Copyright (c) 2010 XP France
Author : Pascal Juge
Aircraft model inspired from the FS2002/2004 created
by Yannick Lavigne and adapted by Eric Dantes
Kijk nou gaat het interessant worden.
Veel van de tot nu toe uitgebrachte freeware-modellen voor X-Plane zijn in de ogen van de toch wel verwende MSFS liefhebbers het aankijken niet waard.
Ook ik betrap mij erop zo nu en dan modellen voor X-Plane te downloaden (ook soms zelfs payware), in te bouwen en vervolgens onder de noemer "bagger" in de trashcan te pleuren.
Zo niet met deze vogel.
Werkelijk een kwaliteit die met kop en schouders royaal boven het maaiveld uitsteekt.
Prachtig model met bumpmapping.
Prima werkend panel.
De voor de Robin zo kenmerkende achteruitkijspiegel (car-style) werkend uitgevoerd.
Heel prettig en voor zover ik dat beoordelen kan ook realistich vlieggedrag.
Heb ik dan geen kritiek.
Ja, dat heb ik wel.
De bumpmapping heeft geresulteerd in wat erg forse rivets en verder heeft men de prachtige mogelijkheden van deze art niet benut.
Volkomen onbegrijpelijk is het feit dat de makers het model geheel glansloos hebben uitgevoerd.
Zo dof als een nieuw schoolbord , ziet er heel triest uit als ie in het zonnetje staat.
De techniek is er en is niet gebruikt.
Spreekt voor zich dat ik de glans alsnog aan de diverse files heb toegevoegd ( zie het verschil)
En tevens wat specular heb toegevoegd om b.v. de step op de vleugel weer lekker dof te laten.
Dit alles had de modeller natuurlijk zelf moeten doen.
Kortom voor elke X-Planer een absoluut hebbeding.Wie hem glimmend wil hebben moet hem zelf ff poetsen of mij om assistentie vragen.
Leen de Jager