Baan selectie in FS

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator 2004 (ook bekend als FS9)

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dAniel #42
Senior Instructor
Senior Instructor
Berichten: 819
Lid geworden op: 06 jan 2007, 19:56
Locatie: Almelo
Contacteer:

Baan selectie in FS

Bericht door dAniel #42 »

Naar aanleiding van een bericht hier over het baangebruik in FS heb ik mijn notities eens op een rijtje gezet....

- FS maakt eerst groepen van parallelle banen aan
- Via een truuk met onzichtbare banen is FS voor de gek te houden zodat de groepen ook niet parallelle banen kunen bevatten

- Als er een baan bepaald moet worden, gaat FS eerst kijken welke groep van banen actief is

FS begint met het bepalen van de lengte van de langste baan op het vliegveld
Vervolgens krijgt elke groep van banen een score op de volgende manier:

- Als de hoofdbaan van een groep (ik vermoed dat dit altijd de langste baan van een groep is) langer is dan 70% van de lengte van de langste baan op het vliegveld krijgt de groep 50 punten
- De wind wordt voor de hoofdbaan van de groep gesplitst in head/tail wind en crosswind. Als er geen wind is, gebruikt FS 0.001 knopen wind uit het noorden.
- Als er headwind is, wordt de headwind in knopen bij de score opgeteld
- Als er tailwind is, wordt de tailwind in knopen afgetrokken van de score
- De crosswind wordt afgetrokken van de score
- Om een mij nog onduidelijke reden krijgen sommige groepen 10 punten extra
- Als de baan niet gesloten is voor landen krijgt de groep 100 punten extra
- Als de baan niet gesloten is voor opstijgen krijgt de groep 100 punten extra

De groep met de meeste punten wordt gekozen als actieve groep.

In het kort komt het er op neer dat de groep met de beste wind condities op de hoofdbaan gekozen wordt, tenzij de hoofdbaan relatief kort is, of gesloten is voor landen en/of opstijgen.


Vervolgens moet uit de groep met banen nog een specifieke baan gekozen worden. Er wordt eerst gekeken naar de benodigde lengte. Die is afhankelijk van de motoren van het vliegtuig:

- No Engine: 1000 voet
- Piston: 2500 voet of 4000 voet als motor details in de aircraft.cfg ontbreken
- Helo Turbine: 4000 voet
- Rocket: 4000 voet
- Jet: 5000-7000 voet afhankelijk van het empty_weight

Elke runway in een groep krijgt vervolgens een score:

- In eerste instantie wordt de score gelijk aan de kortste afstand van het vliegtuig tot de middenlijn van de baan.
- Als lengte van de baan kleiner is dan de boven berekende benodigde lengte wordt de score vermenigvuldigd met 10000
- Vervolgens wordt gekeken of de baan open is, als dat niet zo is wordt de score vermenigvuldigd met 10000

De baan met de laagste score wordt toegewezen.... (en als alle banen een slechte score hebben kan er dus best 1 uitgekozen worden die eigenlijk dicht is: Bv twee parallelle banen: een heel kort, de andere gesloten, als de gesloten baan de dichtsbijzijnde is wordt deze toegewezen)


Op twee plaatsen kunnen er onverwachte problemen ontstaan met de AFCADS die gebruik maken van de truuk met de crosswind runways:

1) FS gaat er van uit dat er alleen echt parallelle banen in de groep zitten en zal bij het bepalen van de actieve groep de wind maar op 1 baan uit de groep beoordelen. Hierdoor kan het bij een crosswind AFCAD zo zijn dat de beste baan voor de huidige wind helemaal niet beoordeeld wordt en er een groep waarin die baan zit actief wordt

2) Ook bij het bepalen van de dichtsbijzijnde baan in een groep gaat FS er vanuit dat de banen in de groep echt parallel zijn. Dan kun je de dichtsbijzijnde baan namelijk bepalen door de kortste afstand te bepalen van het vliegtuig naar de middenlijnen van de verschillende banen. Als de banen niet parallel zijn... werkt dat niet.

Voorbeeld:

Afbeelding

Links zoals bedoeld: Baan A ligt het dichtsbij enwordt gekozen
Rechts de 'fout': Baan A is dichterbij, maar de middenlijn van Baan B ligt dichterbij het vliegtuig. Baan B wordt gekozen.

Daarnaast zit er nog een fout in FS: elke baan heeft 4 vlaggetjes die aangeven of de baan open of dicht is. Als voorbeeld de Kaagbaan, de vlaggetjes zijn:

06 open voor landen ja/nee
06 open voor opstijgen ja/nee
24 open voor landen ja/nee
24 open voor opstijgen ja/nee

De fout in FS zorgt er voor dat FS bij landen op 24 niet kijkt of er op 24 geland mag worden, maar op 06. Dit geldt dus voor alle banen: bij een van de uiteinden wordt naar het verkeerde uiteinde gekeken.

Daniel
Afbeelding
PaulB
....
....
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:55
Locatie: 14 april 1945-09 juni 2009

Re: Baan selectie in FS

Bericht door PaulB »

Prima info, Daan! :dup:

Een sticky waard! :)
Paul.
Youpilot

Re: Baan selectie in FS

Bericht door Youpilot »

En als ik nou eens een hele baan wil sluiten door de taxiways te vervangen door "closed taxiways"? Laat fs ze dan landen op een andere baan? Of stuurt hij de vliegtuig toch over de closed taxiways?
zoek34
Senior Executive
Senior Executive
Berichten: 4596
Lid geworden op: 06 jan 2007, 08:40
Locatie: onder de SUGOL en ARTIP arrivals voor rwy 36R (Aalselmeerbaan)

Re: Baan selectie in FS

Bericht door zoek34 »

volgens mij als je dan alle taxiways sluit zal FS er wel landen, maar zal het toestel daarna verdwijnen.
PC oud: Celeron D 346 (sock 775) / 8600GT 1GB / 3GB DDR2-553

PC nieuw: Intel Core I7-3930K / 680GTX TF4 / 32GB DDR3-1600 / Corsair H100 + 4x 120mm fans / Asus P9X79 / Samsung 830 256GB / WD Black 1TB / LG GH24NS90 / Be-Quiet PP L8 730W / CM Storm Trooper
Gebruikersavatar
dAniel #42
Senior Instructor
Senior Instructor
Berichten: 819
Lid geworden op: 06 jan 2007, 19:56
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Baan selectie in FS

Bericht door dAniel #42 »

Ik denk het ook. Ik ben bij het 'debuggen' van de toewijzing van de banen niks tegen gekomen dat op dat moment al kijkt naar de taxibanen.

Ik denk dat of het vliegtuig meteen na het landen verdwijnt, of dat het aan het eind van de baan blijft staan tot dat het na een time-out opgeruimd wordt, zoals ook gebeurt als er te veel vliegtuigen staan te wachten om op te stijgen.

Daniel
Afbeelding
vliegtuig

Re: Baan selectie in FS

Bericht door vliegtuig »

Maar dat FS af en toe niet luistert, is daar wat aan te doen? Ik heb namelijk ingesteld, dat alles dicht is (met afcad). Behalve de polderbaan voor landen en de kaagbaan voor opstijgen. Maar FS luistert hier dus niet en hij blijft vliegtuigen sturen naar de polderbaan om op te stijgen.
Laatst gewijzigd door vliegtuig op 20 aug 2008, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PatrickZ
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1625
Lid geworden op: 28 apr 2007, 18:38
Locatie: Onder de Rekken2A en Norku2A arrivals juist voor Artip

Re: Baan selectie in FS

Bericht door PatrickZ »

In dat geval heb je teveel gesloten. Meer banen openen is het antwoord. FS kijkt in eerste instantie naar de windrichting en dan pas naar de banen. En als hij bij die windrichting alleen een gesloten baan vindt dan gebruikt hij die.
vliegtuig

Re: Baan selectie in FS

Bericht door vliegtuig »

Windrichting maakt volgens mij niet uit. Al doe je de windrichting, die perfect past bij die banen, hij doet nog precies het tegenovergestelde. Maar ik zal het toch nog wel even proberen.
zoek34
Senior Executive
Senior Executive
Berichten: 4596
Lid geworden op: 06 jan 2007, 08:40
Locatie: onder de SUGOL en ARTIP arrivals voor rwy 36R (Aalselmeerbaan)

Re: Baan selectie in FS

Bericht door zoek34 »

als je echt een oplossing wilt moet je gewoon meer parralelle banen maken, niet echt realistisch, maar dan zal die eerder kijken als de wind ervoor goed is.
PC oud: Celeron D 346 (sock 775) / 8600GT 1GB / 3GB DDR2-553

PC nieuw: Intel Core I7-3930K / 680GTX TF4 / 32GB DDR3-1600 / Corsair H100 + 4x 120mm fans / Asus P9X79 / Samsung 830 256GB / WD Black 1TB / LG GH24NS90 / Be-Quiet PP L8 730W / CM Storm Trooper
Gebruikersavatar
dAniel #42
Senior Instructor
Senior Instructor
Berichten: 819
Lid geworden op: 06 jan 2007, 19:56
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Baan selectie in FS

Bericht door dAniel #42 »

Normaal gesproken zullen in FS nooit de Polderbaan en de Kaagbaan tegelijk gebruikt worden, omdat in FS alleen maar parallelle banen tegelijk open zijn.

'Gelukkig' ziet FS banen waarvan de heading minder dan 7 graden uit elkaar liggen als parallellel. Zoals Zoek34 aangeeft kun je door extra banen aan te maken FS voor de gek houden.

Zwaar versimpeld voorbeeld:

Polderbaan 0 graden, extra banen: 6, 12, 18, 24, 30, 36, 42, 48, 54, Kaagbaan 60 graden.

Door de banen heel kort te maken en ver van het vliegveld af te leggen zullen ze nooit toegewezen worden (alhoewel ze wel in de ATIS genoemd worden). Het gevolg is dat de Polderbaan en de Kaagbaan nu in 1 groep komen, waardoor ze tegelijk actief zijn.

Stel dat je dus een groep hebt met alle 18-36 banen en de 6-24 baan, en daarnaast groepen met 1 baan voor 9-27 en 4-22.

Eerst wordt gekeken welke groep actief is, hierbij wordt gekeken naar de lengte van de hoofdbaan in een groep (geen idee of je hier invloed op hebt, of dat dit altijd de langste baan in de groep is), ook wordt gekeken naar de wind en of de baan open of dicht is voor zowel landen als opstijgen. Let wel: dit gebeurt alleen voor de hoofdbaan van de groep, dus de wind wordt bekeken op 18-36 OF 6-24 en er wordt gekeken naar het open zijn van 18-36 of 6-24.

De groep met de hoogste score wordt actief.

Stel dat het de groep met de Polderbaan en de Kaagbaan is, dan moet er uit deze groep nog een baan gekozen worden.

Eerst wordt de benodigde lengte bepaald afhankelijk van het vliegtuig. Dan wordt gekeken naar de afstand van het vliegtuig tot de middenlijn van de baan. Is de baan te kort, dan wordt de afstand met 10000 vermenigvuldigd. Is de baan gesloten, dan wordt de afstand ook met 10000 vermenigvuldigd.

De baan die de laagste waarde oplevert wordt uitgekozen.

Door een fout in FS zal dit echter nog niet goed gaan (ik neem aan dat je bedoeling is om te landen op de Polderbaan richting het zuiden). FS kijkt dan of de baan naar het noorden open is om te landen en aangezien die gesloten is, krijgt de baan een slechte score waardoor het landen ook op 24 plaats zal vinden.

Daniel
Afbeelding
vliegtuig

Re: Baan selectie in FS

Bericht door vliegtuig »

Bedankt voor je uitgebreidde antwoord. Jammer dat het niet mogelijk is. Maarja niks aan te doen.
danny-tramfreak
Controller
Controller
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 okt 2008, 17:14

Re: Baan selectie in FS

Bericht door danny-tramfreak »

waar kan ik het precies vinden in flight simulator??? in de documenten of in de flight sim zelf????
Gevlogen toestellen Boeing 737-300/700/800, 757-200 en MD-11.
Plaatsen waar ik heb gespot Schiphol(doe ik nog steeds ;)), Düsseldorf, Manchester en Frankfurt (2x)
Gebruikersavatar
dAniel #42
Senior Instructor
Senior Instructor
Berichten: 819
Lid geworden op: 06 jan 2007, 19:56
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Baan selectie in FS

Bericht door dAniel #42 »

wat is 'het'?

Daniel
Afbeelding
danny-tramfreak
Controller
Controller
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 okt 2008, 17:14

Re: Baan selectie in FS

Bericht door danny-tramfreak »

de baangebruik. want ik wil wel de polderbaan gebruiken als starten of landen. en waar in/of op flight simulator kan ik de wind zo neer zetten dat de baan open is?? ik ben nog maar jong en moet het nog ff leren :)
Gevlogen toestellen Boeing 737-300/700/800, 757-200 en MD-11.
Plaatsen waar ik heb gespot Schiphol(doe ik nog steeds ;)), Düsseldorf, Manchester en Frankfurt (2x)
hansjohan
Instructor
Instructor
Berichten: 204
Lid geworden op: 04 jun 2007, 05:37
Locatie: cobble hill, vancouver island, canada

Re: Baan selectie in FS

Bericht door hansjohan »

De selectie die FS9 maakte voor mijn "Take-Off" hield geen rekening met niet alleen de keuze van kortste baan maar ook dat er vlak bij 't eind ook nog hoge bomen staan waar ik mijn RFP 747-200 niet overheen kan krijgen!

(CYYJ rwy 02)

Het is voor mij erg gecompliceerd om wijzigingen zoals hierboven omschreven staat in te voeren. Ik ga proberen of ik FS9 ATC "voor de gek" kan houden. Na Take-Off clearance taxie ik naar een baan die beter geschikt is en vertrek van daar. :idea:

Of dat lukt zal ik laten weten.
hans
zoek34
Senior Executive
Senior Executive
Berichten: 4596
Lid geworden op: 06 jan 2007, 08:40
Locatie: onder de SUGOL en ARTIP arrivals voor rwy 36R (Aalselmeerbaan)

Re: Baan selectie in FS

Bericht door zoek34 »

dat gaat lukken, het andere traffic zal dan een hold short krijgen
PC oud: Celeron D 346 (sock 775) / 8600GT 1GB / 3GB DDR2-553

PC nieuw: Intel Core I7-3930K / 680GTX TF4 / 32GB DDR3-1600 / Corsair H100 + 4x 120mm fans / Asus P9X79 / Samsung 830 256GB / WD Black 1TB / LG GH24NS90 / Be-Quiet PP L8 730W / CM Storm Trooper
Lockheed

Re: Baan selectie in FS

Bericht door Lockheed »

Vraagje weet iemand als ik met Atc contact opneem Schiphol geen gehoor krijg at is de frequentie ? :wink:
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: Baan selectie in FS

Bericht door FsTheo »

Welkom op Dutchfs Lockheed! :D

Vertel eens wat meer, je opent het ATC-venster en dat is leeg? (Met de ` toets..)

Theo :wink:
Lockheed

Re: Baan selectie in FS

Bericht door Lockheed »

Ja Maar ik ben nogal een newbie maar ja Ik weet er veel van maar dit Niet komt ie :


Hoe vliegtuigen invoeren ? Snap er niks van :P

Gates ook Niet zo heel erg

Atc ook niet ik heb geen codes bijv. als je op schiphol staat Praat ik met Niemand het is stil dus ik kom wel is in de problemen zoals dat andere vliegtuigen daar opstarten en ik daar land :)

Nou ik hoop op Hulp

Bedankt Lockheed
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: Baan selectie in FS

Bericht door FsTheo »

Lockheed schreef:op schiphol praat ik met niemand
Begin daar eens mee, starten op Schiphol en dan de 'tilde' toets, die zit links van je <1>, de ' .
Dan zou het ATC scherm moeten openen en kun je een keuze maken om bijvoorbeeld toestemming te vragen om te taxieën...

Theo :wink:
Lockheed

Re: Baan selectie in FS

Bericht door Lockheed »

Bedankt Theo ;)


Ik zou wel graag antwoord willen hebben om me andere vraagjes :)
Plaats reactie