Ik gooi hier een vraag in het forum over wat kan en mag men verwijderen uit FSX .
Bij een nieuwe installatie is mijn eerste werk al jaren, FSX strippen .
Zo gooi ik er alles uit behalve Western Europe, Propeller objects, Global, Generic ..., Default scenery en Default
Terrain .
De bestanden met xxxx Base laat ik ongemoeid .
Ik gooi er eveneens ALLE vliegtuigen uit behalve de Cessna 172, die gaat er later ook uit .
De volledige inhoud van Effects en Gauges gaat eveneens de prullenbak in, behalve de Cessna onderdelen .
Maar die gaan er later ook uit .
Dat scheelt al aardig wat Gieg !
Let wel, ik vlieg enkel met niet-standaard toestellen en meestal in Belgie, Nederland en England .
Vlieg je met standaard toestellen, dan kun je dit niet verwijderen .
Dan installeer ik mijn favorieten, en één (meestal F-16) sla ik op als mijn "default flight" .
Nu gaat nog de Cessna 172 voor de bijl en mijn FSX is klaar voor MIJN gebruik .
Daar na een tijdje mijn map Addon Scenery uitpuilt zou ik willen weten wat ik kan verwijderen
van die xxxx Base-bestanden .
Bestaat er een lijst van wat er in zo een Base-bestand zit ?
Heeft er iemand ook zo een soort werkwijze ?
Wat verwijder jij ?
Peter
Wat kan/mag men verwijderen uit FSX
Moderator: Moderator-groep
- zzip
- Instructor
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 19 dec 2010, 16:44
- Locatie: Heusden-Zolder
-
- Ere oud staflid
- Berichten: 10436
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
- Locatie: ergens op deze aardbol
Re: Wat kan/mag men verwijderen uit FSX
Zo'n werkwijze is al eens besproken op dit forum. Want er ontstonden toen problemen bij installatie van scenery en aircraft. Dit komt omdat sommige addon-scenery gebruik maakt van default zaken en als die er niet meer zijn kan er een probleem ontstaan. Het betreffende onderwerp kan ik even niet terugvinden. Volgens mij bestaat er geen lijst van base-bestanden. Misschien dat je Microsoft die vraag kan stellen.
Je zou ook alle "base"-bestanden van fsx kunnen opvragen in je verkenner en dan proberen 1 van die bestanden te onderzoeken. Maar met welk programma? Dat weet ik niet.
edit: misschien heb je ook iets aan een "Belgische" bijbel voor tweaken? http://forum.fscb.be/showthread.php?tid=28
Je zou ook alle "base"-bestanden van fsx kunnen opvragen in je verkenner en dan proberen 1 van die bestanden te onderzoeken. Maar met welk programma? Dat weet ik niet.

edit: misschien heb je ook iets aan een "Belgische" bijbel voor tweaken? http://forum.fscb.be/showthread.php?tid=28
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
- FlipS
- Site Admin
- Berichten: 3438
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
- Locatie: Teuge
Re: Wat kan/mag men verwijderen uit FSX
De voordelen van verwijderen van FSX bestanden zijn beperkt. Het scheelt wat ruimte op je HDD of SSD (maar wat ga je daar dan op zetten?) en daardoor zal FSX iets sneller opstarten (er kan immers minder geladen worden).
Als je niet de verkeerde bestanden verwijdert, heeft verwijderen geen nadelen.
Heel veel add-on vliegtuigen maken gebruik van FSX default Effects; sommige maken ook gebruik van default Gauges. Het eerste merk je alleen als je weet welke effecten er horen te zijn; dat kun je zien in het Aircraft.cfg. Als er gauges ontbreken, merk je dat vanzelf.
Sommige add-ons maken gebruik van andere default bestanden. Bij vliegtuig add-ons kun je dat vinden door alle configuratiebestanden te bekijken; daarin staat in welke directories FSX moet zoeken naar bestanden.
Alle (scenery) base- bestanden bevatten vliegvelden. Ik ken daar geen lijst van. Je kunt het eenvoudig proberen door in de Scenery Library telkens (groepen van) base- bestanden uit te schakelen (vinkje weghalen). Dan zie je vanzelf of er vliegvelden verdwijnen in de gebieden waar je vliegt.
Sommige sceneries maken gebruik van de gebouwen uit de default scenery maar als je Western Europe behoudt, zul je daar waarschijnlijk geen unieke gebouwen van missen. Default gebouwen van vliegvelden zijn 'standaard' en worden over de hele wereld gebruikt. Die zitten in 'Global' of in 'World'. Die twee directories heb je in elk geval nodig.
De map Addon Scenery is helemaal leeg na installatie van FSX, dus wat je daar in vindt is toegevoegd door installatie van add-ons. Sommige vliegtuig add-ons installeren ook scenery! Ik denk dus dat je die hele map ongemoeid moet laten.
Complexe vliegtuig add-ons geven problemen als je die als default flight instelt. Het advies luidt daarom dat je de Aircreation of default C172 als default flight instelt. Na opstarten van FSX kies je je zelf opgeslagen vlucht via Load.
De installatie van FSX neemt als ik me goed herinner, ongeveer 15 GB in beslag. Vergeleken met scenery add-ons is dat relatief weinig. Ik geef toe dat elke GB er één is, maar ik heb de moeite om ongebruikte bestanden te verwijderen, nooit genomen, behalve voor een aantal default vliegtuigen; en dan alleen de vliegtuigen zelf om voornoemde redenen; niet de effecten (wat bestandjes van KB zijn), en ook niet de gauges, die ook niet groot zijn. Van een aantal default vliegtuigen heb ik betere versies (freeware of payware) en er zijn vliegtuigen waar ik nooit iets mee doe. Ik heb de niet gebruikte vliegtuigen opgeruimd omdat ik op gegeven moment meer dan 100 verschillende vliegtuigen had, elk in meerdere liveries (sommige add-ons brengen tot 50 verschillende liveries mee), en toen raakte het overzicht zoek. Ik heb nu gesaneerd tot ongeveer 40 verschillende vliegtuigen en daarvan heb ik meestal slechts een klein aantal liveries geactiveerd via het Aircraft.cfg. De ongebruikte livery textures staan nog wel gewoon op de schijf.
Om wat sneller op te starten heb ik sceneries uitgeschakeld via de Scenery Library. Ik heb ze wel op de schijf laten staan zodat ik ze weer kan gebruiken als ik eens een ander plekje op de wereldbol zoek.
Als je niet de verkeerde bestanden verwijdert, heeft verwijderen geen nadelen.
Heel veel add-on vliegtuigen maken gebruik van FSX default Effects; sommige maken ook gebruik van default Gauges. Het eerste merk je alleen als je weet welke effecten er horen te zijn; dat kun je zien in het Aircraft.cfg. Als er gauges ontbreken, merk je dat vanzelf.
Sommige add-ons maken gebruik van andere default bestanden. Bij vliegtuig add-ons kun je dat vinden door alle configuratiebestanden te bekijken; daarin staat in welke directories FSX moet zoeken naar bestanden.
Alle (scenery) base- bestanden bevatten vliegvelden. Ik ken daar geen lijst van. Je kunt het eenvoudig proberen door in de Scenery Library telkens (groepen van) base- bestanden uit te schakelen (vinkje weghalen). Dan zie je vanzelf of er vliegvelden verdwijnen in de gebieden waar je vliegt.
Sommige sceneries maken gebruik van de gebouwen uit de default scenery maar als je Western Europe behoudt, zul je daar waarschijnlijk geen unieke gebouwen van missen. Default gebouwen van vliegvelden zijn 'standaard' en worden over de hele wereld gebruikt. Die zitten in 'Global' of in 'World'. Die twee directories heb je in elk geval nodig.
De map Addon Scenery is helemaal leeg na installatie van FSX, dus wat je daar in vindt is toegevoegd door installatie van add-ons. Sommige vliegtuig add-ons installeren ook scenery! Ik denk dus dat je die hele map ongemoeid moet laten.
Complexe vliegtuig add-ons geven problemen als je die als default flight instelt. Het advies luidt daarom dat je de Aircreation of default C172 als default flight instelt. Na opstarten van FSX kies je je zelf opgeslagen vlucht via Load.
De installatie van FSX neemt als ik me goed herinner, ongeveer 15 GB in beslag. Vergeleken met scenery add-ons is dat relatief weinig. Ik geef toe dat elke GB er één is, maar ik heb de moeite om ongebruikte bestanden te verwijderen, nooit genomen, behalve voor een aantal default vliegtuigen; en dan alleen de vliegtuigen zelf om voornoemde redenen; niet de effecten (wat bestandjes van KB zijn), en ook niet de gauges, die ook niet groot zijn. Van een aantal default vliegtuigen heb ik betere versies (freeware of payware) en er zijn vliegtuigen waar ik nooit iets mee doe. Ik heb de niet gebruikte vliegtuigen opgeruimd omdat ik op gegeven moment meer dan 100 verschillende vliegtuigen had, elk in meerdere liveries (sommige add-ons brengen tot 50 verschillende liveries mee), en toen raakte het overzicht zoek. Ik heb nu gesaneerd tot ongeveer 40 verschillende vliegtuigen en daarvan heb ik meestal slechts een klein aantal liveries geactiveerd via het Aircraft.cfg. De ongebruikte livery textures staan nog wel gewoon op de schijf.
Om wat sneller op te starten heb ik sceneries uitgeschakeld via de Scenery Library. Ik heb ze wel op de schijf laten staan zodat ik ze weer kan gebruiken als ik eens een ander plekje op de wereldbol zoek.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
- zzip
- Instructor
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 19 dec 2010, 16:44
- Locatie: Heusden-Zolder
Re: Wat kan/mag men verwijderen uit FSX
Tja, dat is een hele boterham hé .
Ik heb het forum afgelopenen maar niets gevonden over dit onderwerp al kan het altijd, door de grootte van het forum, dat ik er heb overgekeken .
Ik had al ervaring opgedaam met FS9 te strippen .
Bij de aankoop van FSX, nu een 12 jaar geleden dacht ik, ben ik begonnen met alle mappen waar ik dacht zaken te kunnen verwijderen, te kopieren naar een andere map .
Zoals gezegd, vlieg ik enkel in 3 landen en met enkel freeware of payware militaire toestellen .
Als ik dan ergens een bestandje miste, nam ik dat van de andere map.
Ik heb ook een aparte map gemaakt met bestanden die ik nodig heb .
Als ik dan bv de map gauges leeghaal, dan plaats ik er (mijn) bestanden in uit die aparte map,
en alles werkt perfect .
Ik geef toe, als je met vooral grote toestellen vliegt je vele van die bestanden nodig hebt .
Je doet deze handelingen natuurlijk niet als leek want dan loopt het zeker mis .
Ik heb ook in het begin teveel verwijderd, maar de laatste jaren (+/- 10 nieuwe installaties)
heb ik helemaal geen problemen meer en alles draait zoals het moet en zelf vlotter .
Ik heb gezegd dat ik de Cessna liet staan om hem later te verwijderen, maar dat was een foutje .
In FS9 was de Cessna de default, in FSX is het natuurlijk de Aircreation (waar bijna niemand mee vliegt) .
En FlipS, die tip van de Base bestanden, die ga ik zeker toepassen .
En de vraag stellen aan Microsoft is één, antwoord krijgen is twee .
Bij mijn volgende nieuwe installatie laat ik jullie weten hoe groot mijn gestripte FSX is .
Grtz
Peter
Ik heb het forum afgelopenen maar niets gevonden over dit onderwerp al kan het altijd, door de grootte van het forum, dat ik er heb overgekeken .
Ik had al ervaring opgedaam met FS9 te strippen .
Bij de aankoop van FSX, nu een 12 jaar geleden dacht ik, ben ik begonnen met alle mappen waar ik dacht zaken te kunnen verwijderen, te kopieren naar een andere map .
Zoals gezegd, vlieg ik enkel in 3 landen en met enkel freeware of payware militaire toestellen .
Als ik dan ergens een bestandje miste, nam ik dat van de andere map.
Ik heb ook een aparte map gemaakt met bestanden die ik nodig heb .
Als ik dan bv de map gauges leeghaal, dan plaats ik er (mijn) bestanden in uit die aparte map,
en alles werkt perfect .
Ik geef toe, als je met vooral grote toestellen vliegt je vele van die bestanden nodig hebt .
Je doet deze handelingen natuurlijk niet als leek want dan loopt het zeker mis .
Ik heb ook in het begin teveel verwijderd, maar de laatste jaren (+/- 10 nieuwe installaties)
heb ik helemaal geen problemen meer en alles draait zoals het moet en zelf vlotter .
Ik heb gezegd dat ik de Cessna liet staan om hem later te verwijderen, maar dat was een foutje .
In FS9 was de Cessna de default, in FSX is het natuurlijk de Aircreation (waar bijna niemand mee vliegt) .
En FlipS, die tip van de Base bestanden, die ga ik zeker toepassen .
En de vraag stellen aan Microsoft is één, antwoord krijgen is twee .
Bij mijn volgende nieuwe installatie laat ik jullie weten hoe groot mijn gestripte FSX is .
Grtz
Peter
