Nu de storm is gaan liggen wil ik nog even terugkeren naar de reacties van Lexsis en Quincy op de screenshots van Aviationpilot. Beide heren (dat neem ik althans aan) staken hun mening niet onder stoelen of banken. Natuurlijk mag iedereen zijn mening geven; op dit forum is geen bepaling dat meningen verboden zijn. Toch vraag ik me af of het wel zo verstandig is om een mening te geven. Ik kan dat het beste uitleggen aan de hand van een voorbeeld. Ik heb wat screenshots geplaatst van een Lancaster:
http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=18426. Je ziet direct dat die er niet erg fraai uitziet. Doordat ik de screenshots niet in deze rubriek plaatste maar in Freeware add-ons FSX kun je al een vermoeden krijgen wat de oorzaak is van de slechte kwaliteit.
In plaats van een mening te geven dat die Lancaster er niet uitziet, zou je dan kunnen vragen of ik de Lancaster van Just Flight niet ken. Dan zijn er twee mogelijkheden: of ik ken de Lancaster van Just Flight niet en dan heb je me op het spoor gezet van iets wat ik nog niet wist. Het zou ook kunnen dat ik de Lancaster van Just Flight wel ken maar dat ik een reden heb om die niet te gebruiken. Als je het vraagt, dan leg ik uit waarom ik die Lancaster niet gebruik en dan heb jij iets geleerd wat je waarschijnlijk nog niet wist.
Het woord 'realistisch' wordt ook te pas en te onpas gebruikt. Wat is 'realisme' in een flight simulator voor pc? Als ik in de sim ondersteboven vlieg, zit ik nog steeds rechtop op mijn bureaustoel. Van mij is ooit gezegd dat ik 'volstrekt onrealistisch bezig was'. Ik heb namelijk geen PMDG 737 NGX, ik had op dat moment geen enkele Mega Airport, ik had geen REX en er was nog van alles wat ik niet had …
Wat ik wel had is een T-6 Harvard waarvan een piloot die dat vliegtuig in real life gevlogen heeft, zegt dat de vliegeigenschappen van die virtuele versie heel realistisch zijn tot en met de ballooning vlak voor touch down. Ik heb de originele instructiefilms die je op YouTube kunt vinden, allemaal gevolgd. Op die manier heb ik virtuele militaire vliegtuigen leren vliegen. Is dat 'volstrekt onrealistisch'?
Ik ken iemand die een PPL had. Hij had genoeg geld om vaak genoeg te vliegen om de beheersing van het vliegtuig bij te houden, maar hij kreeg steeds meer moeite met instrumentvliegen. Hij heeft toen de Microsoft Flight Simulator geïnstalleerd en heeft virtuele exemplaren gebouwd van de vliegtuigen (Pipers) waar hij in het echt mee vloog. Hij heeft dus geen PMDG 737 NGX en hij heeft ook geen home cockpit. Maar met instrumentvliegen heeft hij nooit meer moeite gehad.
Er zijn mensen die met een default Cessna VFR vliegen over de prachtigste scenery waar ze zelf aan bouwen. Er zijn mensen die geen PMDG 737 NGX hebben maar die sleutelen aan flight dynamics om ze te verbeteren of die realisme verhogende aanvullende programma's schrijven zoals RealEngine.
Er zijn dus meerdere vormen van realisme. Iedere flight simmer heeft redenen waarom hij of zij een bepaalde keuze maakt. Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde; zou anders maar een saaie boel worden. Aviotonpilot weet heel goed dat de PMDG 737 NGX bestaat. Toch heeft hij daar niet voor gekozen. Hij zal daar dus een goede reden voor hebben. Door een mening te geven over zijn screenshots, was er voor hem geen reden meer om uit te leggen waarom hij zijn keuze gemaakt heeft zoals die nu is. Nu heeft niemand daar dus iets van kunnen leren.
Kortom: aan een mening heeft helemaal niemand iets, jijzelf ook niet, terwijl je met nieuwsgierigheid anderen of jezelf helpt. Elke mening is een gemiste kans. Met nieuwsgierigheid gaat een wereld voor je open.
Ik hoop op dit forum dus wat minder meningen en wat meer nieuwsgierige vragen te mogen lezen.