Beste Mensen,
Voor het eerst in 5 jaar weer eens op dit forum aan het kijken. Zelf een beetje te druk om flight sims te doen, daarnaast heb ik zelf een forum dat de nodige tijd vraagt. Op dat forum is wel een heel interessant topic over de FSX waarvan ik hier op dit forum zo snel niets kan vinden, nl de Fokker T.V en D.XXI. Zelf heb al mijn kennis en documenten beschikbaar gesteld aan de ontwerpen Daan Kaasjager. Voor de geïnteresseerde een link: http://www.nederlandseluchtvaart.nl/for ... #post67618
Heeft een van jullie ervaring met deze toestellen?
Groet,
Mathieu.
Fokker D.XXI en T.V
Moderator: Moderator-groep
- FlipS
- Site Admin
- Berichten: 3438
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
- Locatie: Teuge
Re: Fokker D.XXI en T.V
Hallo Mathieu,
Leuk dat er meer mensen geïnteresseerd zijn in virtuele historische Fokkers!
Ik heb de Fokker D.XXI in de virtuele hangaar staan. Prima vliegtuig! Er is nog steeds payware te koop die van mindere kwaliteit is dan dit werkstuk van Daan Kaasjager.
Ik heb geprobeerd de flight dynamics van deze D.XXI te verbeteren. Ik heb het resultaat beschikbaar gesteld aan Daan die ook de indruk had dat het vliegtuig daarmee iets realistischer presteert. Ik ben nog niet tevreden met de flight dynamics (spinnen gaat nog niet helemaal jofel) maar het vergt veel studie om daarin verder te komen. Het kost al de nodige moeite om te analyseren hoe de algoritmen van FSX in elkaar zitten. Om een lang verhaal kort te maken: die algoritmen zijn opgesteld in een tijd dat pc's nog niet veel rekenkracht hadden. Om die reden zijn de algoritmen en databases vereenvoudigd, wat tot gevolg heeft dat het programmeren van flight dynamics in FSX beperkingen heeft. Bovendien bestaat vliegtuigbouw uit het sluiten van compromissen. Als je iets verandert, heeft dat meestal gevolgen voor andere eigenschappen; ook in de flight simulator. Het is de kunst om virtuele vliegtuigen dan toch te laten doen wat ze moeten doen. Vooral spinnen is een probleem. Bij nadere beschouwing blijkt dat de flight dynamics van de meeste virtuele vliegtuigen in meer of mindere mate natte-vinger-werk zijn. Er zijn echter ook enkele add-ons die heel realistisch vliegen (en spinnen).
Ander probleem is dat ik nooit een echte D.XXI gevlogen heb. Ik heb zelfs geen brevet; ik heb alleen een paar keer een yoke c.q. stuurknuppel vast mogen houden. Er is momenteel ook geen luchtwaardige D.XXI. Er leeft nog één piloot die met een D.XXI gevlogen en gevochten heeft (als die intussen niet ook overleden is). Na het lezen van een boek over de belevenissen van die man bekroop mij het gevoel dat ik hem geen plezier doe als ik hem vraag naar de vliegeigenschappen van de D.XXI. Hij woont niet in Nederland, anders zou ik hem eerst eens opzoeken.
Het is dus niet goed mogelijk om vast te stellen hoe goed de D.XXI van Daan nu vliegt; dat is alleen enigszins te beredeneren uit de bouw van het vliegtuig en uit datgene wat er in het verleden door piloten over geschreven is. Dat soort ervaringen beperkt zich meestal tot vergelijkingen met andere vliegtuigen; in het geval van de D.XXI vooral een vergelijking met de Messerschmidt Bf-109. Die laatste was sneller maar de D.XXI was wendbaarder waardoor de Duitse piloten de D.XXI bijna niet in het vizier konden krijgen. Niet echt een gegeven waar je veel mee kunt. Van enige waarde is ook de wetenschap dat de LVA North American NA-27's (de voorloper van de T-6 Texan/Harvard) bestelde omdat dit lesvliegtuig zulke grote overeenkomsten had met de D.XXI. Die overeenkomsten gaan zelfs zover dat een aantal jaren geleden een Harvard tijdelijk 'omgebouwd' werd tot D.XXI om in die vorm in een film te dienen. Nu er een voortreffelijke T-6 is voor FSX/P3D, biedt die ook weer enige informatie over de eigenschappen van de D.XXI.
Het lijkt me dat de flight dynamics van de D.XXI van Daan niet slecht scoren vergeleken met de meeste add-ons.
Daan heeft de T.V nog niet vrijgegeven. Daar heb ik dus geen ervaring mee.
Ik hoop dat er nog eens een G.I komt voor FSX/P3D.
Leuk dat er meer mensen geïnteresseerd zijn in virtuele historische Fokkers!
Ik heb de Fokker D.XXI in de virtuele hangaar staan. Prima vliegtuig! Er is nog steeds payware te koop die van mindere kwaliteit is dan dit werkstuk van Daan Kaasjager.
Ik heb geprobeerd de flight dynamics van deze D.XXI te verbeteren. Ik heb het resultaat beschikbaar gesteld aan Daan die ook de indruk had dat het vliegtuig daarmee iets realistischer presteert. Ik ben nog niet tevreden met de flight dynamics (spinnen gaat nog niet helemaal jofel) maar het vergt veel studie om daarin verder te komen. Het kost al de nodige moeite om te analyseren hoe de algoritmen van FSX in elkaar zitten. Om een lang verhaal kort te maken: die algoritmen zijn opgesteld in een tijd dat pc's nog niet veel rekenkracht hadden. Om die reden zijn de algoritmen en databases vereenvoudigd, wat tot gevolg heeft dat het programmeren van flight dynamics in FSX beperkingen heeft. Bovendien bestaat vliegtuigbouw uit het sluiten van compromissen. Als je iets verandert, heeft dat meestal gevolgen voor andere eigenschappen; ook in de flight simulator. Het is de kunst om virtuele vliegtuigen dan toch te laten doen wat ze moeten doen. Vooral spinnen is een probleem. Bij nadere beschouwing blijkt dat de flight dynamics van de meeste virtuele vliegtuigen in meer of mindere mate natte-vinger-werk zijn. Er zijn echter ook enkele add-ons die heel realistisch vliegen (en spinnen).
Ander probleem is dat ik nooit een echte D.XXI gevlogen heb. Ik heb zelfs geen brevet; ik heb alleen een paar keer een yoke c.q. stuurknuppel vast mogen houden. Er is momenteel ook geen luchtwaardige D.XXI. Er leeft nog één piloot die met een D.XXI gevlogen en gevochten heeft (als die intussen niet ook overleden is). Na het lezen van een boek over de belevenissen van die man bekroop mij het gevoel dat ik hem geen plezier doe als ik hem vraag naar de vliegeigenschappen van de D.XXI. Hij woont niet in Nederland, anders zou ik hem eerst eens opzoeken.
Het is dus niet goed mogelijk om vast te stellen hoe goed de D.XXI van Daan nu vliegt; dat is alleen enigszins te beredeneren uit de bouw van het vliegtuig en uit datgene wat er in het verleden door piloten over geschreven is. Dat soort ervaringen beperkt zich meestal tot vergelijkingen met andere vliegtuigen; in het geval van de D.XXI vooral een vergelijking met de Messerschmidt Bf-109. Die laatste was sneller maar de D.XXI was wendbaarder waardoor de Duitse piloten de D.XXI bijna niet in het vizier konden krijgen. Niet echt een gegeven waar je veel mee kunt. Van enige waarde is ook de wetenschap dat de LVA North American NA-27's (de voorloper van de T-6 Texan/Harvard) bestelde omdat dit lesvliegtuig zulke grote overeenkomsten had met de D.XXI. Die overeenkomsten gaan zelfs zover dat een aantal jaren geleden een Harvard tijdelijk 'omgebouwd' werd tot D.XXI om in die vorm in een film te dienen. Nu er een voortreffelijke T-6 is voor FSX/P3D, biedt die ook weer enige informatie over de eigenschappen van de D.XXI.
Het lijkt me dat de flight dynamics van de D.XXI van Daan niet slecht scoren vergeleken met de meeste add-ons.
Daan heeft de T.V nog niet vrijgegeven. Daar heb ik dus geen ervaring mee.
Ik hoop dat er nog eens een G.I komt voor FSX/P3D.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
-
- Student Pilot
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 31 dec 2009, 10:46
Re: Fokker D.XXI en T.V
Hoi Flip,
Een tijdje niet langs geweest door de nodige drukte maar bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Het invoeren van de vliegeigenschappen is inderdaad een van de lastigste opgave bij zo'n flight sim.
Wat betreft de D.XXI, op dit moment wordt er weer een gebouwd in Nederland welke moet gaan vliegen in 2018.
Als hier kijkt: http://www.nederlandseluchtvaart.nl/for ... lica/page4 kun je op pagina 4, 6 en 7 de nodige foto's zien die ik genomen heb. Misschien kan men dan iets meer te weet komen over de vliegeigenschappen.
Eigenlijk ben ik helemaal geen virtuele vliegtuigen man, maar eigenlijk een beetje gedwongen. Zelf ben ik ooit begonnen met het bouwen van een G.1 cockpit met de bedoeling die zo nauwkeurig mogelijk na te bouwen en de originele instrumenten erbij te zoeken. Dat is al een hele moeizame opdracht aangezien die instrumenten ongelofelijk moeilijk te vinden zijn. En daar kwam nog een probleem bij, op vele instrumenten uit die tijd zit radium verf en zulke instrumenten mag je als privé persoon niet in je bezit hebben ivm de radioactieve straling. Nu weet ik niet zeker of sommige instrumenten uit de G.1 radium verf had maar ik wil dat risico niet nemen. Dat was even een domper waardoor een project op een lager pitje kwam te staan, ook al omdat ik genoeg te doen had aan mijn vloot van oude Volvo's en Citroen's. Sinds kort heb ik contact met mensen van de FS friesland club en nu heb ik besloten te proberen een flight sim te maken van mij cockpit.
Ik heb nog een draadje lopen op dit forum en zal daar binnen kort nog e.e.a. plaatsen.
Groet,
Mathieu.
Een tijdje niet langs geweest door de nodige drukte maar bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Het invoeren van de vliegeigenschappen is inderdaad een van de lastigste opgave bij zo'n flight sim.
Wat betreft de D.XXI, op dit moment wordt er weer een gebouwd in Nederland welke moet gaan vliegen in 2018.
Als hier kijkt: http://www.nederlandseluchtvaart.nl/for ... lica/page4 kun je op pagina 4, 6 en 7 de nodige foto's zien die ik genomen heb. Misschien kan men dan iets meer te weet komen over de vliegeigenschappen.
Eigenlijk ben ik helemaal geen virtuele vliegtuigen man, maar eigenlijk een beetje gedwongen. Zelf ben ik ooit begonnen met het bouwen van een G.1 cockpit met de bedoeling die zo nauwkeurig mogelijk na te bouwen en de originele instrumenten erbij te zoeken. Dat is al een hele moeizame opdracht aangezien die instrumenten ongelofelijk moeilijk te vinden zijn. En daar kwam nog een probleem bij, op vele instrumenten uit die tijd zit radium verf en zulke instrumenten mag je als privé persoon niet in je bezit hebben ivm de radioactieve straling. Nu weet ik niet zeker of sommige instrumenten uit de G.1 radium verf had maar ik wil dat risico niet nemen. Dat was even een domper waardoor een project op een lager pitje kwam te staan, ook al omdat ik genoeg te doen had aan mijn vloot van oude Volvo's en Citroen's. Sinds kort heb ik contact met mensen van de FS friesland club en nu heb ik besloten te proberen een flight sim te maken van mij cockpit.

Ik heb nog een draadje lopen op dit forum en zal daar binnen kort nog e.e.a. plaatsen.
Groet,
Mathieu.
- FlipS
- Site Admin
- Berichten: 3438
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
- Locatie: Teuge
Re: Fokker D.XXI en T.V
Hoi Mathieu,
Je bent begonnen aan een ambitieus project!
Het probleem van de radioactieve verf was ik ook al eens tegengekomen. Op Marktplaats worden af en toe vliegtuiginstrumenten uit WOII aangeboden en ik heb wel eens op het punt gestaan om een Engels vliegtuigkompas te kopen. Na enig Googelen heb ik daar maar van afgezien; zelfs na meer dan 70 jaar zou de straling nog veel te hoog zijn. Ik zou eerst een Geigerteller moeten kopen om zekerheid te hebben dat de straling voldoende is afgenomen en dat is voor jou wellicht ook een oplossing. Ik meen dat Conrad wel Geigertellers aanbiedt.
Ik veronderstel dat het wel mogelijk is de radioactieve wijzerplaten te vervangen maar dan moet je wel eerst een stralend exemplaar in huis nemen.
Daan Kaasjager had me al geïnformeerd over de D.XXI die in Nederland in aanbouw is. Nou lees ik via de link die je gaf dat in Denemarken ook een D.XXI wordt herbouwd. Momenteel ben ik al mijn tijd kwijt aan een verhuizing (behalve de tijd om de spieren even te ontspannen zoals nu) maar ik zie dat ik er gauw eens op uit moet zodra de ergste druk van de verhuizing achter de rug is!
Even buiten topic: enkele dagen geleden zag ik, rijdend over de A1 in de omgeving van Barneveld, een propellervliegtuig met dubbele staartboom. Omdat ik zelf achter het stuur zat, kon ik me niet op dat toestel concentreren. Heb je toevallig enig idee welk vliegtuig ik gezien heb?
Je bent begonnen aan een ambitieus project!
Het probleem van de radioactieve verf was ik ook al eens tegengekomen. Op Marktplaats worden af en toe vliegtuiginstrumenten uit WOII aangeboden en ik heb wel eens op het punt gestaan om een Engels vliegtuigkompas te kopen. Na enig Googelen heb ik daar maar van afgezien; zelfs na meer dan 70 jaar zou de straling nog veel te hoog zijn. Ik zou eerst een Geigerteller moeten kopen om zekerheid te hebben dat de straling voldoende is afgenomen en dat is voor jou wellicht ook een oplossing. Ik meen dat Conrad wel Geigertellers aanbiedt.
Ik veronderstel dat het wel mogelijk is de radioactieve wijzerplaten te vervangen maar dan moet je wel eerst een stralend exemplaar in huis nemen.
Daan Kaasjager had me al geïnformeerd over de D.XXI die in Nederland in aanbouw is. Nou lees ik via de link die je gaf dat in Denemarken ook een D.XXI wordt herbouwd. Momenteel ben ik al mijn tijd kwijt aan een verhuizing (behalve de tijd om de spieren even te ontspannen zoals nu) maar ik zie dat ik er gauw eens op uit moet zodra de ergste druk van de verhuizing achter de rug is!
Even buiten topic: enkele dagen geleden zag ik, rijdend over de A1 in de omgeving van Barneveld, een propellervliegtuig met dubbele staartboom. Omdat ik zelf achter het stuur zat, kon ik me niet op dat toestel concentreren. Heb je toevallig enig idee welk vliegtuig ik gezien heb?
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
-
- Student Pilot
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 31 dec 2009, 10:46
Re: Fokker D.XXI en T.V
Hoi Flip,
Dat gebeuren met radium verf is een moeilijk verhaal, de wet schrijft gewoon voor dat een privé persoon het niet mag hebben. Maar het gewoon onweerlegbaar dat het risico's met zich meeneemt als je het in huis haalt. Kun je dus maar beter niet doen. Een geiger teller bij conrad vandaan halen is eigenlijk weggegooid geld, er zijn verschillende soorten straling waar die je niet met een apparaat kunt meten. Als je echt wilt weten waar je aan toe bent met een bepaald instrument dan moet je een deskundig bedrijf inhuren. Overigens kun je soms wel zien hoe groot de kans is dat je met radium te maken hebt, ligt vaak dik op de wijzers en tekst en in bruin van kleur. Als je een oud instrument hebt met hele witte of gele wijzer is het meestal radioactief vrij.
In Denemarken wordt ook een D.XXI gebouwd, alleen deze gaat niet vliegen.
Toestel wat je gezien hebt is hoogstwaarschijnlijk een North American Rockwell OV-10 Bronco, hiervan vliegen er nog enkele in Europa bij liefhebbers.
Groet,
Mathieu.
Dat gebeuren met radium verf is een moeilijk verhaal, de wet schrijft gewoon voor dat een privé persoon het niet mag hebben. Maar het gewoon onweerlegbaar dat het risico's met zich meeneemt als je het in huis haalt. Kun je dus maar beter niet doen. Een geiger teller bij conrad vandaan halen is eigenlijk weggegooid geld, er zijn verschillende soorten straling waar die je niet met een apparaat kunt meten. Als je echt wilt weten waar je aan toe bent met een bepaald instrument dan moet je een deskundig bedrijf inhuren. Overigens kun je soms wel zien hoe groot de kans is dat je met radium te maken hebt, ligt vaak dik op de wijzers en tekst en in bruin van kleur. Als je een oud instrument hebt met hele witte of gele wijzer is het meestal radioactief vrij.
In Denemarken wordt ook een D.XXI gebouwd, alleen deze gaat niet vliegen.
Toestel wat je gezien hebt is hoogstwaarschijnlijk een North American Rockwell OV-10 Bronco, hiervan vliegen er nog enkele in Europa bij liefhebbers.
Groet,
Mathieu.
-
- Student Pilot
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 24 dec 2013, 14:39
Re: Fokker D.XXI en T.V
Of een O-2 van stichting Postbellum

Groeten,
Daniël


Groeten,
Daniël