MS store herkent D schijf niet en schijfruimte is te klein!?

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator 2020

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Rikmans
Observer
Observer
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2021, 14:53

MS store herkent D schijf niet en schijfruimte is te klein!?

Bericht door Rikmans »

Beste Forum leden,

Ik ben nieuw op deze site en ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb jaren geleden verschillende flight simulator spellen gehad, maar al een hele tijd niet meer gespeeld. Afgelopen week heb ik flightsim 2020 gekocht na wat bestudering van de advies specs. Ik wil graag weer gaan vliegen.

Wat is het probleem: ik heb de game online gekocht als downloadbare versie in de MS store. Ik heb een SSD schijf (boot) en een HDD die is verdeeld in 2 partities D: (data) en E: (recover). Dit heb ik zelf zo niet bedacht, maar dit was vanaf de aankoop zo.

Ik heb flink ruimte gemaakt op de SSD omdat ik verwacht dat de game dan sneller zal werken als ik hem daarop kan installeren. Ik heb nu 163GB ruimte. Voor de game zou 123gb voldoende moeten zijn. Als ik de game download gaat de eerste fase goed. Als ik het spel daarna opstart lijkt alles normaal te verlopen met de intro e.d. echter moet ik vervolgens een verplichte update uitvoeren voordat het spel doorstart (de update van 25juli wellicht??). Ik kan die niet omzeilen. Voor die update geeft hij aan totaal 124gb nodig te hebben. Als ik op dat moment naar de schijfruimte kijk is dat nog steeds allemaal ver binnen mijn beschikbare ruimte.

Echter als de game na een paar uur richting het einde loopt van de download (>85%) dan gaat hij niet verder. Na wat geklooi kwam ik er achter dat dit komt omdat mijn SSD schijf helemaal vol is. Dus blijkbaar is er veel meer dan 124gb ruimte nodig! Ik kan daarmee de download niet voltooien en de game dus niet spelen. Dit is probleem 1.

Naast die SSD heb ik ook een normale HDD van 2TB. Daarop moet het zeker passen (hoop ik :wink: ). Echter als ik in de store de keuze moet maken op welke schijf ik wil installeren dan staat er in de pulldown alleen de C en de E schijf!? Dus mijn D schijf staat er niet bij!? Dit is probleem 2.

Als ik die eerste fase vanuit de store wel op mijn SSD zet en daarna het spel opstart en tot aan die verplichte update kom kan ik wederom een keuze maken waar ik die neer wil zetten. Dan heb ik wel de keuze zelf een map te kiezen op de D: schijf maar dan zegt de game dat ik geen lees en schrijf rechten zou hebben!? Dit is probleem 3.

Dus met andere woorden. Ik krijg dit spel met geen mogelijkheid geïnstalleerd terwijl mijn PC al 3 jaar probleemloos allerlei games draait en de specs ruim voldoende zouden moeten zijn. Wie kan me hiermee helpen? Bij voorbaat dank! :dup:

Noot: ik heb een paar dingen via google opgezocht en geprobeerd, maar die werken helaas niet. Een optie was bij opslagbeheer in Windows kiezen voor de D: schijf voor nieuwe apps... werkt niet. Andere was bij opslag beheer kiezen voor de E: schijf en dan zou in de game wel de mogelijkheid moeten komen voor D: te kiezen. Werkt ook niet..
Rikmans
Observer
Observer
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2021, 14:53

Re: MS store herkent D schijf niet en schijfruimte is te klein!?

Bericht door Rikmans »

Ik heb het zelf opgelost door de schijf nog verder leeg te gooien. Uiteindelijk moest ik ca 180gb ruimte maken om het spel erop te krijgen. Direct na installatie viel het schijfgebruik weer terug.

Dus opgelost.
Gebruikersavatar
DutchGuyMikey
Observer
Observer
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 okt 2021, 09:27
Locatie: Hoorn NH

Re: MS store herkent D schijf niet en schijfruimte is te klein!?

Bericht door DutchGuyMikey »

Het is ook niets anders dan ellende als je de MSFS vanuit de MS Store wil installeren.
Het probleem bestaat al jaren, maar Microsoft schijnt er echter niets aan te willen doen.

In al die jaren nog nooit gebruikt gemaakt van deze app maar toen ik besloot om de Microsoft Flight Simulator te kopen via de Microsoft Store App begon de ellende !

Gekocht en probeerde het vervolgens te downloaden.

In de eerste instantie leek hij te willen downloaden maar al gauw kreeg ik de foutmelding "Code 0x80073CF3". en er werd helemaal niets meer gedownload.

Na veel zoekwerk voor dit specifieke probleem kom ik op een tutorial terecht op Youtube (https://www.youtube.com/watch?v=KcmAGaEjHJs).

Na precies gedaan te hebben wat in het filmpje werd aangegeven werkte de download vanuit de store opeens en kon ik het spel installeren en werd de rest gedownload en kon ik het spel uiteindelijk spelen.

Door een stomme fout van mezelf 2 dagen later moest ik de simulator opnieuw installeren.

Toen kwam er echter geen foutmelding "Code 0x80073CF3" maar een "Code 0x8007001F" en "Code 0x803FB107" (dit wisselde elkaar af als ik steeds op download vernieuwen klikte).

Ook voor die foutmeldingen een oplossing proberen te zoeken maar wederom geen enkele fix die werkte.

Toen maar besloten om een gehele frisse installatie van Windows 10 te doen inclusief alle updates.

Dan zou je toch verwachten dat alles het weer normaal doet, maar echter kreeg ik dezelfde foutmelding als ik de allereerste keer kreeg "Code 0x80073CF3".

Gelukkig wist ik hoe ik het dit keer moest aanpakken maar het is niet normaal dat Microsoft de problemen met installeren van apps vanuit de store niet weet aan te pakken want het probleem bestaat al jaren als ik zo de zoekresultaten van Google bekijk.

Microsoft weet wel geld van je los te peuteren voor de betaalde apps maar je hebt wel 90% kans dat je je gekochte software niet eens kan installeren en zeker niet als mensen wat minder computerkennis hebben.

Microsoft DOE ER WAT AAN !

Want niet alleen de Flight Simulator heeft er last van, ook andere betaalde software ...
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: MS store herkent D schijf niet en schijfruimte is te klein!?

Bericht door greencan »

Welkom Mikey!
Ik ben het volkomen met je eens.
Ik noemde MSFS2020 in een ander topic al een hindernisbaan, en ga voorlopig die mening niet herzien:
Het installeren van addons, tegenwoordig Mods genoemd.
Ze zijn er al in ruime mate (zie bijv. www.flightsim.to) maar ik durf er gewoon niet aan te beginnen uit angst zaken in de war te schoppen.
Een nieuwe installatie als er iets mis gaat? Laat maar.
Op Youtube zijn filmpjes te vinden over dit onderwerp. De filmpjes die ik bekeken heb zijn duidelijk en laten zeer gebruiks-onvriendelijke methoden zien om de downloads op de goede plaats te krijgen.
Wat ook duidelijk is geworden: Als je iets haalt van 'Marketplace' komt dat via een auto-installer op de goede plaats. Dat is wel simpel dus.
Elk eigen initiatief wordt door ontmoediging in de kiem gesmoord. Nog wel, want een DFS'er legt zich zelden bij de pakken neer en blijft zoeken naar oplossingen.
Als er iemand is die al ervaring heeft opgedaan met het installeren van mods zou ik daar graag een topic over zien verschijnen..
Afbeelding
Gebruikersavatar
DutchGuyMikey
Observer
Observer
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 okt 2021, 09:27
Locatie: Hoorn NH

Re: MS store herkent D schijf niet en schijfruimte is te klein!?

Bericht door DutchGuyMikey »

1 Ding heb ik nu wel gedaan om geen gezeik met mijn provider te krijgen ivm steeds teveel data downloaden : een backup gemaakt van de install bestanden van MSFS.
Het is dus alleen de "launcher" van de MS installeren (als dat al lukt) en vanuit de launcher de map met install bestanden kiezen.
Of de launcher een paar MB laten downloaden op de originele locatie , installatie afbreken en alles overcopieeren vanuit de backup.
Scheelt echt een hoop.
Helaas wel onmogelijk (tot nu toe) om een backup van de launcher zelf te maken, ook niet na alle tips op internet.(misschien dat het via een opstart cd van Windows PE lukt ofzo)
Ik hou mijn hart alleen vast als er een update voor de simulator komt, want als die niet goed werkt en de MSFS start niet op zou dat betekenen dat ik Windows opnieuw moet installeren.
Maar gelukkig heb ik ook hier aan gedacht : heb een complete systeem image gemaakt inclusief een werkende MSFS er op.
Ik ga ook eens kijken voor dat tooltje wat er bestaat, die schijnt verplichte updates te omzeilen van MSFS.
Volgende keer koop ik wel een spel via STEAM.
Beetje offtopic : Had gekeken of er ergens een voorsteltopic was maar kon dat helaas niet vinden. :)
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: MS store herkent D schijf niet en schijfruimte is te klein!?

Bericht door greencan »

Dat voorsteltopic is er ooit wel geweest: ''Even voorstellen'' heette dat. Na de grote opschoning is het verdwenen. Niet heel erg, want er werd nauwelijks gebruik van gemaakt.

Edit: Blunder van mijn kant. Het topic is er nog wel degelijk: Te vinden in 'Dutchfs algemeen'.
:oops:
Afbeelding
Gebruikersavatar
madfred
Instructor
Instructor
Berichten: 221
Lid geworden op: 07 jan 2007, 21:27
Locatie: Colorado Springs, USA

Re: MS store herkent D schijf niet en schijfruimte is te klein!?

Bericht door madfred »

Ik heb FS2020 al langere tijd werken zonder problemen met mods.

Het begint bij het installeren van de simulator buiten de voorgestelde locatie, zodat alles eenvoudig terug to vinden is. Did geef je aan tijdens de installatie. (dit advies stamt nog van de oude FS versies, en is nog altijd van toepassing)
Bovenstaande is voor Microsoft Store versie.

als voorbeeds heb ik FS2020 op een aparte hard drive ge-installeerd (E:\FS2020). Daarbinnen bevinden zich de "Community" en "official" mappen.

Dit maakt het installeren can mods zeer eenvoudig. Ook updaten van FS2020 levert minder problemen op. Ik kopieer de "Community" map gewoon naar mijn bureaublad, and verwijder dan alles in de E:\FS2020\Community map.
Daarna installeer ik de update voor FS2020.
En als dat voltooid is, plaats is de mods/add-ons terug in de E:\FS2020\Community map.
Er is elfs een programmaatje te vinden dat je de mods/add-ons laat beheren, waardoor je alle mods zelfs buiten de Community map kunt laten. Het laat je selecteren welke mod/add-on je voor je vlucht wilt gebruiken, en plaatst deze in de community map voordat je FS2020 start.

Bovenstaande is mogelijk teveel details voor dit topic, aangezien er meerdere aanbevelingen zijn aangaande het installeren, configureren en beheren van FS2020 en add-ons/mods. Ook het bekende voorval van het niet herkennen van een harde schijf valt hieronder.
Ik wilde met mijn bericht alleen aangeven dat er weldegelijk mogelijkheden zijn om FS2020 onder "beheer" te houden, hahah.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: MS store herkent D schijf niet en schijfruimte is te klein!?

Bericht door greencan »

Dat het wel degelijk mogelijk is ontken ik niet!
Het gaat me om de poespas die je uit moet halen om e.e.a. voor elkaar te kijgen.
Jij beschrijft de 'Store' versie. De Steam versie volgt weer andere paden, en voor de DVD versie is het misschien nog weer anders.
Geen beginnerskost dus... :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
madfred
Instructor
Instructor
Berichten: 221
Lid geworden op: 07 jan 2007, 21:27
Locatie: Colorado Springs, USA

Re: MS store herkent D schijf niet en schijfruimte is te klein!?

Bericht door madfred »

Oh, begrijp mij niet verkeerd. Er zijn inderdaad verschillende stappen te nemen om alles goed te laten werken.

Ik ben het danook volkomen met je eens.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
Afbeelding
Plaats reactie