Reflections in P3D
Moderator: Moderator-groep
-
- Executive Poster
- Berichten: 3455
- Lid geworden op: 06 jan 2007, 09:41
- Locatie: Vlaardingen
- Contacteer:
Reflections in P3D
Hi guys,
Ik heb een vraag die velen dom in de oren zal klinken maar ik heb een vraag die ik graag beantwoord zou zien.
Zelf heb ik noch FSX noch P3D op mijn sim-pc.
Ik weet uit een ver verleden dat de "reflectie"op vliegtuigen bij FSX word gesimuleerd middels een veelkleurig bmp bestandje ( Global Environment Map ) dat lucht en grond textures levert , die tijdens de vlucht
als het tware op het toestel werden geprojecteerd.
Geen echte reflectie dus, 100% fake.
Hoe is dat nu gesteld in P3D?
Dit is een recente post m.b.t. P3D (simouthouse maart 2017) http://www.sim-outhouse.com/sohforums/s ... h-18/page2 en dit heeft mijns inziens nog helemaal niks met echte reflectie te maken.
Groene onderkant aan een spinner boven een grauw-grijs vliegveld.
Als ik dit zie word ik er niet vrolijk van en kan mij niet voorstellen dat dit een sim anno 2017 is wat graphics betreft..
Als je in P3D een bare metal vliegtuig hebt en je vliegt over een dorpje , zie je dan real-time ook daadwerkelijk de daken en straatjes aan de onderkant van het vliegtuig in reflectie voorbij schieten.
Als je aan de zijkant van een bare-metal engine-nacelle kijkt zie je dan een toestel dat er naast staat staan?
Als je voor een reclamebord staat of er voorbij rijdt , zie je dan dat bord gereflecteerd en kun je in de reflectie de tekst herkennen.
Kortom is REFLECTIE een animatie of ECHTE reflectie in P3D.
Leen de Jager
Ik heb een vraag die velen dom in de oren zal klinken maar ik heb een vraag die ik graag beantwoord zou zien.
Zelf heb ik noch FSX noch P3D op mijn sim-pc.
Ik weet uit een ver verleden dat de "reflectie"op vliegtuigen bij FSX word gesimuleerd middels een veelkleurig bmp bestandje ( Global Environment Map ) dat lucht en grond textures levert , die tijdens de vlucht
als het tware op het toestel werden geprojecteerd.
Geen echte reflectie dus, 100% fake.
Hoe is dat nu gesteld in P3D?
Dit is een recente post m.b.t. P3D (simouthouse maart 2017) http://www.sim-outhouse.com/sohforums/s ... h-18/page2 en dit heeft mijns inziens nog helemaal niks met echte reflectie te maken.
Groene onderkant aan een spinner boven een grauw-grijs vliegveld.
Als ik dit zie word ik er niet vrolijk van en kan mij niet voorstellen dat dit een sim anno 2017 is wat graphics betreft..
Als je in P3D een bare metal vliegtuig hebt en je vliegt over een dorpje , zie je dan real-time ook daadwerkelijk de daken en straatjes aan de onderkant van het vliegtuig in reflectie voorbij schieten.
Als je aan de zijkant van een bare-metal engine-nacelle kijkt zie je dan een toestel dat er naast staat staan?
Als je voor een reclamebord staat of er voorbij rijdt , zie je dan dat bord gereflecteerd en kun je in de reflectie de tekst herkennen.
Kortom is REFLECTIE een animatie of ECHTE reflectie in P3D.
Leen de Jager

"Non licet omnibus volare cum aquilis" (Azzurro)
-
- Executive Poster
- Berichten: 3455
- Lid geworden op: 06 jan 2007, 09:41
- Locatie: Vlaardingen
- Contacteer:
Re: Reflections in P3D
Da`s vreemd.
Stel ik hier een simpele vraag en heb ik gezien dat deze vraag inmiddels door meer dan twintig man bekeken is.
Als je dan bedenkt dat het antwoord simpelweg JA of NEE kan zijn.
Weten P3D gebruikers niet wat ze zien ?? Of waren de viewers allen toevallige voorbijgangers verdwaald op het internet.
Ik heb geen P3D en ik ben echt nieuwsgierig te weten hoe de stand van zaken m.b.t reflectie is sinds de laatste versie -update van P3D.
Stel ik hier een simpele vraag en heb ik gezien dat deze vraag inmiddels door meer dan twintig man bekeken is.
Als je dan bedenkt dat het antwoord simpelweg JA of NEE kan zijn.
Weten P3D gebruikers niet wat ze zien ?? Of waren de viewers allen toevallige voorbijgangers verdwaald op het internet.
Ik heb geen P3D en ik ben echt nieuwsgierig te weten hoe de stand van zaken m.b.t reflectie is sinds de laatste versie -update van P3D.

"Non licet omnibus volare cum aquilis" (Azzurro)
- FlipS
- Site Admin
- Berichten: 3438
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
- Locatie: Teuge
Re: Reflections in P3D
Het aantal bezoekers van dit forum met P3D v4 is op dit moment nog erg klein. Ze zijn er wel maar het is heel goed mogelijk dat ze nog niet op het forum zijn geweest nadat je de vraag gesteld had, of dat ze eigenlijk niet weten of het echte reflecties zijn of fake. Het heeft bij toch ook enkele jaren geduurd voor ik in de gaten had dat de reflecties in FSX fake zijn.
Er zijn meer P3D gebruikers maar die hebben, net zoals ik, nog een oude versie. Nou kan ik wel kijken of die oude versie echte reflecties biedt maar omdat v4 een geheel nieuw platform is bieden de reflecties in oude versies geen informatie over de reflecties in de nieuwste versie.
Ik hoop dus dat één van de P3D v4 gebruikers je vraag alsnog kan beantwoorden.
Er zijn meer P3D gebruikers maar die hebben, net zoals ik, nog een oude versie. Nou kan ik wel kijken of die oude versie echte reflecties biedt maar omdat v4 een geheel nieuw platform is bieden de reflecties in oude versies geen informatie over de reflecties in de nieuwste versie.
Ik hoop dus dat één van de P3D v4 gebruikers je vraag alsnog kan beantwoorden.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
-
- Executive Poster
- Berichten: 3455
- Lid geworden op: 06 jan 2007, 09:41
- Locatie: Vlaardingen
- Contacteer:
Re: Reflections in P3D
Dan heb ik gewoon nog wat geduld.
Is een schone zaak , nietwaar.
Groet
Leen
Is een schone zaak , nietwaar.
Groet
Leen

"Non licet omnibus volare cum aquilis" (Azzurro)
-
- Student Pilot
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 30 mar 2016, 20:39
Re: Reflections in P3D
Ik heb p3d v4, als je mij kan vertellen hoe je het verschil ziet wil ik dit graag eens bekijken voor je.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

-
- Executive Poster
- Berichten: 3455
- Lid geworden op: 06 jan 2007, 09:41
- Locatie: Vlaardingen
- Contacteer:
Re: Reflections in P3D
Als een wilt kijken graag.
Als je in P3D een bare metal vliegtuig hebt en je vliegt over een dorpje , zie je dan real-time ook daadwerkelijk de daken en straatjes aan de onderkant van het vliegtuig in reflectie voorbij schieten.
Als je aan de zijkant van een bare-metal engine-nacelle kijkt zie je dan een toestel dat er naast staat staan?
Als je voor een reclamebord staat of er voorbij rijdt , zie je dan dat bord gereflecteerd en kun je in de reflectie de tekst herkennen.
M.a.w. spiegelt het als een echte spiegel.
Als je in P3D een bare metal vliegtuig hebt en je vliegt over een dorpje , zie je dan real-time ook daadwerkelijk de daken en straatjes aan de onderkant van het vliegtuig in reflectie voorbij schieten.
Als je aan de zijkant van een bare-metal engine-nacelle kijkt zie je dan een toestel dat er naast staat staan?
Als je voor een reclamebord staat of er voorbij rijdt , zie je dan dat bord gereflecteerd en kun je in de reflectie de tekst herkennen.
M.a.w. spiegelt het als een echte spiegel.

"Non licet omnibus volare cum aquilis" (Azzurro)
- Kevin
- Moderator
- Berichten: 3304
- Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
- Locatie: Wijlre
- Contacteer:
Re: Reflections in P3D
Ik heb geen P3D, dus ik kan het niet zelf checken. Wat ik echter in onderstaande afbeeldingen van het SOH forum waarnaar je linkt kan zien, is zeer zeker geen reflectie, maar een texture. Daar is geen twijfel over mogelijk. Vooral bij de spinner is het inderdaad erg duidelijk.



Daarnaast vind ik deze vast en zeker goedbedoelde 'fix', waarover op SOH gesproken wordt, volstrekt lelijk...



Daarnaast vind ik deze vast en zeker goedbedoelde 'fix', waarover op SOH gesproken wordt, volstrekt lelijk...

-
- Executive Poster
- Berichten: 3455
- Lid geworden op: 06 jan 2007, 09:41
- Locatie: Vlaardingen
- Contacteer:
Re: Reflections in P3D
Helemaal duidelijk hoe het met reflectie gesteld is in P3D , is het mij nog niet.
Wat hierboven getoond staat heeft in elk geval met echte reflectie niks te maken.
Deze Beech kan er ook zo uit zien.
https://www.dropbox.com/s/636iztywql8n6 ... 1.png?dl=0
Wat hierboven getoond staat heeft in elk geval met echte reflectie niks te maken.
Deze Beech kan er ook zo uit zien.
https://www.dropbox.com/s/636iztywql8n6 ... 1.png?dl=0

"Non licet omnibus volare cum aquilis" (Azzurro)
- FlipS
- Site Admin
- Berichten: 3438
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
- Locatie: Teuge
Re: Reflections in P3D
Een oeroude vraag intussen waar tot nu toe geen antwoord op gegeven is. Wellicht mosterd na de maaltijd; P3D v4 heeft sinds versie 4.4 echte reflecties maar alleen op add-ons die geschikt zijn voor Physics Based Rendering. Oude add-ons dus niet. Bijna alles uit FSX is bruikbaar in P3D v4 maar met beperkingen en het ontbreken van PBR is daar één van en dat zal ook gelden voor add-ons uit oudere versies van P3D.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
-
- Executive Poster
- Berichten: 3455
- Lid geworden op: 06 jan 2007, 09:41
- Locatie: Vlaardingen
- Contacteer:
Re: Reflections in P3D
Het antwoord heb je zelf inmiddels gegeven.
ECHTE reflectie ( alsof het een echte spiegel is) is alleen mogelijk met PBR.
Sinds 4.4. hebben ze PBR dat is duidelijk.
In elk toestel zit een file dat de d3 informatie van het model bevat en nog een boel meer.
Hoe dat heet in FSX P3D weet ik niet meer maar ik dacht dat dat het MOD file is.
Staat in het MOD file géén PBR code dan zal de graphic engine ook geen pogingen doen PBR informatie uit de div texturefiles te lezen en weer te geven.
Bij X-Plane hebben we ook een ook en soort MOD file , dat is het ACF file maar dat heeft een iets andere functie.
Dit ACF bevaat heel veel informatie over het toestel de instruments en gedragingen.
MAAR het 3D model komt er NIET uit.
Het 3d model word gevormd door een of meer OBJ files en die object files moeten een aantal PBR opdrachten voor de texturising bevatten.
Leuk is te weten dat je door het verwijderen van een der OBJ files delen van het vliegtuig kan laten verdwijnen.
Als er b.v. een apart OBJ file is voor tiptanks , kun je zonder tiptanks vliegen als je het file weghaalt ( of in het ACF uitschakelt)
Oude XP modellen van voor het PBR tijdperk kunnen niet spiegelen, alleen maar glimmen, omdat de PBR opdrachten niet in de OBJ files staan.
TOCH kunnen oude modellen in XP spiegelend gemaakt worden.
De OBJ files zijn textfiles die vol staan met cijfers en letters en als je weet hoe het moet kun je de PBR codes er in plaatsen.
Daarna moeten de normalfiles aangepast worden en voorzien van PBR informatie.
Het betekent dat ik als ervaren painter met wat verstand van PBR en het editen van OBJ files dat kan doen.
Als je dus toegang hebt tot het MOD file moet het in P3D ook kunnen.
Moet je dus wel een specialist hebben die het weet en het MOD kan editen.
Groet
Leen
ECHTE reflectie ( alsof het een echte spiegel is) is alleen mogelijk met PBR.
Sinds 4.4. hebben ze PBR dat is duidelijk.
In elk toestel zit een file dat de d3 informatie van het model bevat en nog een boel meer.
Hoe dat heet in FSX P3D weet ik niet meer maar ik dacht dat dat het MOD file is.
Staat in het MOD file géén PBR code dan zal de graphic engine ook geen pogingen doen PBR informatie uit de div texturefiles te lezen en weer te geven.
Bij X-Plane hebben we ook een ook en soort MOD file , dat is het ACF file maar dat heeft een iets andere functie.
Dit ACF bevaat heel veel informatie over het toestel de instruments en gedragingen.
MAAR het 3D model komt er NIET uit.
Het 3d model word gevormd door een of meer OBJ files en die object files moeten een aantal PBR opdrachten voor de texturising bevatten.
Leuk is te weten dat je door het verwijderen van een der OBJ files delen van het vliegtuig kan laten verdwijnen.
Als er b.v. een apart OBJ file is voor tiptanks , kun je zonder tiptanks vliegen als je het file weghaalt ( of in het ACF uitschakelt)
Oude XP modellen van voor het PBR tijdperk kunnen niet spiegelen, alleen maar glimmen, omdat de PBR opdrachten niet in de OBJ files staan.
TOCH kunnen oude modellen in XP spiegelend gemaakt worden.
De OBJ files zijn textfiles die vol staan met cijfers en letters en als je weet hoe het moet kun je de PBR codes er in plaatsen.
Daarna moeten de normalfiles aangepast worden en voorzien van PBR informatie.
Het betekent dat ik als ervaren painter met wat verstand van PBR en het editen van OBJ files dat kan doen.
Als je dus toegang hebt tot het MOD file moet het in P3D ook kunnen.
Moet je dus wel een specialist hebben die het weet en het MOD kan editen.
Groet
Leen

"Non licet omnibus volare cum aquilis" (Azzurro)