- FS maakt eerst groepen van parallelle banen aan
- Via een truuk met onzichtbare banen is FS voor de gek te houden zodat de groepen ook niet parallelle banen kunen bevatten
- Als er een baan bepaald moet worden, gaat FS eerst kijken welke groep van banen actief is
FS begint met het bepalen van de lengte van de langste baan op het vliegveld
Vervolgens krijgt elke groep van banen een score op de volgende manier:
- Als de hoofdbaan van een groep (ik vermoed dat dit altijd de langste baan van een groep is) langer is dan 70% van de lengte van de langste baan op het vliegveld krijgt de groep 50 punten
- De wind wordt voor de hoofdbaan van de groep gesplitst in head/tail wind en crosswind. Als er geen wind is, gebruikt FS 0.001 knopen wind uit het noorden.
- Als er headwind is, wordt de headwind in knopen bij de score opgeteld
- Als er tailwind is, wordt de tailwind in knopen afgetrokken van de score
- De crosswind wordt afgetrokken van de score
- Om een mij nog onduidelijke reden krijgen sommige groepen 10 punten extra
- Als de baan niet gesloten is voor landen krijgt de groep 100 punten extra
- Als de baan niet gesloten is voor opstijgen krijgt de groep 100 punten extra
De groep met de meeste punten wordt gekozen als actieve groep.
In het kort komt het er op neer dat de groep met de beste wind condities op de hoofdbaan gekozen wordt, tenzij de hoofdbaan relatief kort is, of gesloten is voor landen en/of opstijgen.
Vervolgens moet uit de groep met banen nog een specifieke baan gekozen worden. Er wordt eerst gekeken naar de benodigde lengte. Die is afhankelijk van de motoren van het vliegtuig:
- No Engine: 1000 voet
- Piston: 2500 voet of 4000 voet als motor details in de aircraft.cfg ontbreken
- Helo Turbine: 4000 voet
- Rocket: 4000 voet
- Jet: 5000-7000 voet afhankelijk van het empty_weight
Elke runway in een groep krijgt vervolgens een score:
- In eerste instantie wordt de score gelijk aan de kortste afstand van het vliegtuig tot de middenlijn van de baan.
- Als lengte van de baan kleiner is dan de boven berekende benodigde lengte wordt de score vermenigvuldigd met 10000
- Vervolgens wordt gekeken of de baan open is, als dat niet zo is wordt de score vermenigvuldigd met 10000
De baan met de laagste score wordt toegewezen.... (en als alle banen een slechte score hebben kan er dus best 1 uitgekozen worden die eigenlijk dicht is: Bv twee parallelle banen: een heel kort, de andere gesloten, als de gesloten baan de dichtsbijzijnde is wordt deze toegewezen)
Op twee plaatsen kunnen er onverwachte problemen ontstaan met de AFCADS die gebruik maken van de truuk met de crosswind runways:
1) FS gaat er van uit dat er alleen echt parallelle banen in de groep zitten en zal bij het bepalen van de actieve groep de wind maar op 1 baan uit de groep beoordelen. Hierdoor kan het bij een crosswind AFCAD zo zijn dat de beste baan voor de huidige wind helemaal niet beoordeeld wordt en er een groep waarin die baan zit actief wordt
2) Ook bij het bepalen van de dichtsbijzijnde baan in een groep gaat FS er vanuit dat de banen in de groep echt parallel zijn. Dan kun je de dichtsbijzijnde baan namelijk bepalen door de kortste afstand te bepalen van het vliegtuig naar de middenlijnen van de verschillende banen. Als de banen niet parallel zijn... werkt dat niet.
Voorbeeld:

Links zoals bedoeld: Baan A ligt het dichtsbij enwordt gekozen
Rechts de 'fout': Baan A is dichterbij, maar de middenlijn van Baan B ligt dichterbij het vliegtuig. Baan B wordt gekozen.
Daarnaast zit er nog een fout in FS: elke baan heeft 4 vlaggetjes die aangeven of de baan open of dicht is. Als voorbeeld de Kaagbaan, de vlaggetjes zijn:
06 open voor landen ja/nee
06 open voor opstijgen ja/nee
24 open voor landen ja/nee
24 open voor opstijgen ja/nee
De fout in FS zorgt er voor dat FS bij landen op 24 niet kijkt of er op 24 geland mag worden, maar op 06. Dit geldt dus voor alle banen: bij een van de uiteinden wordt naar het verkeerde uiteinde gekeken.
Daniel