Welkom op dit forum, Wendy!
Eerste vraag n.a.v. jouw vraag is met welke simulator je verder wilt. Voor FS9 heb je (naar hedendaagse begrippen) geen zware pc nodig. Dan zou ik een tweedehandsje kopen voor € 250,- of daaromtrent.
Voor een kale FSX moet je denken aan € 600,-; voor FSX met mooie add-ons € 1200,- of meer. Add-ons maken het veel mooier maar kunnen een enorme invloed hebben op de belasting van de pc. Een halvering van de frame rate of nog minder is niet abnormaal met mooie add-ons.
Voor P3D v4 kaal is een pc van € 1000,- waarschijnlijk genoeg; met mooie add-ons ga je richting € 2000,- of hoger.
Een goede pc voor X-Plane 11 is zelfs nog duurder.
Wat je voor Aerofly FS2 nodig hebt, weet ik niet.
En zoals je elders op dit forum kunt lezen, komt Microsoft in maart 2020 met een nieuwe flight simulator voor pc die alles slaat wat op dat gebied bestaat, maar waarvan de systeemeisen nog niet bekend zijn. Die simulator zal gedeeltelijk draaien in een server van Microsoft zodat ik verwacht dat je die simulator met een goede game pc kunt draaien.
Verder kun je op Tweakers steeds een Best Buy Guide vinden;
klik hier.
FSX en P3D leunen erg zwaar op de cpu. Voor FSX heb je een vrij goede videokaart en voor P3D v4 heb je een goede videokaart nodig. Dat laatste hangt dan ook weer af van de resolutie van het beeldscherm dat je kiest. Een 'gewoon' beeldscherm is HD oftewel 1920 x 1080 pixels. Je hebt schermen die een beetje groter zijn (1920 x 1200; dan zie je iets meer van de instrumenten), schermen die ongeveer anderhalf x HD zijn (2560 x1440) en 4K schermen (3840 x 2160). Dat laatste is supermooi, erg duur en kost een erg zware videokaart. En er zijn extra brede schermen.
Je kunt op PassMark vergelijkingen (op basis van 'benchmarks') vinden voor cpu's en videokaarten.
Laat eerst even weten met welke simulator je verder wilt, dan zal ik wat suggesties doen voor de hardware.