat invloed kan hebben op het uiterlijk van alle vliegtuigen. Ik ben bereid alles te doen om herinstallatie van FSX te voorkomen. Het zou dus een welkome oplossing zijn, wanneer Repair dus de instellingen en Addons ongemoeid laat! Ik heb de beschikking over de default installatie van FSX en over een groot aantal back-ups, gemaakt vóór iedere Addon, maar niet alle installaties zijn terug te draaien is gebleken. Zo heb ik voor de Boeing 737-800 andere landingslichten geïnstalleerd, maar toen waren wel alle andere verkeerslichten van alle Boeings verdwenen en wat ik ook geprobeerd heb om ze terug te krijgen en dit te deinstalleren is mislukt. Misschien is er een kans, dat het één met het ander te maken heeft en daarom denk ik ook wel, dat een repair een goed idee is. Wat ik dus ook heb gedaan is het deleten van AppData, zowel in ProgramData als in Users-Data-roaming-Microsoft-FSX, waardoor ik in het verleden de gebouwen op vliegvelden weer heb teruggekregen. Nogmaals bedankt.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Alle vliegtuigen zijn beschadigd

Bericht door FlipS »

Ik was nog wel vergeten dat je na de repair FSX SP1 en SP2 opnieuw moet installeren. Of, als je dat hebt, Acceleration Expansion Pack. Niet beide.

Bij een repair vergelijkt het installatieprogramma alle bestanden met wat ze zouden moeten zijn.
In principe laat een repair alle nieuwere configuratiebestanden ongemoeid, zodat alles dat in fsx.cfg toegevoegd en gewijzigd is, behouden blijft, ook alle instellingen van de hardware en als je liveries hebt toegevoegd aan vliegtuigen, blijven die ook behouden.
Ik schat de kans zeer klein dat een configuratiebestand de oorzaak is van je probleem; ik denk dat een belangrijk programmaonderdeel beschadigd is. Dat kan bijvoorbeeld door verouderen van een HDD of SSD. In principe zijn pc's robuust gebouwd zodat fouten in een HDD of SSD automatisch hersteld worden, maar alles heeft grenzen.

Ik had met mijn vorige pc van tijd tot tijd dat de pc niet kon opstarten en ik Windows een automatisch herstel moest laten uitvoeren. Als je zo'n foutmelding krijgt, is het belangrijk om Windows herstel uit te laten voeren. Windows herstelt dan naar het laatste herstelpunt. Bij installaties wordt steeds een nieuw herstelpunt gemaakt. Je bent dan alleen de laatste installatie kwijt. Als je geen herstel laat uitvoeren, is er grote kans dat een fout in een bestand blijft zitten.

Ik hoop dat je succes hebt met de repair!
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
John C.
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 sep 2012, 22:03

Re: Alle vliegtuigen zijn beschadigd

Bericht door John C. »

Inderdaad heb verschillende herstelpunten uitgeprobeerd en ben daarbij soms ver teruggegaan, maar het euvel bleef. Ik heb daarbij steeds het laatste weer teruggezet. Dit overwegende begin ik ook te denken, dat het misschien wel in Windows zit. Ik had eigenlijk liever, dat het in FSX had gezeten en je zou toch ook denken, dat daar ergens een fout moet zitten, temeer, daar na de installatie van de landingslichten ook al een storing ontstond en die installatie terugdraaien wil ook maar niet lukken. Zelfs de rook van de motoren heeft nu ook buitenproportionele vormen aangenomen. m.a.w., het is een rommeltje geworden en misschien valt er aan een repair niet meer te ontkomen, hopende, dat het dan niet aan Windows ligt. Moet je eigenlijk na een Repair FSX ook weer activeren?
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Alle vliegtuigen zijn beschadigd

Bericht door FlipS »

Nee, bij een repair hoef je niet opnieuw te activeren.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
John C.
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 sep 2012, 22:03

Re: Alle vliegtuigen zijn beschadigd

Bericht door John C. »

De Repair heb ik uitgevoerd, maar heeft helaas niet het gewenste en zo gewilde resultaat gehad, ook na de herinstallatie van SP1 en SP2. Na controle van de verschillende aanwezige airplanes blijkt, dat er toch nog wat onbeschadigde zijn, nl de Ultralights, helicopters, Cessna C172 SP Skyhawk, de zwevers en de Piper J-3 Cub. Maar de rest draait, de een wat meer de andere wat minder, beschadigd in het rond op het startscherm. Misschien is dit toch nog een aanwijzing om in bepaalde richting te zoeken naar een oplossing, b. v. door het systematisch verwijderen van geïnstalleerde onderdelen, zoals de WOAI-airplanes. Inmiddels heb ik al zoveel backups uitgewisseld en ook weer teruggeplaatst, dat ik niet meer weet, wat nu nog te doen. Iedere tip is zeer welkom!
John C.
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 sep 2012, 22:03

Re: Alle vliegtuigen zijn beschadigd

Bericht door John C. »

Nu dan de knoop doorgehakt en ben bezig FSX opnieuw te installeren. Zeker een paar weken werk met tussen pauzes, voordat het weer zo mooi is als het was!
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Alle vliegtuigen zijn beschadigd

Bericht door PeterL »

Lijkt me in dit stadium het beste wat je kunt doen. Zorg er wel voor dat je alles wat met FSX te maken heeft zorgvuldig verwijdert. Dus ook de map die in Mijn Dokumenten achterblijft en in C:\Gebruikers\naam\AppData\roaming\Microsoft en in C:\Prrogram Data\Microsoft. De mappen FSX die hier in staan gewoon deleten. Ook blijft meestal de hoofdmap van FSX nog achter met allerlei bestanden van bijvoorbeeld add-ons. Die map alsnog handmatig verwijderen. Ik noem dit maar even voor de zekerheid, waarschijnlijk ben je daarvan op de hoogte, maar ja, dat weet ik natuurlijk niet. Vandaar.
Sukses in ieder geval.
Plaats reactie