Op verzoek van onze gebruiker Gerrit heb ik een tutorialtje gemaakt; Hoe maak ik mooie lichteffecten op vliegtuigen en omgeving.
Sorry voor de PNG-indeling. Wacht ff anderhalve minuut, dan zijn de plaatjes geladen...
1. We beginnen met een shot, en bewerken dat op een eigen manier, iedereen zijn eigen smaak... Zorg dat er veel verschillende lichtvallen zich bevinden in je shot. Speel wat met de kleuren, Contrast en Brightness...:

2. We nemen de Dodge Tool:

3. Zet hem op Airbrush van ongeveer 100, Range: Highlights en een exposure van 40 - 70 %. Nu gaan we de belichte plekken op het vliegtuig extra "glow" geven. Om kleine stukjes te dodgen, zet dan de brush-size kleiner, naar bijv. 40:

4. Nu gaan we de zon/lichtstralen maken, die bijv. uit de wolken komen. Dit is een iets moeilijker stukje, maar het geeft mooie effecten. Pak weer de Dodge Tool. Op een stukje waar geen wolken zitten, dodge je een beetje, zodat het lijkt op zonlicht. Doe dit met een grote brush!

5. Dupliceer de background(recht-klik op je background layer in het Layer-venstertje en klik op Duplicate Layer), en druk daarna op CTRL+L. Hou de nieuwe layer geselecteerd! Schuif de grijze middelste driehoek helemaal naar rechts. Hierdoor zie je de belichtte stukken in je shot:

6. Nu komt het belangrijke: Ga naar Filter>Blur>Radial Blur, met de volgende instellingen:

7. Mik het middelpunt van je Radial Blur op je belichte stuk lucht (bijv. de zon, in mijn geval die witte plek in de wolken). Zorg dat ie er goed bovenop zit. Het kan even duren om de goeie plek te vinden; druk gewoon op Oke als je denkt dat het goed is, zo niet, dan verander je het weer even...
Zodra je het goeie punt hebt gevonden, doe je 3 keer de Radial Blur met de instellingen die ik heb gegeven. Dan ziet het er zo uit:

8. Klik weer CTRL+L, en schuif de witte driehoek op deze manier:

Het hoeft natuurlijk niet precies zo, je ziet vanzelf wanneer hij goed is...
9. Zet de gedupliceerde layer (als het goed is gegaan degene waarbij je stap 5 t/m 8 hebt toegepast) op de Blending mode "Screen":

10. Nu moet je met de Eraser plekken weghalen waar geen zonnestralen horen, aan de schaduwzijde dus:

11. Feitelijk zijn we nu klaar, je kan nog wat spelen met de levels, kleuren en contrast, en eventueel een Diffuse Glow, dit doe je via FIlter>Distort>Diffuse Glow... Speel er een beetje mee totdat je het juiste effect hebt. Uiteindelijk is het eindresultaat ongeveer dit:

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben!

Grtz Casper